تثبیت محفوظات از حفظ قرآن مهم‌تر است
کد خبر: 3547650
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲

تثبیت محفوظات از حفظ قرآن مهم‌تر است

یکی از راه‌یافتگان به مرحله نهایی آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان با اشاره به آمادگی برای شرکت در آزمون، گفت: در تابستان روزانه حداقل 6 ساعت مطالعه داشتم اما پس از بازگشایی مدارس روزانه 4 ساعت منابع آزمون را می‌خوانم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فارس نوشت: «جواد واعظ دلیلی» حافظ ممتاز قرآن و یکی از راه‌یافتگان به مرحله نهایی آزمون‌های اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم است. وی اول اردیبهشت 1356 در خانواده‌ای مذهبی در اصفهان به دنیا آمد و از دوران کودکی به واسطه تشویق‌های والدین و شنیدن تلاوت استاد «عبدالباسط» به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند شد و در کلاس‌های قرائت قرآن شرکت کرد.
این حافظ ممتاز قرآن کریم در دوران راهنمایی حس کرد که توانایی حفظ قرآن را دارد بر همین اساس تا پایان دوره راهنمایی  10 جزء از قرآن را حفظ کرد. پس از آن با ورود به مقطع دبیرستان با توجه به علاقه وافر به قرآن و انس با آیات الهی، 20 جزء باقی‌مانده را هم حفظ کرد.
وی معتقد است که برای حفظ قرانت باید در کنار انگیزه و برنامه هدف و همت متعالی نیز داشت تا بتوان این راه را به خوبی سپری کرد. به گفته واعظ دلیلی تثبیت محفوظات از حفظ مهم‌تر است و حافظان هم باید در کنار حفظ به ترجمه و تفسیر نیز توجه کنند چرا که توجه به معانی و تفسیر آیات موجب می‌شود که آن‌ها را در زندگی به کار گیرند و فعالیت‌های شایسته‌ای داشته باشند و سایر افراد را نیز به سمت حفظ تشویق کنند.
«جواد واعظ دلیلی» هم‌اکنون خود را برای شرکت در مرحله نهایی آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آماده می‌کند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی فارس با این حافظ ممتاز قرآن کریم را می‌خوانیم.
بدون حضور در کلاس و بهره‌گیری از نظر اساتید، قرآن را حفظ کردم
آقای واعظ دلیلی چگونه برای حفظ قرآن اقدام کردید؟
من به صورت کاملا سنتی قرآن را حفظ کردم به طوری که در هیچ کلاسی برای حفظ قران شرکت نکردم و تنها با شنیدن صوت تلاوت، آیات الهی را حفظ می‌کردم. البته اوایل که کوچکتر بودم برای یادگیری روخوانی و روانخوانی به کلاس می‌رفتم که همین امر کمک شایانی به حفظ قرآن کرد.
حفظ قرآن چند سال به طول انجامید؟
من به طور پیوسته قرآن را حفظ نکردم. دو سال آخر دوران راهنمایی 10 جزء را حفظ کردم و دبیرستانی بودم که کل آیات الهی را حفظ کردم. در مجموع حفظ کل قرآن در مدت سه سال طول کشید.
برای حفظ انگیزه‌ای جز ارتباط با کلام وحی نداشتم/ هدیه ثواب تلاوت‌ها هدیه به روح شهدا
حفظ قرآن بدون استاد و حضور در کلاس برایتان سخت نبود؟
اوایل انگیزه خاصی جز ارتباط بیشتر با قرآن نداشتم، اما پس از مدتی که حفظ را آغاز کردم هر روز به حفظ کل قرآن بیشتر علاقه‌مند می‌شدم چرا که حس می‌کردم با حفظ قرآن و درک دستورات آن زندگی بهتری را خواهم داشت که درنهایت حسی غیرقابل وصف در وجودم ایجاد شد.
من همراه با یکی از همکلاسی‌هایم محفوظاتم را ارائه می‌دادم و او مرا تشویق می‌کرد. علاوه بر این من برای حفظ هر سوره از برادر شهیدم یاری می‌خواستم و حس می‌کنم او همواره مرا یاری می‌‌کرد.
برادرم به فعالیت‌های قرآنی علاقه بسیاری داشت و خیلی دوست داشت که اعضای خانواده حافظ قرآن شوند که من با استعانت از خداوند و تلاش توانستم کل قرآن را حفظ کنم. علاوه بر این وقتی هر آیه‌ای از قرآن می‌خواندم به روح شهدا و برادرم تقدیم می‌کردم و از آن‌ها می‌خواستم مرا در این راه یاری رسانند.
