تحقق سیاست‌های کلی انتخابات نیازمند قوانین شفاف است
کد خبر: 3538950
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ سیدتقی کبیری:

تحقق سیاست‌های کلی انتخابات نیازمند قوانین شفاف است

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظها کرد: تمام بندهای سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده نیازمند قانونگذاری در مجلس است و قطعا در این راستا گام خواهیم برداشت تا هزینه‌‌های مالی کاندیداها هم شفاف شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب، هفته گذشته سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند که بخشی از سیاست‌ها به اهمیت شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی مربوط است.
در بخش دیگری از این سیاست‌ها، بر ممنوعیت استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان، اعم از مالی و تبلیغاتی توسط نامزدها و احزاب و برخورد به‌موقع دستگاه‌های ذی ربط  تأکید شده و همچنین در بند سیزدهم سیاست‌های کلی انتخابات نیز، تعیین ساز وکار لازم برای حُسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان را مورد تأکید قرار داده‌اند.
با مقدمه‌ای که بیان شد، لازم است برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی انتخابات، دیدگاه چند تن از کارشناسان و متخصصان مربوطه را جویا شویم.


عواقب فساد مالی در عرصه انتخابات
سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: از آنجائی‌که جایگاه نمایندگی مجلس بسیار حساس و مهم است، طبیعی است کسانی‌که در این عرصه وارد می‌شوند، اگر در هزینه‌های تبلیغاتی خود شفافیت نداشته باشند، عواقب ناگواری در عرصه قانونگذاری پدید خواهد آمد، چون نمایندگان مجلس، هم مسئولیت قانونگذاری و هم نظارت را دارند بنابراین اگر روشن نشود که این هزینه‌ها از کجاست، صاحبان قدرت، در قانونگذاری و نظارت نفوذ خواهند کرد.
اهمیت شفافیت مالی در عرصه انتخابات
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: اکنون شاهد هستیم، کسانی در عرصه نمایندگانی، میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند تا بتوانند صندلی نمایندگی را برای پیگیری مقاصد شخصی یا گروهی خود به دست بیاورند.
نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با نکاتی که بیان شد، ضرورت دارد همانگونه که در سیاست‌های کلی انتخابات بیان شده است، مسئله شفافیت هزینه‌های انتخاباتی به شیوه جدی پیگیری شود.
قانونگذاری در راستای تحقق سیاست‌های انتخابات
کبیری اظهار کرد: حتما مجلس در این زمینه ورود خواهد کرد و  در عرصه قانونگذاری، قوانینی را وضع خواهد کرد تا شاهد شفافیت مالی در عرصه انتخابات و تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه برگزاری انتخابات باشیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که اصلاح قانون انتخابات چه تأثیری بر تحقق این سیاست‌ها دارد؟ عنوان کرد: قطعا چنین اقدامی تأثیرگذار است و  هر بند از سیاست‌های کلی انتخابات می‌تواند در قانونگذاری مورد توجه قرار گیرد و قطعا این مسائل را در مجلس مورد توجه قرار خواهیم داد.
captcha