اولین کودک حاصل از تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی در ایران متولد شد
کد خبر: 3520448
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

اولین کودک حاصل از تشخیص ژنتیکی پیش از لانه‌گزینی در ایران متولد شد

گروه سلامت: در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی و به همت محققان این نهاد در پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی ابن سینا اولین کودک حاصل از تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی در ایران متولد شد.

اولین کودک حاصل از تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی در ایران متولد شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، از سوی پژوهشگاه فن‌آوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا اولین نوزاد سالم حاصل از «تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی(PGD)  بیماری سیستیک فیبروزیس» در کشور متولد شد.

محمد مهدی آخوندی، رئیس پژوهشگاه ابن سینا در نشست خبری که به همین مناسبت در درمان ناباروری این پژوهشگاه برگزار شد به تشریح چگونگی این اقدام پرداخت و افزود: کلیه اقدامات تشخیصی و درمانی مرتبط با این موفقیت در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام شده است.

وی در این رابطه اظهار کرد: زوجی با سابقه ابتلای دو فرزند خود به بیماری سیستیک فیبروزیس به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه کردند. یکی از فرزندان این زوج به دلیل عوارض بیماری در 4 ماهگی فوت کرده بود و فرزند بعدی هم پس از تشخیص بیماری در دوران حاملگی، ختم بارداری صورت گرفته بود. این زوج درخواست داشتن فرزندی سالم را از مرکز درمان ناباروری ابن سینا داشتند.

آخوندی ادامه داد: از آنجاییکه این خانواده ختم بارداری به دلیل ابتلای جنین را تجربه کرده بودند و بارداری‌های بعدی نیز در معرض خطر تکرار زیاد این بیماری (25 درصد خطر تکرار ) بود، خانواده مایل نبودند این ریسک را بپذیرند و مجدداً تشخیص قبل از تولد را تجربه کنند. از این رو PGD این بیماری را انتخاب کردند.

سعید رضا غفاری، متخصص ژنتیک مرکز درمان ناباروری ابن سینا در ادامه به تشریح مراحل تکنیکی انجام شده جهت (PGD) پرداخت و افزود: این امر یکی از راه‌های غلبه بر محدودیت‌ تکنیک‌های PGD مولکولی است که بکارگیری آن در این مرکز منجر به افزایش چشمگیر موفقیت تکنیک در بررسی رویانها شده است.

غفاری ادامه داد: در مرحله بعد طراحی STR های خاص جهت بررسی صحت تعلق رویان به زوجین و رد کردن آلودگی نمونه رویان به DNA سایر افراد یا محیط که همواره از معضلات PGD بوده است. با تکنولوژی بکار گرفته شده در این مرکز هر گونه آلودگی محیطی از طریق شواهد مثبت (بررسی مارکرهای ژنومیک رویان و والدین) رد می شود و بدین ترتیب دقت تکنیک بسیار افزایش می یابد.

غفاری ادامه داد: با بکارگیری این فناوری از هر رویان در حد چندین میکروگرم DNA آزمایش برای هر رویان فراهم می‌شود که خود باعث افزایش موفقیت تکنیک می‌گردد و ثانیا بررسی مارکرهای ژنومیک رویان و تطابق آن با والدین جهت رد کردن آلودگی و اثبات صحت تعلق رویان به زوجین امکان پذیر دانشگاه می شود.

وی یادآور شد: نهایتاً رویان‌هایی که فاقد جهش بیماری‌زا بوده و وضعیت STR های آنها نیز با والدین مطابقت داشته باشند به رحم مادر منتقل می شوند.

غفاری عنوان کرد: پس از طی مراحل بالینی و تخصصی و با استفاده از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی دو جنین سالم و غیر مبتلا برای ایشان انتقال داده شد که منجر به بارداری شد. برابر ضوابط استاندارد تشخیص قبل از تولد انجام گرفت که مؤید عدم ابتلای جنین به بیماری بود. سرانجام نوزاد در 27 اردیبهشت امسال متولد و در حال حاضر نوزاد 2 ماهه است و در سلامتی کامل به سر می برد.

در ادامه رئیس پژوهشگاه ابن سینا یادآور شد: این موفقیت حاصل تلاش و همکاری نزدیک گروه‌های مختلف تخصصی و بالینی اعم از دپارتمان‌های زنان، مردان، جنین شناسی و ژنتیک و فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب جهت بکارگیری تکنولوژی پیشرفته مورد نیاز این روش، در مرکز درمان ناباروری ابن سینا است.

آخوندی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار است که این تکنولوژی ردر کشور حضور داشته و که در آن امکان تکثیر نسخه ژنتیکی سلول به تعداد بی‌شمار وجود دارد این موضوع موجب می‌شود که همزمان امکان بررسی رویان از نظر بیماری‌های مختلف ژنتیکی فراهم می‌شود و این امر به همت جهاد دانشگاهی در ایران انجام شده است.

 

 

captcha