تاخیر در ازدواج از دلایل اصلی ترویج تک‌فرزندی است
کد خبر: 3502942
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
حجت‌الاسلام ولی‌زاده:

تاخیر در ازدواج از دلایل اصلی ترویج تک‌فرزندی است

گروه اجتماعی: عضو هیات علمی دانشگاه گفت: تاخیر در ازدواج می‌تواند تاثیرات روحی و جسمی نامناسبی بر روی افراد گذاشته و بر رواج تک فرزندی تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم ولی‌زاده، عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی گفت: تک فرزندی زنگ خطر جدی برای جامعه بوده و از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد منفی و کاهش جمعیت است.
وی گفت: داشتن فرزند زیاد در دین اسلام به برکت و رحمت تعبیر شده است و توصیه دین اسلام به فرزند دار شدن بیش از یک فرزند است.
حجت‌الاسلام ولی‌زاده با اشاره به اینکه بیشتر آموخته‌های کودک مربوط به تعاملات خواهر و برادر می‌شود، افزود: محرومیت کودکان تک‌فرزند از این موهبت الهی باعث بروز مشکلاتی در کسب مهارت‌های زندگی در آینده خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مهد کودک نمی‌تواند جایگزین مناسب خواهر و برادر برای کودک باشد، گفت: به دلیل اینکه کودک در چنین مکان‌هایی از محبت مادر به دور بوده و تعاملات به‌صورت رسمی است، چنین محیط‌هایی می‌تواند روی رشد و عملکرد شناختی کودک اختلال ایجاد کند.
وی گفت: مشکلات اقتصادی نمی‌تواند توجیه مناسبی برای محرومیت فرززندان از خواهر و برادر باشد و بهره‌مندی کودکان از سلامت روحی و روانی در اولویت است.
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: حمایت بیش از حد والدین از فرزند و مراقبت بی‌حد و حصر از او موجب بروز صفاتی چون خودپسندی و لوس بودن در کودک می‌شود.
وی با اشاره به اینکه يکي ديگر از اثرات مهم و نامطلوب تک‌فرزندي به هم خوردن توازن و تعادل نسلي است، گفت: با توجه به سیاست‌های تاکیدی مقام معظم رهبری به افزایش جمعیت باید از بروز این  مشکلات در جامعه جلوگیری شود.

captcha