تظاهرات ضد سعودی در واشنگتن/ بقیع را بازسازی کنید
کد خبر: 3515054
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

تظاهرات ضد سعودی در واشنگتن/ بقیع را بازسازی کنید

گروه بین‌الملل: اتباع آمریکاییِ عراقی، سوری، یمنی، ایرانی و پاکستانی‌الاصل و فعالان ضد جنگ آمریکایی مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن دی.سی، پایتخت ایالات متحده علیه آل سعود تظاهرات کردند.

تظاهرات ضد سعودی در آمریکا/ بقیع را بازسازی کنید
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، الیان الخمیسی، خبرنگار پرس تی وی در واشنگتن اعلام کرد: صدها معترض با سر‌دادن شعارهایی نظیر «سعودی و داعش یکی هستند و تفاوت تنها در نام آن‌‎هاست» و «مردم بله، سعودی نه ... خانواده سلطنتی باید برود» اعتراض خود را به سیاست‌های رژیم عربستان سعودی نشان دادند.
این تظاهرات در اعتراض به حمایت عربستان سعودی از تروریسم در خاورمیانه و همچنین استبداد رژیم سعودی در قبال اقلیت‌ها صورت گرفت. معترضان همچنین اقدامات آل سعود در تخریب امکان مقدس اسلامی در شهرهای مکه و مدینه را محکوم کردند.  
دیروز چهارشنبه (23 تیر) مصادف با هشتم شوال، سالگرد تخریب مزار ائمه بقیع سلام الله علیهم درعربستان بود.
یکی از معترضین در این باره گفت: «ما در حال اعتراض به تخریب بقیع هستیم. وهابی‎های عربستان سعودی آن را تخریب کردند. ما می‌خواهیم بقیع را بازسازی کنند.»
یکی دیگر از معترضین به خبرنگار پرس تی وی گفت: «ما تقاضای بازسازی بقیع را داریم تا بتوانیم به زیارت این مکان مقدس بپردازیم... ما می‌خواهیم (مقامات آمریکا) روابط خود را با آن‎ها (آل سعود) قطع کنند و با تسلیحات و میلیاردها دلار پول از آن‌ها حمایت نکنند، چرا که آن‎‏ها از این تسلیحات برای تخریب اماکن مقدس ما استفاده می‌‎کنند.»
زینب حسن، یکی از شرکت‌کنندگان در این تظاهرات می‌گوید: «ما امروز در اعتراض به تخریب (اماکن مذهبی) و تداوم ستم در عربستان تظاهرات می‌کنیم. این تخریب نه تنها در امکان مقدس صورت گرفته؛ بلکه اماکن تاریخی در عربستان به ویژه در مکه و مدینه نیز تخریب شده‎اند. اعتراض ما همچنین به تداوم ظلم و ستمی است که علیه اقلیت‌های عربستانی به ویژه شیعیان در عربستان سعودی صورت می‎گیرد.»
براساس گزارش الخمیسی، تظاهرات‌کنندگان خواسته‌های خود را در قالب نامه‌ای خطاب به مقامات دیپلماتیک عربستان به سفارت این کشور در آمریکا نیز تحویل دادند.
معترضان همچنین در مقابل کاخ سفید تجمع کرده و از مقامات آمریکایی خواستند روابط خود را با عربستان سعودی قطع کنند.   
تظاهرات‌کنندگان نسبت به نقش عربستان در کشته‌شدن هم‌وطنان خود در کشورهای مختلف خاورمیانه اعتراض کردند.
نشریۀ نیویورک تایمزِ آمریکا اخیراً گزارش داد تسلیحاتی که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و رژیم سعودی در اختیار معارضانِ دولت سوریه قرار داده بودند، در بازار سیاه کشور اردن فروخته شده است.
مدیا بنجامین، از گروه ضد جنگ کد پینک و از فعالین مدنی آمریکا در این تظاهرات گفت: «ما می‌دانیم که عربستان سعودی در گسترش افراط‌گرایی یعنی ایدئولوؤی وهابیت ابتدا در سراسر خاورمیانه و سپس در جنوب آسیا دست دارد.»
وی افزود: «اکنون افراط‌گرایی در سراسر جهان گسترش یافته است و ما می‌گوییم چطور ایالات متحده می‌تواند به فروش تسلیحات به عربستان سعودی ادامه بدهد و آن را یک متحد به شمار بیاورد؟ بی معنا است... چرا ما برای شروع روابط خود را با عربستان قطع نمی‌کنیم؟ ما می‌خواهیم شاهد پایان یافتن فروش تسلیحات به عربستان باشیم؛ چرا که این تسلیحات برای سرکوب مردم در داخل عربستان سعودی و بمباران مردم در یمن استفاده می‌شود.»
عربستان سعودی خود نیز از فروردین‌ماه سال گذشته، حملات مرگباری علیه کشور فقیر یمن اجرا کرده است که بیش از 8 هزار و 600 قربانی گرفته‌اند. عربستان در جنگ نابرابر خود علیه یمن که با هدف بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی این کشور صورت می‌گیرد، از تسلیحات ممنوعه‌ای همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده و اماکن مسکونی، تجاری و بیمارستانی را هدف قرار داده است.

captcha