آن‌هایی که انذارهای خداوند را نادیده بگیرند در آتش خواهند سوخت
کد خبر: 3538691
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

آن‌هایی که انذارهای خداوند را نادیده بگیرند در آتش خواهند سوخت

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه آن‌هایی که انذارهای خداوند را نادیده بگیرند در آتش خواهند سوخت، گفت: آیا آن‌هایی که سرمایه‌های ملتی را در معرض خطر قرار دادند و یا آن‌هایی که پیشرفت‌های یک ملت را بازیچه دست دشمنان بدخواه کردند، آتش جهنم تهدیدشان نمی‌کند؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم که شب گذشته، 26 مهرماه در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 26 سوره ملک فرموده: «قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَاللَّهِ وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ»، «بگو علم [آن] فقط پيش خداست و من صرفاً هشدار دهنده‌‌اى آشكارم».
وی تصریح کرد: این‌که پیغمبر این مطلب را بیان می‌کند به این خاطر است که پیش از این معاندین، مخالفین و آن‌هایی که به رستاخیز و قیامت باور نداشتند به پیغمبر و مسلمین گفتند که اگر شما راست می‌گویید که رستاخیز و قیامت حقیقت است، این وعده‌ها کجاست؟ وقتی این الحاد و ارتداد از آن‌ها سر زد، خداوند به پیغمبر می‌گوید به آن‌ها این‌گونه پاسخ بگو(آیه 26 سوره ملک).
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: «وَإِنَّمَا أَنَا نَذِيرٌ مُبِينٌ» به معنای این است که پیامبر (ص) حقایق وحی را تعلیم می‌داد، مردم را نسبت به آن آگاه و متوجه می‌کرد و از غفلت بیرون می‌آورد.
امام‌جمعه قزوین به تفسیرهای سایر مفسران در خصوص این آیه اشاره و بیان کرد: در تفسیر طبری آمده: «قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَاللَّه» یعنی «این‌هایی که از تو با عجله و شتاب می‌خواهند که این عذاب چه شد، این وعده خدا چه شد، این محشر چه شد، زمان رستاخیز چه شد، بگو علم آن نزد خداوند است و غیر از او هیچ کسی این علم را ندارد.
وی با اشاره به آیه 25 سوره ملک که خداوند فرموده: «وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»، تأکید کرد: واژه «يَقُولُونَ» به معنای تظاهر، آشکارا و بیان بیرونی داشتن است و در این آیه خداوند بیان می‌کند که معاندین مدام و به صورت جمعی می‌گفتند که این وعده کی خواهد بود.
آیت‌الله عابدینی افزود: کسانی بودند که معاندین را به این کار وادار می‌کردند؛ همان‌که امروز به تهاجم فرهنگی تعبیر می‌شود. آن‌ها کاری کرده بودند که معاندین در مقابل خدا، دین و اعتقادات دینی و حقایق وحی دسته جمعی، پیوسته و آشکارا به مقابله برخیزند.
این مفسر قرآن کریم یادآور شد: خداوند به پیغمبر (ص) می‌گوید، حتی اگر همه مردم هم چنین رویه‌ای را انتخاب کردند نگران نشو و امام علی (ع) هم فرموده: در راه درست، ایمان و تقوا اگر تنها هم شدی، به راه خود ادامه دهید.
وی اضافه کرد: خیلی‌ها ممکن است جو را نگاه کنند اما بنا بر این است که اصالتی برای خودمان قائل باشیم، جدی باشیم و این جدی بودن یعنی حق را بشناسیم و پای آن بایستیم، حتی اگر در این مسیر تنها بودیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند به پیامبر فرموده اگر در این مسیر تنها شدی و یا تعداد کمی با تو همراه شدند، باز تو در این مسیر ثابت قدم باش. [كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ.]
