تشکیل ستاد برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه علامه طباطبایی
کد خبر: 3496174
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

تشکیل ستاد برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه علامه طباطبایی

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی از تشکیل ستاد برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت در این دانشگاه خبر داد و گفت: جزءنگری، سهل‌بینی و عدم هماهنگی از جمله عواملی هستند که گاهی در فعالیت‌های قرآنی اختلال ایجاد می‌کنند.

حسن ملکی، معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور و به تعبیری بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه است. این دانشگاه تنها دانشگاهی است که فقط به علوم انسانی می‌پردازد و در این میان بحث توسعه آموزش‌های قرآن و عترت نیز یکی از مباحث بسیار جدی ما محسوب می‌شود.
وی درباره جایگاه قرآن در فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه، بیان کرد: اگر بخواهم محورهای اصلی آموزش‌هایی که دنبال می‌کنیم را بگویم که تحت عنوان آموزش جامع قرآن کریم از آن نام می‌بریم شامل قرائت، درک معنا و تدبر در قرآن کریم است. حفظ، قرائت تخصصی، تفسیر و فهم حدیث محورهای اصلی فعالیت‌های قرآنی ما را تشکیل می‌دهند که البته در سال 95 این محورهای اصلی فعالیت‌های قرآنی را تقویت خواهیم کرد.
تشکیل ستاد برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت
ملکی افزود: برای تقویت فعالیت‌های قرآنی ستادی را تشکیل داده‌ایم، شاید این خبر مهم‌ترین خبرمان باشد که یک ستاد برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شده و هدف از تشکیل این ستاد نیز آن است که با انجام بررسی‌ها، مطالعات لازم و آسیب‌شناسی‌های مورد نیاز در عرصه فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی‌های واقع‌بینانه‌ای در راستای آنچه که در اسناد بالادستی راجع به قرآن پیش‌بینی شده است داشته باشیم و کارها را توسعه دهیم. این ستاد که تاکنون سه جلسه از آن برگزار شده مشتمل بر نمایندگانی از اداره‌کل پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم است، همچنین تعدادی از صاحب‌نظران قرآنی به علاوه گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهند و بحث‌هایی که در ستاد تاکنون انجام شده حاکی از آن است که ان‌شاءالله در سال 95 خواهیم توانست قدم‌های مؤثرتری را در عرصه آموزش‌های قرآن، مفاهیم و تدبر در قرآن و در حوزه مباحث تفسیری، قدم‌های مؤثری را برداریم.
معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: نکته مهم آن است که در دانشگاه مخاطبان مختلفی داریم و برای هر یک از آن‌ها باید برنامه‌ریزی متناسب با خودشان را انجام بدهیم، استادان و دانشجویان و کارکنان دانشگاه بعلاوه خانواده‌های کارکنان دانشگاه انواع مخاطبان ما را تشکیل می‌دهند که طبیعتاً در یک سطح نیستند. از طریق مطالعات نیازسنجی بنا داریم نیازهای هر یک از این اقشار مختلف را تعیین کنیم و متناسب با آن نیازها برنامه‌ریزی‌های لازم را به یاری خدا ان‌شاءالله داشته باشیم.
نبود رونق پژوهشی در فعالیت‌های قرآنی
ملکی در رابطه با این پرسش که چرا در فعالیت‌های فرهنگی صرفاً قرائت و حفظ قرآن مورد توجه قرار می‌گیرد نه پژوهش‌های قرآنی، گفت: فکر می‌کنم شاید علت آن باشد که هنوز آموزش قرآن و مسائل ترویجی فرهنگ قرآن به‌طور کلی آن طور شایسته است در دانشگاه‌های ما نهادینه نشده و جای خود را باز نکرده است، به همین دلیل هم وقتی بحث قرآن و آموزش‌های قرآنی مطرح می‌شود به‌عنوان یک کار روتین و کاری که چندان نیازی به پژوهش هم ندارد تلقی می‌شود و این باعث می‌شود در فعالیت‌های قرآنی رونق پژوهشی نداشته باشیم البته الان شرایط خیلی بهتر شده مخصوصاً در دانشگاه علامه طباطبایی که مسئولان این دانشگاه توجه خاصی به مسئله قرآن دارند و تأکیدات فراوانی به معاونت‌های فرهنگی دانشگاه به عمل آورده‌اند که ان‌شاءالله امسال چه در بعد پژوهشی، چه در بعد آموزشی و چه در بعد ترویجی به‌طور متوازن قدم‌های مؤثری برداریم و به یاری خدا دانشگاه علامه طباطبایی را به قطب نخست قرآن و عترت ان‌شاءالله تبدیل کنیم.
اختلال در فعالیت‌های قرآنی با سهل‌بینی و عدم هماهنگی
وی در این باره که مهم‌ترین موانع کارهای فرهنگی را چه می‌دانید؟ اظهار کرد: حقیقتاً در حال حاضر که کار را در قالب ستادی که اشاره کردم شروع کرده‌ایم مانع خاصی که نگذارد کارهایمان را پیش ببریم نمی‌بینم؛ مگر اینکه احساس می‌کنم با آموزش‌های قرآن به‌طور نظا‌م‌مند، سیستماتیک و برنامه‌ای عمل نمی‌شود و شاید خود این باعث شود که یکسری اقدامات پراکنده غیر منسجم و کمتر مفید فایده داشته باشیم به همین دلیل این خلأ را قصد داریم از طریق همین ستاد پر کنیم و کارمان را از طراحی طرح جامع آموزش قرآن در دانشگاه علامه طباطبایی شروع کرده‌ایم و شاید بتوان گفت جزءنگری، سهل‌بینی و عدم هماهنگی بین فعالیت‌های قرآنی از جمله عواملی باشند که گاهی اختلال ایجاد می‌کنند ولی امیدوار هستم از طریق همین ستاد برنامه‌ریزی بتوانیم موانع را بر طرف کنیم و راه همواری در توسعه فعالیت‌های قرآنی ان‌شاءالله به‌وجود بیاوریم.
captcha