توجه به سالمندان از فرهنگ ایرانی و اسلامی است
کد خبر: 3533926
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
فریور:

توجه به سالمندان از فرهنگ ایرانی و اسلامی است

گروه اجتماعی: مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: توجه به سالمندان و سالخوردگان از ارزش های والای دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی ما بوده و از تجربیات اندوخته آنها باید استفاده بهینه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، سعید فریور مدیرکل بهزیستی استان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سالمندان اظهار کرد: به دلیل فرهنگ سنتی و مذهبی نگهداری از سالمندان بر عهده خانواده‌ها بوده ولی بدلیل مشکلات جامعه ماشینی این حرمت در خانواده‌‌های امروزی کم‌رنگ شده است.
وی گفت: بر اساس آمار سالمندان 60 سال بالا استان 237 هزار و 580 سالمند داشته‌ایم که از این بین 114 هزار و 193 مرد و 123 هزار و 128 نفر زن در آذربایجان‌غربی وجود دارد.
فریور افزود: بر اساس مطالعات جمعیت شناختی کشور ایران بسمت سالمندی می‌رود و بعضی از محققین این امر را سونامی سالمندی پیش‌بینی کرده‌اند.
وی ادامه داد: به همین دلیل شورای ملی سازماندهی سالمندان به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و در شهرستان‌ها به دبیری استانداری و بهزیستی مدیریت می‌شود.
وی ایجاد محیط امن و بدون مانع در سطح مرکز ارومیه و شهرستانهای تابع، نصب نیمکت‌های مناسب در پیاده‌روها، دادن امکانات ویژه و رایگان برای سالمندان از قبیل سینما و استخر در سطح استان و شهرستانها و الزام سازمانها و نهادهای عضو برای ارئه خدمات تفریحی خاص برای بازنشستگان و سالمندان از جمله اقدامات انجام شده سازمان بهزیستی استان برای سالمندان عنوان کرد.
مدیر کل بهزیسیتی استان افزود: تعداد 10 مرکز شبانه‌روزی، 2 مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل برای سالمندان که هرکدام به تعداد 50 نفر ظرفیت دارند در سطح استان فعالیت می‌کنند.
وی ادامه داد: از 10 مرکز شبانه روزی فعال در استان، پنج مرکز در ارومیه و یک مرکز در هر کدام از شهرهای بوکان، سلماس، نقده، ماکو و مهاباد به ارائه خدمت مشغول هستند.
فریور گفت: 2 مرکز روزانه نگهداری سالمندان نیز در ارومیه فعالیت می کنند که در صدد هستیم این مراکز را افزایش دهیم.
وی افزود: اداره کل بهزیستی به صورت ماهانه یارانه های قابل توجهی به مراکز نگهداری از سالمندان پرداخت می کند که این رقم در ماه به یک میلیارد و 429 میلیون و 500 هزار ریال و در سال 17 میلیارد و 154 میلیون ریال می رسد.
captcha