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که یکی از کارهای رسول خدا این بود که عواقب خطر را گوشزد کند، تصریح کرد: دو نوع عواقب خطر وجود دارد؛ یک نوع عواقب خطر دنیایی و دیگری آخرتی است که پیغمبر و قرآن هر دوی آن را بیان کرده‌اند.
وی با اشاره به برخی از انذارهای الهی، بیان کرد: خدا می‌گوید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ»، «به ظالمان تکیه و اعتماد نکنید زیرا آتش می‌گیرید». اگر امروز هم هر کسی به استکبار تکیه و اعتماد کند، آبرویش می‌رود و هیچ چیزی از او نخواهد ماند و برخی از این نمونه‌ها را مشاهده کرده‌ایم.
آیت‌الله عابدینی ادامه داد: آن‌هایی که انذارهای خداوند را نادیده بگیرند در آتش خواهند سوخت. آیا آن‌هایی که سرمایه‌های ملتی را در معرض خطر قرار دادند و یا آن‌هایی که پیشرفت‌های یک ملت را بازیچه دست دشمنان بدخواه کردند، آتش جهنم تهدیدشان نمی‌کند؟
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم این کارها از سر جهالت و نادانی بوده است، زیرا رهبری مرتب انذار کرد و تأکید کرده که طرف‌های مقابل مورد اعتماد نیستند و هی نگویید تحریم‌ها برداشته شد؛ بنابراین پذیرفته نیست اگر بگویند نمی‌دانستیم.
وی به مثال قرآنی دیگر درباره انذارهای قرآنی پرداخت و اضافه کرد: خداوند در سوره آل عمران فرموده: «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ»، «مؤمنان حق ندارند کافران را به چشم رفیق و همراه ببینند»؛ این اخطار، هشدار و انذار از طرف خداوند است.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به رسالت‌های نبی اکرم (ص)، افزود: انذار و اخطار که همان تبیین آیات الهی است، تشریح وحی الهی و اجرای آن سه وظیفه‌ای است که رسول اکرم (ص) بر عهده داشته است.
امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که پیامبر (ص) علاوه بر این‌که انذار کننده بود، رسالت مبشری را نیز بر عهده داشت، اذعان کرد: پیغمبر هم نذیر و هم بشیر است. خداوند متعال در این خصوص می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا/ وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا»، «اى پيامبر ما تو را گواه و بشارت‌گر و هشداردهنده فرستاديم، و دعوت‏‌كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابناك».
وی با بیان این‌که پیامبر دو نوع رسالت تعلیمی را بر عهده داشته است، گفت: یک راه تعلیمی پیامبر این بوده که خودشان به میدان آمده و مطالب، احادیث و روایات فراوانی از ایشان در موضوعات مختلفی بیان شده و بسیاری از احادیث و روایات از ائمه اطهار (ع) نیز ریشه در احادیث و روایات رسول‌الله دارد.
آیت‌الله عابدینی با اشاره به روش دوم تعلیم پیامبر (ص)، اظهار کرد: رسول خدا در روش دوم تعلیمی خود معلمان دیگری را به کلاس درس می‌آورد و به ما معرفی می‌کند و در یک نمونه می‌گوید: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» و ائمه اطهار (ع) را یکی یکی معرفی می‌کند و تأکید می‌کند که معلمی آن‌ها را بپذیریم.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: همان‌گونه که رسول‌ خدا انذار دهنده است، ما نیز باید انذار پذیر باشیم و اگر انذار پذیر نباشیم مانند کسانی می‌شویم که در مقابل حضرت قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: خداوند خطاب به کسانی که انذارهای پیامبر را نمی‌پذیرفتند فرموده: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»، «آيا به آيات قرآن نمى‏‌انديشند يا [مگر] بر دل‌هايشان قفل‌هايى نهاده شده است» و در ادامه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ»، «بى‌گمان كسانى كه پس از آن‌كه [راه] هدايت بر آنان روشن شد [به حقيقت] پشت كردند شيطان آنان را فريفت و به آرزوهاى دور و درازشان انداخت».
captcha