قطع صله‌رحم تنها ماندن در گرداب مشکلات است
کد خبر: 3480895
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

قطع صله‌رحم تنها ماندن در گرداب مشکلات است

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) اراک با اشاره به بهانه‌های قطح صله‌رحم گفت: زمانی‌ که جوانان خود را از روابط فامیلی دور نگه می‌دارند بستگان نیز در موقعیت‌هایی که باید حضور داشته باشند خود را عقب خواهند کشید و همین عامل باعث می‌شود که جوان در گرداب مشکلاتش تنها بماند.

حجت‌الاسلام مهدی دهقان شادکامی، مدیر حوزه امام مهدی(عج) اراک، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اهمیت صله رحم گفت: بهترین سفارشات در قرآن، روایات و احادیث به صله رحم و لزوم انجام این فریضه اختصاص دارد، یادآوری‌های مکرر از سوی ائمه معصومین(ع) نشان از اهمیت موضوع دارد.
وی به آیه 27 سوره مبارکه بقره که می‌فرماید؛«الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن می‌شکنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده می‌گسلند و در زمين به فساد می‌پردازند آنانند كه زيانكارانند» استناد کرد و افزود: در این آیه منظور از شکسته شدن عهد با خداوند، قطع صله‌رحم ذکر شده است.
حجت‌الاسلام دهقان بابیان اینکه صله رحم در قالب سببی و نسبی تعریف می‌شود اظهار کرد: رحم نسبی در زمره پدر، مادر و اقوام درجه اول است و رحم سببی نیز با جاری شدن خطبه عقد ایجاد می‌شود، یعنی خانواده‌ها با ازدواج موظف هستند با بستگان طرف مقابل نیز دید و بازدید داشته باشند.
وی با ابراز نارضایتی از اینکه امروزه صله‌رحم با بستگان سببی انکار می‌شود، تصریح کرد: برخی زوجین جوان به دلایل مختلف از انجام این فریضه الهی سربازده و خود را ملزم به انجام آن نمی‌دانند و با بی‌تفاوتی قطع صله‌رحم می‌کنند در حالیکه اگر به اثرات آن در زندگی واقف بودند سینه‌خیز برای انجام این سنت الهی می‌شتافتند.
مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) اراک اضافه کرد: در جامعه امروز فراوان اتفاق می‌افتد که نوجوانان، بستگان را نمی‌شناسند و به قاعده‌ای که در اصل اسلام نسبت به انجام صله‌رحم ذکر شده است واقف نیستند، حال چه اتفاقی افتاده است که رفتارهای صمیمانه سال‌های گذشته به سردی و بی‌عاطفگی انجامیده و برخی از مردم نسبت به صله‌رحم غافل هستند.
سلام کردن؛ کمترین حد صله‌رحم
وی سلام کردن را کمترین حد صله‌رحم بیان کرد و گفت: در زندگی امروزی می‌توانیم با استفاده از ابزار و رسانه‌های اجتماعی از احوالات بستگان جویا شویم، اما باید در نظر داشت که ارسال پیامک و صحبت‌های تلفنی به دید و بازدیدهای حضوری لطمه‌ای وارد نکند.
حجت‌الاسلام دهقان افزایش 30 سال بر عمر، دوری از بلا، رفع گرفتاری، افزایش رزق و روزی را بخشی از آثار صله‌رحم برشمرد و برلزوم کثرت دفعات صله‌رحم در طول سال بدون گذاشتن شرط و شروط‌های بی‌مورد و غیر منطقی تأکید کرد.
وی در ادامه سخنان خویش به تشریح دلایل قطع صله‌رحم پرداخت و  اهم دلیل قطع رحم را کاهش جمعیت و افزایش تک‌فرزندی در جامعه عنوان کرد و افزود: امروز در خانواده‌های پرجمعیت رفت و آمد و دید و بازدید حداقل هفته‌ای یکبار صورت می‌گیرد اما در خانواده‌هایی که دارای یک فرزند هستند این رفت وآمدها به صورت محسوس انجام نمی‌شود، کودک در تنهایی بزرگ می‌شود و نوع رفتار جمعی را نمی‌آموزد.
حجت‌الاسلام دهقان به برپایی نمایشگاهی در یزد اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه مختص به مفاهیمی بود که در سال‌های آینده به موزه راه پیدا می‌کنند، از آن جمله عناوینی مانند برادر، خواهر، عمه، خاله، دایی و عمو بود که با توجه به کمی جمعیت در چندسال آینده بچه‌ها کمتر از این عناوین استفاده خواهند کرد.
