آمادگی همیشگی قاری با حضور در مسابقات قرآن/ ارائه بهترین تلاوت‌ها در مسابقات
کد خبر: 3546881
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
پناهی عنوان کرد:

آمادگی همیشگی قاری با حضور در مسابقات قرآن/ ارائه بهترین تلاوت‌ها در مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و داور بین‌المللی قرآن در مورد حضور متعدد در مسابقات قرآن، اظهار کرد: شرکت مداوم در مسابقات قرآن برای افرادی که از سطح بالایی برخوردار هستند و حتی رتبه‌های کشوری و بین‌المللی را کسب کرده‌اند، سبب آمادگی همیشگی و درخشش در سطوح بالاتر می‌شود.

محمدجواد پناهی‌طوسی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد حضور متعدد در مسابقات قرآن، اظهار کرد: شرکت مداوم در مسابقات قرآن برای افرادی که از سطح بالایی برخوردار هستند و حتی رتبه‌های کشوری و بین‌المللی را کسب کرده‌اند، سبب آمادگی همیشگی و درخشش در سطوح بالاتر می‌شود.
این داور بین‌المللی قرآن ادامه داد: البته باید توجه کرد که حضور متعدد این افراد نیز به‌ویژه برای آن دسته از کسانی که رتبه نمی‌آورند، موجب دل‌زدگی شده و ناراحتی را برای آنها به دنبال دارد.
تلاوت در مسابقات، زیبایی تلاوت‌های معنادار را ندارد 
وی با بیان اینکه در مسابقات قرآن، قاری باید تنها در چارچوب آیین‌نامه تلاوت کند، افزود: از آن جهت که باید از طریق این مسابقات نفرات برتر هر رشته‌ مشخص شوند به‌ناچار باید خواندن متسابق در این چارچوب و ضوابط باشد که قطعا برخی ضوابط بر روی کیفیت تلاوت تأثیرگذار است و دیگر آن زیبایی تلاوت‌های معنادار را ندارد.
قاریان مصری در مسابقات قرآن شرکت نمی‌کنند
پناهی‌طوسی با تأکید بر اینکه در کشور مصر به تلاوت مجلسی اهمیت داده می‌شود، ابراز کرد: سبک تلاوت‌های مصر با ما متفاوت است و قاری نباید در مسابقات شرکت کند، اما در ایران این قانون وجود دارد که قاری باید در مسابقات شرکت کرده و رتبه برتر را هم کسب کند.
این مدرس بین‌المللی قرآن تصریح کرد: شاید در آینده برگزاری مسابقات قرآن در ایران نیز حذف شود و آرام آرام همان تلاوت در محافل و زیبا خواندن، ملاک برتری قاریان قرار گیرد.
عدم رعایت برخی موارد زیبایی‌خوانی و فصاحت در تلاوت‌های مجلسی
وی در مورد نقش تلاوت مجلسی در رشد قاری، عنوان کرد: تلاوت مجلسی در رشد قاری تأثیر  بسزایی دارد البته مسابقات نیز سبب شده تا مواردی که مربوط به زیبا خواندن، فصاحت و تجوید است توسط متسابقان بهتر رعایت شود که متأسفانه این موارد در محافل به دلیل قانون‌مند نبودن رعایت نمی‌شود.
ارائه بهترین تلاوت توسط قاری در مسابقات قرآن
پناهی‌طوسی ادامه داد: در محافل قرآنی هدف جذب مستمع و زیبا خواندن است که ممکن است در آن تلاوت‌ها، کمبودهایی نیز وجود داشته باشد اما خود برگزاری مسابقات باعث شده است تا قاری از هر جهت خوب باشد و بهترین تلاوت خود را ارائه کند.
علاقه عموم مردم به تلاوت‌های مجلسی
این مدرس بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه علاقه عموم مردم بیشتر به تلاوت مجلسی است، اظهار کرد: به دلیل آنکه قاری در محافل مجلسی جذاب‌تر و زیباتر تلاوت می‌کند مردم به این تلاوت‌ها بیشتر علاقه‌مند هستند اما از طرفی در مسابقات بدان جهت که باید نفرات برتر مشخص شوند، رعایت قوانین و ضوابط ضروری است.
دوری از مسابقات عامل نزدیکی به معنویت در تلاوت نیست
وی با تأکید بر اینکه دوری از مسابقات قرآن سبب نزدیکی به معنویت در تلاوت نمی‌شود، بیان کرد: یکی از رسالت‌های قاری شرکت در مسابقات است زیرا سبب جذب نسل جوان به قرآن و آموزش آن می‌شود، اگر کسی در مسابقات شرکت نکند، انگیزه‌ای برای افراد ایجاد نمی‌شود.
این مدرس بین‌المللی قرآن با بیان اینکه باید قاری برای خداوند بخواند، ابراز کرد: قطعا اگر نیت قاری خداوند باشد خواندن در محافل و مسابقات برای او تفاوتی ندارد، اما اگر نیتش خدا نباشد در محافل نیز به معنویت نخواهد رسید. 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۰:۴۵
0
0
باسلام
لطفا راهکاری هم برای افرادی که ضعف هایی در نفس دارند بفرمایید
متاسفانه درمسابقات افرادی که نفس کمی دارند متضرر میشن و امیدشون رو کاملا در مسابقات از دست میدن باشد که قران خوندن برای رضای خداست ولی گوشه نشینی و خونه نشینی معضلی شده برای من در حالی که سطح تلاوت خوبی دارم نه خیلی ضعیف و نه خیلی قوی.
افرادی با داشتن اشنا و... میتونن در جاهای مختلف تلاوت کنن چه تلاوت قوی داشته باشن چه ضعیف ولی متاسفانه کسی نیست که به ما توجهی کند.
۲۲ سال سن و دریغ از کمی توجه
امیدوارم که توجه بیشتری به ما بشود.
خواهشمندم نظر من رو تایید بفرمایید
باتشکر
captcha