راه نجات از هجمه عرفان‌های کاذب، تمسک به قران کریم است
کد خبر: 3509912
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
معاون فرهنگی دانشگاه علامه:

راه نجات از هجمه عرفان‌های کاذب، تمسک به قران کریم است

گروه دانشگاه: حسن ملکی در نشست «معنویت قرآن» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: برای در امان ماندن از هجمه عرفان‌های کاذب، بهترین راه تمسک به قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست «معنویت در قرآن کریم» با حضور حسن ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی امروز سوم تیرماه در سالن نشست‌های بخش دانشگاهی بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن  برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ملکی در سخنانی تصریح کرد: هر جا که دین الهی استقرار پیدا کند در آنجا پویایی و معنویت مشاهده می‌شود. این اتفاق در جامعه اسلامی نمود عینی دارد، زیرا این جامعه از قرآن بهره‌مند است، البته اینکه چگونه می‌توان جامعه اسلامی را تعریف کرد بحثی است که باید به صورت مفصل به آن پرداخت.

وی افزود: وبر اندیشمند مشهور غربی در یکی از اظهارنظرهای خود گفته، تمدن سرمایه‌داری مدرن همانند قفسی آهنی است که بشر در آن گرفتار آمده است. این آسیب نیز از آنجا به وجود آمده که بشر تمام تصمیماتش را با عقلانیت ابزاری انجام می‌دهد. در این نوع تفکر آنچه که اصل است منفعت و سود مادی است که به دست می‌آید، البته این نوع اندیشه برای انسان غربی دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی هم در پی داشته که به نوعی قفس آهنی را تبدیل به قفس طلایی کرده، اما در ذات قفس تغییری ایجاد نشده است. 

استاد دانشگاه علامه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته قابل تامل اینجاست که این قفس دیگر برای انسان غربی هم قابل قبول نیست، برای همین سعی دارد به نوعی به معنویت روی بیاورد. در اینجا سیاست‌گذاران آنها برای این‌که این تمایلات به سوی ادیان الهی سوق پیدا نکند، عرفان‌های نوظهور را شکل داده‌اند که از آن باید به عنوان دکان‌های نوظهور نام برد. 

ملکی با بیان این‌که در عرفان‌های کاذب، معنویت را خارج از دین می‌دانند، گفت: یکی از توجهات ویژه در عرفان‌های کاذب این است که برای رسیدن به معنویت، لازم نیست که حتما از دین بهره برد، بلکه می‌توان با تکیه بر عرفان‌هایی که در آنها معنویت و اخلاق به هم پیوند خورد سود برد تا اندیشه‌هایی اشاعه داده شود که با ادیان الهی مغایرت کامل داشته باشند. این مسئله نیز سیاستگذاری دقیق از سوی غربی‌هاست، چون می‌دانند، تفکر الهی برای آنها بسیار خطرناک است.

رواج عرفان‌های کاذب در جهان غیر قابل کتمان است 

وی اضافه کرد: متأسفم که بگویم این عرفان‌های کاذب که سرچشمه‌اش از اندیشه‌های سکولار است دیگر تنها در غرب مشتری ندارد، بلکه در کشورمان هم مشتری خود را پیدا کرده است. گواه بارز این ادعا نیز فرقه‌های شیطان پرستی و سرخپوستی است که در جای جای کشورمان با عنوان‌های مختلف مشاهده می‌شود. برای رهایی از این معضل نیز تنها با تکیه بر داشته‌های قرآن کریم می‌توان بر مشکلات فائق آمد. 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: توصیه من به تمامی والدین این است که فرزندان خود را از قرآن جدا نکنند و سعی کنند از همان کودکی فرزندان خود را با قرآن مانوس کنند، زیرا اگر چنین کاری انجام ندهند ممکن است فرزندانش در دام چنین عرفان‌هایی گرفتار آیند. 

وی در تکمیل توضیح فوق اضافه کرد: یکی از نمود‌های بارز رواج عرفان‌های کاذب در کشورمان رواج کتاب‌های «کوئلیو» است؛ نویسنده‌ای که به وضوح عرفان‌های سرخپوستی را تبلیغ می‌کند و متاسفم که بگویم کتاب‌هایش در ایران مشتریان بسیاری نیز دارد، البته  نباید با جمع کردن کتاب با این اندیشه‌ها مبارزه کرد، بلکه تصویرگری مناسب از اندیشه‌های قرآنی این امکان را برای جوانان ما فراهم می‌کند که دیگر علاقمند به تفکرهای پوچ نشوند. 

ملکی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: در دورانی که انسانی امروزی در دام اندیشه‌های گوناگون و کذب اسیر آمده این تنها قرآن است که می‌توان ما را به سلامت به ساحل سعادت برساند. برای رسیدن به این خواسته نیز به عقیده من اقدامات هنری و فرهنگی می‌تواند در جذب مخاطب کمک فراوانی به مبلغان قرآنی کند، اقدامی که به شدت در کشورهای غربی حمایت می‌شود و ما نباید از آن غافل بمانیم.

captcha