غیبت و بدگویی اقوام؛ عامل قطع صله رحم
وی عامل دوم قطع رحم را غیبت و بدگویی اقوام در محیط خانواده دانست و اظهار کرد: بدگویی در باره فامیل از جمله عوامل غیر اخلاقی است که از سرچشمه‌هایی مانند تکبر، حسادت، خودپسندی، خود شیفتگی و بخل ناشی می‌شود.  
حجت‌الاسلام دهقان در بخشی از سخنان خویش چشم و همچشمی را از عوامل اجتماعی بازدارندگی صله‌رحم  بیان کرد و با اشاره به اینکه تجملگرایی آفتی برای رفت و آمدهای فامیلی است، ابراز کرد: گاهی زیاده‌خواهی همسران از یکدیگر با مشاهده زندگی برخی بستگان سببی و نسبی باعث شده مشاجره‌های فراوانی در خانواده ایجاد و همین عامل سبب می‌شود که مرد یا زن از حضور در منزل خواهر یا برادر خود یا همسرش ممانعت کند.
حجت‌الاسلام دهقان با ابراز تأسف از صرف هزینه‌های سنگین بابت اعطای هدایا در مناسبت‌های مختلف و بی‌منطق، تصریح کرد: اهدای هدیه در مناسبت‌هایی که محلی از اعراب ندارند و بی‌مورد هزینه می‌شود باید از سبد خانواده‌ها حذف شود؛ چراکه این هزینه‌ها کمرشکن و به نوعی تجملات هستند و باعث دوری بستگان از یکدیگر خواهند شد.
وی در ادامه خانواده را رکن اصلی و تأثیرگذار جریان صله‌رحم خواند و اظهار کرد: باید خانواده‌ها از گرایش به تک فرزندی پرهیز کنند و به تربیت حداقل سه فرزند مبادرت داشته باشند، والدین گمان می‌کنند با وجود یک فرزند تربیت درست را انجام می‌دهند اما این خلاف واقعیت است، هستند خانواده‌های فراوانی که با وجود داشتن حتی شش یا هفت فرزند، خللی در تربیت آنها در ابعاد مختلف رخ نداده است، گاهی نیز پدران و مادران می‌گویند: از نظر اقتصادی در مضیقه هستیم و نمی‌توانیم فرزند بیشتری داشته باشیم، در جواب چنین افرادی باید گفت: شما از خداوند و اعتماد به رزاق بودنش ناامید هستید، حضرت باریتعالی هیچ فرزندی را بدون روزی نگذاشته و نخواهد گذاشت.
والدین فرزندان را به روابط فامیلی سوق دهند
حجت‌الاسلام دهقان برلزوم برهم زدن عادات امروزی تأکید کرد و افزود: امروز حالتی شده است که دوست داریم فقط خودمان باشیم و خدای خودمان، تک و تنها و کاری به کسی نداشته باشیم و دیگران نیز احوالی از ما نگیرند، برای رفع این مشکل باید کابوسی که برای خودمان ساخته‌‌ایم را شکسته و خود را از این همه حصار رهایی بخشیم، والدین باید در حضور فرزندان با بستگان خود صحبت کنند و فرزندان را به روابط فامیلی سوق دهند.
وی یکی از دلایل  طلاق را دوری از خانواده و افراد فامیل عنوان کرد و گفت: زمانی‌که جوانان خود را از روابط  فامیلی دور نگه می‌دارند بستگان نیز در موقعیت‌هایی که باید حضور داشته باشند خود را عقب خواهند کشید و همین عامل باعث می‌شود که جوان در گرداب  مشکلاتش تنها بماند و حامی نداشته باشد.
حجت‌الاسلام دهقان همچنین با ابراز نارضایتی از اینکه برخی از اقوام تنها با مرگ بزرگ خاندان دور هم جمع می‌شوند، اظهار کرد: بزرگ خاندان باید نقش خود را به نحو احسن در گردهمایی بستگان ایفا کند، او می‌تواند در زمان حیات خود فامیل را دور هم جمع کند، کمااینکه این رابطه در برخی از شهرستان‌ها وجو دارد و افراد فامیل هرجای دنیا که باشند حداقل سالی یک بار در یک روز خاص دور هم جمع می‌شوند و از احوالات هم باخبر.
این مقام مسئول در پایان گردهمایی فامیلی را عاملی در راستای اتحاد و امیدواری بیشتر فامیل نسبت به یکدیگر بیان کرد و افزود: جوانان در اجتماعات فامیلی برای حل مشکلات خود پشتیبان پیدا می‌کنند.
captcha