تقلید، متناسب با ظرفیت‌های صوتی باشد/ ردیف‌خوانی بدون تنوع، ممنوع + عکس
کد خبر: 3521928
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
در جلسه قرآن صالح اطهری‌فرد مطرح شد؛

تقلید، متناسب با ظرفیت‌های صوتی باشد/ ردیف‌خوانی بدون تنوع، ممنوع + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: ردیف‌خوانی و نحوه اجرای آن و نکاتی در مورد تقلید صحیح با محوریت ظرفیت‌های صوتی قاری از موضوعاتی بود که در جلسه قرآن شب گذشته صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی مطرح شد.

اطهری فرد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی قرآن کریم شب گذشته 20 مردادماه، از ساعت 18 تا اذان مغرب و عشاء با حضور قشرهای مختلف در مسجد حضرت معصومه(س) شهرستان کرج برگزار شد.

این جلسه با تلاوت آیاتی از سوره توبه به سبک مصطفی اسماعیل توسط یکی از قاریان جوان آغاز شد. صالح اطهری‌فرد در تحلیل این تلاوت با اشاره به نقاط ضعف قاری گفت: هنوز کار زیادی تا قاری شدن دارید و با اشکالات صوتی، لحنی و تجویدی خو گرفته‌اید که باید مرتفع شود، همچنین باید تقلید کردن از یک قاری، طبق ظرفیت‌های صوتی باشد؛ چراک ه هر شخص، اسلوب خاص خودش را در تلاوت قرآن دارد.

این قاری بین‌المللی از عدم پیشرفت تلاوت‌ها در سطح استان البرز انتقاد کرد و افزود: از حدود بیست سال قبل، جلسات قرآن استاد برادری، جمعه‌ها صبح برگزار می‌شد اما با وجود این سابقه در آموزش قرآن هنوز پیشرفت مطلوبی نداشته‌ایم.

این مدرس تلاوت قرآن در ادامه به ردیف‌خوانی و نحوه اجرای ردیف در تلاوت پرداخت و تصریح کرد: وقتی قاری ردیف‌خوانی می‌کند، تنوع صوتی و لحنی باید طوری باشد که نه قاری و نه مستمع احساس خستگی نکند و قاری بداند که هنوز در آن ردیف، نکات قابل ارائه‌ای وجود دارد. اگر تلاوت و ردیف‌خوانی تکراری باشد اما در عین حال تنوع داشته باشد، زیبا و جذاب خواهد بود.

این قاری بین‌المللی در ادامه و در تحلیل صحبت‌هایش مصطفی اسماعیل و سبک او را مثال زد و گفت: به عنوان مثال مصطفی، مقام بیات شوری را در یک تلاوت چندین بار می‌خواند، ولی کسی احساس خستگی نمی‌کند، در نتیجه اگر در ردیف‌خوانی احساس کردیم چیز جدید دیگری برای ارائه نداریم یا ذهنمان نکات جدیدی را به خاطر نمی‌آورد باید سریع‌تر از آن ردیف به ردیف دیگری منتقل شویم تا تلاوت ملال‌آور نباشد.

اطهری‌فرد، همچنین راجع به اوج‌گیری صحیح، محمود علی البناء را مثال زد که این قاری همیشه با منطق، اوج‌گیری می‌کرد و پرده‌های بالای صوت را به ندرت نشان می‌داد. در ادامه، نوبت به نوجوانی رسید که به تقلید از محمد صدیق منشاوی آیاتی از سوره یوسف را تلاوت کرد. اطهری‌فرد در مورد تلاوت وی نکات تجویدی به ویژه نگه نداشتن غنه‌ها را متذکر شد و افزود: در حالت‌های صوتی هیچ حالت اضافه‌ای نباید در کار باشد و صوت باید حالت طبیعی داشته باشد. همچنین عدم رعایت فصاحت حروف موجب می‌شود تا صدای قاری گنگ به گوش مستمع برسد.

در ادامه جلسه نوبت به اجرای برنامه حفظ حسین جعفرخواه، حافظ کل قرآن از شهر قدس تهران رسید. این پیشکسوت قرآنی اطهری‌فرد را یاد چند سال قبل انداخت که با هم به مسابقاتی در اصفهان رفته بودند. اطهری‌فرد از حاضران در جلسه خواست تا سوالات سختی را از جعفرزاده بپرسند. وی دو سؤال که از سوره‌های مریم و مؤمنون پرسیده شد به خوبی پاسخ داد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت. همچنین حافظ 15 جزء قرآن و نفر دوم مسابقات استانی اوقاف البرز در سال جاری نیز به ارائه محفوظاتش پرداخت.

این قاری بین‌المللی در ادامه از نوجوانی دعوت کرد که به تقلید از منشاوی سوره ق را می‌خواند. اطهری‌فرد در مورد تلاوت وی به نکات تجویدی مانند نحوه قلقله «دال» و نکاتی در مورد تحریر زدن اشاره کرد.

وی در مورد استفاده صحیح از میکروفون نیز تصریح کرد: باید با میکرفون به صورت درست بازی کرد تا بتوان صوت بهتری را ارائه داد. همچنین این داور بین‌المللی در مورد تجوید و نحوه ادای صداهای کوتاه و کشیده به قاری دیگری تذکراتی داد.

از جمله نکات قابل توجه در این جلسه، نوشتن نکات تلاوت هر یک از قاریان، توسط اطهری‌فرد بود که در دفتری این نکات را یادداشت می‌کرد. در ادامه خردسالی که جزء سی قرآن را حفظ بود به اجرای برنامه پرداخت و پس از تشویق توسط حاضران در جلسه، مورد تمجید اطهری‌فرد نیز قرار گرفت و از این قاری بین‌المللی جایزه دریافت کرد.

پایان‌بخش این جلسه معنوی، تلاوت آیاتی از سوره صف توسط محمد ناصری بود.

یادآور می‌شود، جلسه صالح اطهری‌فرد، قاری بین‌المللی قرآن کریم نیمه اول سال از ساعت 18 تا اذان مغرب و عشاء و نیمه دوم سال بعد از نماز مغرب و عشاء واقع در کرج، چهار راه هفت تیر، بلوار بلال، خیابان سیزده آبان، مسجد حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

جلسه قرآن صالح اطهری فرد جلسه قرآن صالح اطهری فرد صالح اطهری فرد

مطالب مرتبط
captcha