امام خمینی(ره) سیاست هوشمندانه‌ای در مواجهه با رسانه‌های خارجی داشت
کد خبر: 3543951
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
رئیس دفتر خبرگزاری «تیما»ی انگلیس در تهران:

امام خمینی(ره) سیاست هوشمندانه‌ای در مواجهه با رسانه‌های خارجی داشت

گروه بین‌الملل: امام خمینی(ره) هوشمندانه‌ترین رفتار را در مواجهه با رسانه‌ها داشت و از ظرفیت رسانه‌های خارجی استفاده می‌کرد و هیچگاه هم کسی را از این کار منع کرد زیرا معتقد بود که این بهترین راه در تبیین انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) رضا قربانپور گنجی، رئیس دفتر خبرگزاری «تیما»ی انگلیس در تهران امروز، یکشنبه 16 آبان ماه، در نشست که با موضوع «رسانه‌های خارجی؛ ظرفیتی که باید شناخت» در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، به بررسی نقش رسانه های خارجی و لزوم بهره برداری از ظرفیت آنان پرداخت.

امام خمینی(ره) سیاست هوشمندانه‌ای در مواجهه با رسانه‌های خارجی داشت

وی در سخنان خود نقش رسانه های خارجی در ایران در چند مقطع مختلف را مورد بررسی قرار داد و گفت: در مقطع مشروطه رسانه ها به دو گروه سنتی و مدرن تقسیم می‌شدند. در این دوره اغلب اخباری که مقطع مشروطه از ایران در رسانه‌های خارجی منتشر یا بازنشر شده محصول رسانه‌های فارسی زبان چا‌پ خارج از کشور یا چاپ داخل است.

وی افزود: در این دوره رسانه‌های سنتی در دست علما بودند و رسانه‌های مدرن در دست جریان‌های روشنفکری و در اکثر مواقع رسانه‌های سنتی به لحاظ قدرت بر رسانه‌های مدرن برتری داشتند.

گنجی گفت: در این دوره رسانه‌های خارجی نه نقش مثبت داشتند و نه نقش منفی. عملاً هیچ نقشی در اینکه بتوانند نهضت مشروطه را دستخوش تغییر و تحول کنند، نداشتند و ظرفیت و پتانسیل چنین کاری برای آنان موجود نبود.

وی افزود: در مقطع پهلوی، رسانه‌های خارجی حضورشان به تدریج بیشتر می‌شود اما تا سال‌های انقلاب عمده فعالیتشان در ایران فراتر از مجیزگویی یا پوشش سفرهای اروپایی شاه ایران به کشورهای مختلف و یا برگزاری جشن‌ها نبود و نقششان بسیار فرمایشی بود و اثر چندانی نیز نداشتند.

وی تأکید کرد: این رسانه‌ها در آن زمان چالشی نبودند زیرا یک حکومت همسو با منافعشان حاکم بود.

گنجی گفت: اما در مقطع انقلاب اولین جرقه‌های فعالیت‌های این رسانه‌ها زده شد. برای دومین بار رسانه‌های سنتی که متشکل از سخنرانی‌ها و مساجد و تکیه و شب‌نامه‌ها و نوارهای کاست و پیام‌ها بود و در دست توده مردم بود در مقابل رسانه‌های مدرن یعنی تلویزیون، رادیو، روزنامه و تلگرام که در دست حکومت بود، قرار گرفت و برای دومین بار جریان رسانه‌های سنتی توانست به صورت بسیار جدی رسانه‌های مدرن را شکست دهد.

وی افزود: در این زمان رسانه‌های سنتی بیشترین بهره‌برداری را نیز از رسانه‌های خارجی بردند و از 132 مصاحبه‌ای که امام خمینی(ره) انجام می‌دهد 115 مصاحبه در نوفل لوشاتو انجام می‌شود، دو مصاحبه در نجف و 15 مصاحبه نیز پس از بازگشت به ایران با رسانه‌های خارجی انجام می‌دهند.

وی گفت: امام خمینی(ره) نهایت استفاده را از رسانه‌های خارجی برد بنابراین ما نیز امروز نباید رسانه خارجی هراسی داشته باشیم بلکه باید با این الگو از ظرفیت این رسانه‌ها استفاده کنیم.

گنجی تأکید کرد: امام هرگز در زمان حیاتشان هیچ مسئولی را از گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی منع نکردند با تمام آگاهی که نسبت به شیطنت‌های رسانه‌های خارجی وجود داشت.

وی گفت: البته عده‌ای عنوان کردند که پیروزی انقلاب پیروزی نوار کاست و شب‌نامه بود اما حقیقت این است که حکومت بسیار بسیار بیشتر از این امکانات در اختیار داشت اما نتوانست خود را حفظ کند و دلیل آن مشروعیت و جایگاه امام خمینی(ره) نزد مردم ایران بود که چنین قدرتی را به وجود آورد.

گنجی افزود: امام خمینی(ره) هوشمندانه‌ترین رفتار را در مواجهه با رسانه‌ها داشت و از ظرفیت رسانه‌های خارجی استفاده می‌کرد و هیچگاه هم کسی را منع کرد زیرا معتقد بود که این بهترین راه در تبیین انقلاب است.

وی گفت: آرشیوی که از اخبار و عکس‌های انقلاب مردم ایران در داخل کشور یا در مقابل سفارتخانه‌های کشورهای مختلف وجود دارد، اکثراً متعلق به رسانه‌های خارجی هستند.

وی ادامه داد: انتشار اندیشه‌های امام خمینی(ره) در سطح جهانی و محبوبیت ایشان در بین مردم توسط رسانه‌های خارجی به مردم جهان معرفی شد.

گنجی در ادامه توضیح داد: در مقطع جنگ هشت ساله، رسانه‌های سنتی و مدرن داخلی ایران با یکدیگر همسو شدند اما اینبار رسانه‌های خارجی در مقابل قرار داشتند زیرا حکومت‌های آنان جایگاه خود را با انقلاب در ایران از دست داده‌ بودند و در نتیجه حامی جناح صدام بودند.

وی افزود: اما باز هم این شرایط مانع استفاده ایران از ظرفیت رسانه‌های خارجی نشد و در همان زمان هم رفت و آمد رسانه‌های خارجی در ایران برقرار بود زیرا رسانه‌های داخلی ایران در این زمان هم ظرفیت بازگویی جنایات صدام برای جهانیان را نداشت و رسانه‌های خارجی چنین توانایی را داشتند.

وی گفت: ما در حال حاضر باید ظرفیت رسانه‌های خارجی و برد تأثیرگذاری آن‌ها را شناسایی کنیم، پژوهش‌های علمی در این زمینه انجام دهیم و کتاب‌هایی منتشر کنیم در مورد فعالیت‌های رسانه‌های خارجی در ایران در دوره‌های مختلف تا هم بتوانیم رسانه های موفق تری داشته باشیم و هم از ظرفیت رسانه های خارجی استفاده کنیم.

گنجی تأکید کرد: با شناخت خاستگاه و انگیزه‌های سیاسی رسانه‌ها می‌توانیم استفاده‌های خوبی از ظرفیت این رسانه‌ها داشته باشیم.

captcha