مباهله سند عظمت اهل بیت(ع) است
کد خبر: 3532374
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
طالبی:

مباهله سند عظمت اهل بیت(ع) است

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: مباهله اثبات صدق دعوت پیامبر(ص) و سند عظمت اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی طالبی، امام جمعه قیدار ظهر دیروز جمعه دوم مهر در خطبه‌های نمازجمعه قیدار با اشاره به سفر یک و نیم روزه استاندار به این شهرستان اظهار کرد: قطعا حضور مسئولان در بین مردم و آشنا شدن با مشکلات و بررسی و پیگیری آنها باعث امید و مایه دلگرمی آنها به نظام خواهد بود.

حجت‌الاسلام طالبی با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس برای همه ایرانیان به عنوان هفته شرف و اقتدار است، تصریح کرد: گرامی داشت هفته دفاع مقدس تکریم همه ارزش‌ها و یک گنجینه تمام نشدنی است هشت سال دفاع مقدس نمونه عملی از الگوی مديريت جهادی و مقاومت اقتصادی در سايه تحريم‏هاست.

وی افزود: مردم ايران در شرايطی كه تازه انقلاب کرده و حكومتی جديد را در كشور شكل داده و هنوز ساختارهای سياسی و نظامی را سامان نداده بودند و آشوب‏های داخلی در بعضی از نقاط كشور در جريان بود، دچار تهاجم نظامی ارتش عراق شدند. در حين جنگ هم كشور مواجه با ترورهای منافقين و اختلافات سياسی شد. از آن‏طرف، كشور عراق از همه امكانات تسلیحاتی و مالی برخوردار بود و قریب 80 کشور تجهیز کننده صدام در جنگ با ایران بود در چنين وضعيتی ايران توانست به مقابله با قوای متجاوز عراق بپردازد و همه سرزمين‏های اشغالي خود را باز پس بگيرد و برای نخسين‏بار، يک وجب از خاک كشور هم در تصرف ارتش متجاوز باقی نماند.

امام جمعه قیدار با بیان اینکه طی ۳۸ سال گذشته ايران در عرصه صنايع دفاعی علی ‌رغم تشدید و استمرار تحريم‏ها، بيشترين پيشرفت‏ها را داشته و در برخی از عرصه‏ها نظير موشكی و توليد پهباد توانسته به قدرت بلامنازع در منطقه تبديل شود، گفت: لازم می‌دانم از تلاش‌های سپاه شهرستان در بازنمایی غدیر که در روز غدیر و هفته دفاع مقدس به زیبایی اجرا شد تقدیر و تشکر کنم این مایه افتخار برای ما محسوب می‌شود که سپاه شهرستان چهار سال متوالی جزء سپاه‌های برتر کشوری انتخاب شده و لوح تقدیر سازمانی می‌گیرد.

مباهله سند عظمت اهل بیت (ع) است

حجت‌الاسلام طالبی با اشاره به مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز بیست وچهارم ذی‌الحجّه، تاکید کرد: مباهله، اثبات صدق دعوت پیامبر و سند عظمت اهل بیت (ع) است که پیامبر اکرم (ص) نامه‌ای به ساکنان مسیحی نجران نوشته و آنها را به آیین اسلام دعوت کرد. مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

وی افزود: نمایندگان مسیحی نجران از پیامبر مهلت خواستند با بزرگان خود به شور بپردازند. نتیجه مشاوره آنان این بود که به افراد خود دستور دادند اگر مشاهده کردید محمد با سر و صدا و جمعیت به مباهله آمد با او مباهله کنید و نترسید و اگر با نزدیکان و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید که او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک استو در روز تعیین شده نمایندگان نجران دیدند که پیامبر فرزندش حسین (ع) را در آغوش دارد، دست حسن (ع) را در دست گرفته و علی (ع) و زهرا (س) همراه او هستند.

وی افزود: مسیحیان، هنگامی که این صحنه را مشاهد کردند، سخت به وحشت افتادند بنابراین از اقدام به مباهله خودداری و حاضر به مصالحه شدند اسقف مسیحیان گفت من «من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوه ها را از جای خود بکند، هر آینه خواهد کَند. پس مباهله نکنید که در آن صورت هلاک می شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند».

نزول سوره هل اتی عظمت انسان را به تصویر می‌کشد

امام جمعه قیدار با اشاره به سه‌شنبه 25 ذی‌الحجه سالروز نزول سوره هل اتی و روز خانواده گفت: نزول سوره هل اتی در حقیقت نمادی از شکوه و عظمت انسان را به تصویر می‌کشد انفاق، ایثار، سخاوت و جود امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت پیامبر (ص) زبانزد خاص و عام و حتی دشمنان آن بزرگواران است و برخی آیات قرآن کریم مانند آیه‏ ولایت(آیه 55 سوره مائده) و نیز سوره مبارکه‏ انسان ـ گواه انفاق، ایثار، جود و سخاوت علی بن ابیطالب (ع) و خانواده بزرگوار ایشان است. در این روز و به برکت دادن غذا وافطار ازسوی خانواده روزه دار امیرالمؤمنین امام علی (ع) به مسکین و یتیم و اسیر، آیات سوره مبارکه هل اتی نازل شد.

آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری بزرگ دراز مدت است

حجت‌الاسلام طالبی در خصوص باز گشائی مدارس، تصریح کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نه تنها هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری بزرگ دراز مدت است که طی آن کشور از وابستگی چه از جهت نرم افزاری و چه از جهت سخت افزاری رها می‌شود زیرا مسئله فرهنگ و تعلیم و تربیت در هر کشوری حرف اول را می‌زند و نقش فرهنگ‌سازان در جامعه نقش اول است که در میان فرهنگ‌سازان، مدرسه و معلم اصل و پایه است.

امام جمعه قیدار به هفته تکریم سالمندان و روز جهانی سالمندان اشاره و تاکید کرد: سالمندان گنجینه‌های گران‌بها از تجربه‌های بسیار و اندوخته‌های ارزشمند هستند و با سپری شدن بهار جوانی و رسیدن دوران کهولت سالمندان به توجه و رسیدگی بیشتر از سوی فرزندان و افراد جامعه نیاز دارند. به همین خاطر خداوند متعال در قرآن کریم به آن دوران حساس اشاره فرموده است.

تکریم سالمندان؛ مسدله مهمی که مورد تاکید خدای متعال است

حجت‌الاسلام طالبی گفت: در آیه 23 از سوره مبارکه اسراء می‌خوانیم: «وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً»؛ «خدايت حكم كرده كه عبادت نكنيد مگر او را و به والدين نيكى كنيد، اگر يكى از والدين يا هر دو، نزد تو به پيرى رسند، به آنها مگو ملول شدم و با آن ها تندی نکن و با آنها ملايم سخن بگوى».

captcha