چاره صوت ضعیف قاری چیست؟
کد خبر: 3523910
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
در جلسه قرآن حمید رحیمی مطرح شد:

چاره صوت ضعیف قاری چیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن شب گذشته حمید رحیمی در اسلامشهر با حضور اقشار مختلف برگزار شد در این جلسه، مواردی شامل راه تقویت صوت، اثر حس و حال قاری در ماندگاری تلاوت،‌ توجه به ریتم تلاوت با توجه به شرایط خود فرد نه قاری که از وی تقلید می‌شود و ... که می‌تواند برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند مفید باشد، مطرح شد.

چاره صوت ضعیف قاری چیست؟
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن حمید رحیمی با تلاوت آیاتی از سوره آل عمران و کوثر توسط وی آغاز شد، در ادامه نوبت به قاری جوانی رسید که به تلاوت آیاتی از سوره مریم به تقلید از استاد عبدالباسط پرداخت. رحیمی در تحلیل این تلاوت گفت: استرس شما، مانع از اجرای مناسب تلاوت شده و باید تلاوتت روان‌تر باشد.
رحیمی در مورد غفله‌های پایانی که در هر نفس وجود دارد، تصریح کرد: ممکن است، قاری در یک قطعه نتواند کار مناسبی را ارائه کند، اما اگر یک غفله زیبا داشته باشد، می‌تواند اشتباهاتش را جبران کند؟ بهترین راه برای درست تحریر زدن به ویژه در غفله‌های پایانی، کُند کردن ریتم تحریر در تمرینات است و بعد از این که تسلط حاصل شد، باید سرعت و ریتم را تُند کرد.
حمید رحیمی
رحیمی در مورد نقاط ضعف قاریانی که تقلید می‌کنند گفت: یکی از اشکالات این است که ممکن است یک قاری حدود 25 ساله تلاوتی را از مصطفی اسماعیل تقلید کند که در میانسالی اجرا شده، در این صورت، قاری که تقلید می‌کند، نباید ریتم کُند مصطفی را نیز تقلید کند، بلکه هر قاری باید ریتم تلاوت خودش را به اقتضای شرایط جسمی خودش داشته باید.
در ادامه، نوبت به قاری دیگری رسید که آیاتی از سوره کهف را تلاوت کرد، رحیمی در مورد تلاوت وی گفت: کیفیت صوتی شما پایین است و فقط دارید لحن را به خوبی اجرا می‌کنید و با بالا رفتن پرده‌های صوتی، کیفیت صوت شما نیز پایین می‌آید، یک قاری اگر لحن بسیار عالی داشته باشد، اما در صوت ضعیف باشد، نمی‌تواند تلاوت خوبی ارائه کند. چاره این کار هم شرکت در کلاس‌های صداسازی است یا اینکه قاری به اندازه ظرفیت صوتی خودش، تلاوت قرآن را آغاز و به پایان برساند.
رحیمی افزود: برخی از قاریان، دارای پرده‌های صوتی‌ای هستند که ممکن است به صورت اتفاقی از آن استفاده کنند، اما چون به آن توجهی نداشته‌اند، پالایش نشده و غیر قابل استفاده است، پس باید تمام ظرفیت‌های صوتی به کار گرفته شود.

جلسه قرآن حمید رحیمی
تلاوت آیاتی از سوره روم به تقلید از محمد صدیق منشاوی، توسط قاری دیگر حاضر در جلسه صورت گرفت که تشویق حاضران را در پی داشت. رحیمی با تمجید از حس بالای این قاری به نقش حس و حال در خواندن اشاره کرد و افزود: اگر بهترین آیات را انتخاب کنیم و در اوج آمادگی هم باشیم، اگر حس لازم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.
وی با اشاره به جلسه امین پویا گفت: سنت حسنه‌ای که در این جلسه به وجود آمده این است که در انتهای جلسه، دقایقی نیز به ذکر مصائب امام حسین(ع) پرداخته می‌شود که بسیار مطلوب است.
نفر برتر جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی در تأیید سخنانش به تلاوت سوره مریم توسط عدالباسط که گویا در مسجدی مقابل کلیسا بوده اشاره کرد و گفت: یکی از پادشاهان عربی از عبدالباسط دعوت کرد تا همان تلاوت را عیناً اجرا کند، اما وی نتوانست آن طور که قبلاً تلاوت کرده بود، اجرا کند.
رحیمی در لحظات پایانی جلسه، اشاره‌ای به شور و اشتیاق مردم اسلامشهر به قرآن داشت و گفت: امیدوارم روزی مرحله استانی مسابقات اوقاف استان تهران در اسلامشهر برگزار شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً استقبال مردم بالا خواهد بود.
پایان‌بخش این جلسه قرآن، تلاوت آیاتی از سوره بروج و حمد توسط محمد کاظمی بود که با تشویق حاضران در جلسه همراه شد.
یادآور می‌شود، جلسه قرآن حمید رحیمی که سابقه 23 ساله دارد، دوشنبه‌ها و جمعه‌ها، شش ماه اول سال قبل از اذان و شش ماه دوم سال بعد از اذان مغرب، واقع در شهرستان اسلامشهر آستان امامزاده عقیل(ع) برگزار می‌شود.

captcha