هر سال 100 فرقه انحرافی ایجاد می‌شود
کد خبر: 3518984
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
در برنامه شعبده شوم مطرح شد:

هر سال 100 فرقه انحرافی ایجاد می‌شود

گروه اندیشه: یک پژوهشگر عرفان‌های نوظهور از تولید 100 فرقه انحرافی در ایران به صورت سالانه ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام علی قهرمانی، پژوهشگر عرفان‌های نوظهور، در برنامه «شعبده شوم»‌ از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو، داشت: طبق تحقیقات به دست آمده سالانه در ایران 100 فرقه عرفانی و انحرافی تولید می‌شود. که اکثر این عرفان‌ها به جریان‌های بومی کشور مربوط می‌شوند.
حجت‌الاسلام‌‌ علی ‌قهرمانی با اشاره به تعریف معنویت‌گرایی، گفت: در کشور ایران معنویت‌گرایی در برخی از اوقات با معناگرایی هم راستا شده و بازنمایی بحث معنویت در معنا را یکسان قلمداد می‌کنند.
‌قهرمانی با بیان این که معناگرایی بسیار وسیع‌تر از معنویت‌گرایی است، گفت: معناگرایی در برخی از اوقات می‌تواند فاصله گرفتن تصویری از ظاهر به سمت معنا باشد.
وی همچنین در ادامه افزود: معنویت‌شناسی و معنویت‌گرایی کاملا در تمایز از معناشناسی و معناگرایی داشته و در تفاوت زیادی دارد.
این پژوهشگرعرفان‌های نوظهور در خصوص معنویت‌گرایی و بازنمایی معنویت در رسانه گفت: معنویت‌گرایی در رسانه هر نوع از معنویتی را می‌تواند شامل شده و نشانه‌های مختلفی نیز دارد.
وی با بیان این که مخاطبان سینما باید با معنویت حقیقی آشنا شوند، گفت: اگر مخاطبان سینما از معنویت درست و غلط‌ شناختی نداشته باشند، اهمیت موضوع بررسی معنویت را درک نکرده و از تاثیر این معنویت در زندگی خویش نیز بی‌اطلاع خواهند بود.
حجت‌الاسلام علی قهرمانی با اشاره به تعدد و رشد جریان های شبه معنوی در دنیا در سال‌های اخیر اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده در بین سال های 2011 تا 2013 حدود هزار جریان عرفانی جدید در دنیا متولد شده است.
این پژوهشگر دین و فرقه در خصوص رشد فرق عرفانی مختلف در ایران، گفت: طبق تحقیقات به دست آمده سالانه در ایران 100 فرقه عرفانی و انحرافی تولید می‌شود. که اکثر این جریان‌ها مربوط می‌شوند به جریان‌های بومی کشور.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت معنویت گفت: معنویت‌گرایی در حالت کلی به دو بخش معنویت ناشی از ادیان و معنویت پوشالی و نوظهور تقسیم می‌شود.
فایل صوتی برنامه «شعبده شوم» از وب‌گاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می‌شود که این برنامه هر پنجشنبه و جمعه از ساعت 17 الی 18 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می‌شود.
captcha