انکار معاد تنها به خاطر تمسخرِ پیامبر(ص)/ مشرکین به‌جای رحمت الهی، عذاب الهی را طلب می‌کردند
کد خبر: 3533498
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن:

انکار معاد تنها به خاطر تمسخرِ پیامبر(ص)/ مشرکین به‌جای رحمت الهی، عذاب الهی را طلب می‌کردند

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: سؤالات انکارکنندگان معاد برای افزایش علم و آگاهی نبود، بلکه برای تمسخر، استهزا، لجاجت و عناد بود و در نوع پرسیدنشان هم انکار وجود داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ص) برگزار شد، به تفسیر آیات 24 و 25 سوره ملک پرداخت و اظهار کرد: در آیه 24 سوره ملک خدای متعال می‌فرماید: «قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ»، «بگو اوست كه شما را در زمين پراكنده كرده و به نزد او [ست كه] گرد آورده خواهيد شد.»
وی بیان کرد: انسان‌ها در هر جای عالم که زندگی می‌کنند روزی از دنیا خواهند رفت، اما پراکندگی آن‌ها باعث نمی‌شود که گم بشوند، بلکه دوباره گرد هم آمده و حشر اتفاق می‌افتد.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه عنوان کرد: خداوند در آیه 25 سوره ملک نیز فرموده: «وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»، «و مى‌‌گويند اگر راست مى‌گوييد اين وعده كى خواهد بود؟»
امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: آن‌هایی که عناد داشتند، لج می‌کردند، عقل و فهم‌شان را تعطیل کرده و هیچ‌گاه سخن رسول‌الله را درک نمی‌کردند و به آن احترام نمی‌گذاشتند و می‌گفتند: این‌که شما می‌گویید حشر، بهشت و جهنمی وجود دارد، این وعده کجاست؟ و این ادبیات نامؤدبانه را بسیار استفاده کرده‌اند.
آیت‌الله عابدینی در این خصوص ادامه داد: آن‌ها به‌جای این‌که رحمت خدای متعال را درخواست کنند، عذاب خداوند را طلب می‌کردند و می‌گفتند وعده‌های الهی کجاست؟ سؤالات آن‌ها برای افزایش علم و آگاهی نبود، بلکه برای تمسخر، استهزا و انکار بود و در نوع پرسیدنشان هم انکار وجود داشت.
وی با بیان این‌که خداوند راه را به ما نشان داده و تأکید کرده که انسان متعلق به دنیا نیست، یادآور شد: در نگاه دینی دنیا قنطره و پل معنا می‌شود و هر کس گمان کرده این‌جا باید بماند و زندگی کند، سخت در اشتباه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: در روایات با تعجب از کار آدم‌هایی سخن گفته شده که هر چه می‌توانند برای جایی‌که قرار است از آن عبور کنند سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای جایی‌که قرار است همیشه و تا ابد آن‌جا باشند، به فکر نیستند.
امام‌جمعه قزوین اضافه کرد: خداوند راه و مقصد را نشان داده و فرموده: « إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» را فراموش نکنید و همواره بدانید که اگر در این دنیا زندگی می‌کنید، به این دنیا تعلق ندارید. آن‌هایی که اهل ایمان هستند این پیام الهی را تصدیق کرده و باور می‌کنند و آن‌هایی که لیاقت، شایستگی و آمادگی پذیرش کلام حق را ندارند و در غفلت این دنیا زندگی می‌کنند، توجه ای به این تذکر الهی ندارند.
وی به وجه تمایز دو واژه «ذَرَأَكُمْ» و «أَنْشَأَكُمْ» اشاره و اظهار کرد: «ذَرَأَكُمْ» به معنای رشد کردن، توسعه یافتن، منتشر و تکثیر شدن و در زمین پراکنده شدن است اما «أَنْشَأَكُمْ» که در آیه 23 سوره ملک آمده در جاهایی بیشتر استفاده می‌شود که نبوده و به وجود آمده است.
آیت‌الله عابدینی با استفاده از آیات دیگر به تفسیر این آیات پرداخت و بیان کرد: خدا در آیات 35 تا 38 سوره مؤمنون از طرف انکار کنندگان فرموده: «أَيَعِدُكُمْ أَنَّكُمْ إِذَا مِتُّمْ وَكُنْتُمْ تُرَابًا وَعِظَامًا أَنَّكُمْ مُخْرَجُونَ»، «هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لِمَا تُوعَدُونَ»، «إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ»، آن‌ها می‌گفتند «آيا به شما وعده مى‌‌دهد كه وقتى مرديد و خاك و استخوان شديد [باز] شما [از گور زنده] بيرون آورده مى‌‏شويد، وه چه دور است آن‌چه كه وعده داده مى‌‏شويد‌، جز اين زندگانى دنيا ما چيزى نيست، مى‌‌ميريم و زندگى مى‌‏كنيم و ديگر برانگيخته نخواهيم شد.»
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در آیات 36 تا 40 سوره قیامت هم آمده: «أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى»، «أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَى»، «ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى»، «فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى»، «أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى» یعنی « آيا انسان گمان مى‌‏كند بى‏ هدف رها مى‌‏شود، آيا او نطفه‌ اى نبود، سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت، و از او دو زوج مرد و زن آفريد، آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟»
وی ادامه داد: خداوند به گونه‌ای سؤال را مطرح می‌کند که انسان به اشتباه خود پی‌ببرد و هر فکر دیگری جز این تفکر را، اصلاح کند و به زنده شدن مردگان در قیامت ایمان بیاورد.
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که این معنا در آیات آخر سوره یاسین گویاتر مطرح شده است، تأکید کرد: خداوند در آیه 77 سوره یاسین فرموده: «أَوَلَمْ يَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ»، «مگر آدمى ندانسته است كه ما او را از نطفه‌اى آفريده‌ايم پس بناگاه وى ستيزه ‏جويى آشكار شده است»؛ انسان به‌جای شکرگزاری از این‌که خداوند او را احسن خالقین آفریده، نباید به بیراهه رفته و چنین مسیر اشتباهی را برگزیند و همواره باید تلاش کند در راستای احسان و محسن حرکت کند.
 آیت‌الله عابدینی به آیه 78 سوره یاسین هم اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه فرموده: «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ» یعنی «و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد؛ گفت چه كسى اين استخوان‌ها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‌‏بخشد».
وی در خصوص این آیه تأکید کرد: در این آیه از داستان معروف مرد عرب مشرکی صحبت می‌کند که استخوان پوسیده‌ای را با خود به خدمت پیامبر (ص) آورده بود و می‌گفت با این دلیل محکم سخن پیامبر را درباره معاد باطل می‌کنم! نزد پیامبر (ص) آمد و صدا زد «چه کسی می‌تواند این استخوان‌ها را در حالی‌که پوسیده است از نو زنده کند؟» کدام عقل این ادعا را باور می‌نماید، و شاید در همین حال برای تأکید سخنان خود، قسمتی از آن استخوان را نرم کرد و روی زمین ریخت.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: خداوند در آیه 79 که در آن آمده: «قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»، به پیامبر می‌فرماید تا در پاسخ این فرد بگوید: «همان كسى كه نخستين‏ بار آن را پديد آورد این کار را انجام خواهد داد و اوست كه به هر [گونه] آفرينشى داناست.» در ادامه آیات سوره مبارک یاسین نیز پاسخ‌های بیشتری به ادعای این مردم مشرک عرب آمده است.
captcha