واکاوی دلایل بی‌هویتی‌ در فضای مجازی
کد خبر: 3524727
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

واکاوی دلایل بی‌هویتی‌ در فضای مجازی

گروه‌ فضای مجازی: یک کارشناس فضای مجازی گفت: کاربران همان رفتار حداقلی فضای حقیقی را در فضای مجازی رعایت نمی‌کنند، هر کاربر با هر آی‌پی وارد اینترنت می‌شود و ... به همین دلیل شاهد بی‌هویتی‌ها هستیم.

روح‌الله مؤمنی‌نسب، کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تقویت سواد رسانه‌ای، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند سواد فضای مجازی را ارتقا دهیم، منظورشان این بود که از محصولات بد استفاده نکنیم و از محصولات خوب به اندازه مفید بهره‌مند شویم. همچنین بر اساس آموزه‌های اسلام روابط خانوادگی باید به صورت سلسله مراتب و روابط حاکمان با مردم هم‌سطح باشد که متأسفانه ما عکس این موضوع را در جامعه شاهد هستیم. یعنی در خانواده‌ها رفتار دختر با دختر مثل همان رفتار دختر با مادر است و حرمت‌ها رعایت نمی‌شود.

وی افزود: متأسفانه کاربران همان رفتار حداقلی فضای حقیقی را در فضای مجازی رعایت نمی‌کنند به همین دلیل شاهد بی‌هویتی‌ها هستیم. برای مثال اگر در یک جامعه 99 درصد از مردم خوب زندگی کنند اما یک نفر کار خلاف کند، کل جامعه قابل اداره و کنترل نخواهند شد؛ بنابراین فضای مجازی هم به این صورت است یعنی اگر آی‌پی‌ها قابل کنترل نباشد، دیگر هیچ فردی ردیابی نخواهد شد و در نهایت شاهد هرج و مرج در فضای مجازی خواهیم شد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در آمریکا هر کسی که می‌خواهد اینترنت داشته باشد، ابتدا باید آی‌پی دریافت کند و به همین صورت کاربر بر اساس آی‌پی در هر قسمت از کشور که بخواهد از اینترنت استفاده کند، شناسایی خواهد شد و در این صورت آسیب‌های فضای مجازی در آمریکا کاهش خواهد یافت. متأسفانه در ایران دچار بی‌هویتی شده‌ایم چراکه هر کاربر با هر آی‌پی وارد اینترنت می‌شود و گاها این آی‌پی‌ها تغییر می‌کند و در این صورت دیگر قابل ردیابی نخواهند بود.

ازدواج با ربات

وی بیان کرد: در نمونه‌های اخیر فضای مجازی شاهد بودیم که یک ربات در جایگاه خانم و آقا با کاربران چت می‌کرد و به نوعی نزدیک به هزاران نفر را سرکار گذاشته و حتی به آنها پیشنهاد ازدواج داده بود. همچنین در این روابط اگر آقایی از ربات سوالی می‌پرسید، ربات این سؤال را از کاربر دیگری می‌پرسد و پاسخ آن کاربر را به دیگر کاربر انتقال می‌دهد و به همین صورت با اطلاعات یکدیگر چت می‌کند.

مؤمنی‌نسب اظهار کرد:
یکی دیگر از مشکلات رفتاری کاربران در فضای مجازی، کم بودن سواد رسانه‌ای‌شان است. برای مثال یکی از مجریان معروف از من درخواست کرد تا علت این موضوع را که عکس‌های خصوصی‌اش از اینستاگرام خارج و در فضای مجازی منتشر شده بود، جستجو کنم و در نهایت متوجه شدم که وی هیچ محدودیتی برای اینستاگرام‌اش نگذاشته است و هر کاربری که درخواست دوستی داده را قبول کرده است. بنظر می‌رسد جای شکایتی وجود ندارد و باید از خودش ابتدا شکایت کند که عکس‌های خصوصی‌اش را در اینستاگرام قرار داده و به فالورهایش اجازه داده که عکس‌هایش را مشاهده کنند.

دلیل بی‌حجابی در فضای مجازی

وی بیان کرد: یکی از دلایل بی‌حجابی در فضای مجازی هر کاربر با هر آی‌پی وارد اینترنت می‌شود وهم و توهم کاربران در این فضای نوین است. متأسفانه کاربران در فضای مجازی دچار توهم می‌شوند و به عواقب کار نگاه نمی‌کنند و حتی اسلام توهم را حرام کرده است. همچنین همه مشکلات بشر از جهل بوده و آنچیزی که جهل را پایدار می‌کند، وهم و توهم است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه فالوورهایی که به عنوان دوست انتخاب می‌کنیم، دوست واقعی نیستند و معیارهای دوستی را ندارند و حتی ممکن است دشمن‌مان باشند و بخواهند از صفحه شخصی ما سوءاستفاده کنند. چنین
دوستی‌هایی را اسلام تأیید نمی‌کند.

وی یادآور شد: متأسفانه در فضای مجازی این توهم را داریم که می‌توانیم تأثیر جهانی بگذاریم درحالی که اینطور نیست چراکه
تلگرام اساسا یک نرم‌افزار جهانی نیست و تأثیرگذاری بین‌المللی ندارد. چنین توهم‌ها و وهم‌هایی از بی‌اعتنایی و سواد پایین است.

مؤمنی‌نسب اظهار کرد: یکی از مواردی که در سواد فضای مجازی به عنوان تعریف درنظر می‌گیرند این است که چگونه از محصول بد استفاده مطلوب داشته باشیم. بنده این جمله را رد می‌کنیم چراکه استفاده بهینه از محصول بد یک توجیه است. معتقدم سواد فضای مجازی یعنی سوادی که محصول خوب را از بد تشخیص دهد و از محصول بد استفاده نشود و بهره‌مندی‌های لازم را از محصول خوب داشته باشیم. ما چگونه می‌توانیم از تلگرام و واتس‌آپ به عنوان محصول خوب استفاده کنیم در حالی که یک اشتباه است چراکه افراد در استفاده از محصول بد آلوده می‌شوند و دیگر راه نجات وجود ندارد.

مسئول آموزش سواد مجازی هستند اما خوب کار نمی‌کنند!

وی بیان کرد: در کشورمان متأسفانه مراکزی وجود دارد که مسئول آموزش سواد مجازی هستند اما خوب کار نمی‌کنند. برای مثال آموزش و پرورش، مراجع قانونی، شورای عالی فضای مجازی در این مسیر قدم‌های مثبت بردارند، قطعا موفق خواهیم شد.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: امروزه تلفن‌های همراه بیشتر از ظرفیت وارد کشور شده‌اند و آموزش‌های لازم داده نشده است. همچنین قانون به اندازه کافی وجود ندارد و حتی همان قانون حداقلی هم اجرایی نمی‌شود. مراجع قانونی به درستی وظایف را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: مراکزی مثل وزارت علوم و شورای عالی فضای مجازی باید از انفعال خارج شوند و فعالیت رو به جلویی داشته باشد. همچنین مجلس می توانند قوانینی را تصویب کند تا همراه گوشی‌های هوشمند که وارد کشور می‌شود، دفترچه‌های برای آموزش در راستای امنیت کاربران منتشر شود و یا قوه قضاییه می‌تواند مانع از ورود بسیاری از محصولات بد به کشور باشد. اگر هر کسی وظیفه‌اش را درست انجام شود، مشکلات فضای مجازی کمتر می‌شود.

captcha