حافظان اجازه ندهند مشغله‌های زندگی محفوظاتشان را از یاد ببرد
شما در چه سالی کل قرآن را حفظ کردید؟
 سال 1374 حافظ کل قرآن شدم.
پس 21 سال از آن زمان می‌گذرد؛ بسیاری از افراد پس از مدتی محفوظات خود را فراموش می‌کنند شما چگونه در این مدت محفوظات خود را تثبیت و به خاطر سپردید؟
همه از عنایت قرآن و خداوند متعال بوده است. درست است که بسیاری از افراد محفوظات خود را فراموش می‌کنند و به دلیل مشغله‌های بسیار تلاش چندین ساله خود را به هدر می‌دهند اما طبق روایات این افراد در آینده حسرت می‌خورند و با خود می‌گویند کاش هیچ‌گاه حتی یک آیه از قرآن را از یاد نبرده بودیم به همین خاطر همه حافظان باید قدر این نعمت الهی را بدانند و اجازه ندهند مشغله‌های زندگی محفوظات آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.
تثبیت محفوظات از حفظ سخت‌تر است/ پس از حفظ هم‌ خوشحال بودم هم ناراحت
به نظر من تثبیت محفوظات از حفظ سخت‌تر است، برای اینکه حفظ قرآن مستدام پیش رود باید افراد علاوه بر داشتن برنامه منظم و اراده قوی، همت متعالی نیز داشته باشند چرا که اگر با برنامه پیش رویم، حفظ قوی‌تری خواهیم داشت و پس از آن بهتر می‌توانیم محفوظات خود را تثبیت کنیم.
آخرین روزهای حفظ واقعا برایم عجیب بود. حفظ قرآن توفیق بزرگی بود که خداوند به من عطا کرد، اما به نظر من فراموش نکردن آن مهم‌تر است که باید با تمرین و تکرار آیات را در ذهن تثبیت کرد.
من وقتی حفظ را به اتمام رساندم، هم خوشحال بودم و هم ناراحت، خوشحال از آن جهت که توانسته‌ام کل قرآن را حفظ کنم و ناراحت به خاطر اینکه حس می‌کردم شاید زمان کمتری را با قرآن سپری کنم که خوشبختانه وقتی قرآن را حفظ کردم بیشتر به خواندن و مرور محفوظات می‌پرداختم و سعی می‌کردم توانمندی‌هایم را توسعه دهم.
حداقل 4 ساعت مطالعه دارم/ برای آزمون آماده‌ام
شما پس از کسب حد نصاب نمره در سومین مرحله آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان با داشتن شرایط لازم به مرحله نهایی این آزمون‌ها راه یافتید؛ برای کسب حد نصاب نمره در این مرحله چقدر آماده‌اید؟
من از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی کردم تا بتوانم منابع آزمون را به خوبی بخوانم. تابستان که زمان بیشتری داشتم به کتابخانه می‌رفتم و روزانه حداقل 6 ساعت مطالعه داشتم اما از مهرماه و بازگشایی مدارس به دلیل اینکه معلم هستم و باید در کلاس حضور یابم حداقل روزانه 4 سال مطالعه می‌کنم.
با چه شیوه‌ای مطالعه می‌کنید؟
تاکنون دو دوره منابع آزمون را خوانده‌ام. دفعه اول از مطالب مهم یادداشت برداری می‌کردم و نکات مهم را در حاشیه می‌نوشتم و بار دوم طرح سؤال می کردم و خلاصه‌نویسی‌ها را می‌خواندم.
زمان زیادی تا روز آزمون یعنی 19 آذرماه باقی نمانده است اما تلاش می کنم تا بتوانم حدنصاب نمره را در آزمون کسب کنم. البته باید بگویم اگر در این آزمون هم موفق نشوم همین که محرکی شد تا بتوانم تفسیر قرآن را بخوانم و نکات کلیدی آن را درک کنم برایم بسیار ارزشمند است. وقتی که تفسیر قرآن را می‌خوانم بسیار لذت می‌برم، چرا که نکات آموزنده بسیاری در آن نهفته است که با هر بار مرور کردن تازه نکته خاصی را می‌آموزم. البته برای آزمون تفسیر 15 جزء قرآن واقعا سخت و سنگین است اما من با توکل به خدا این مسیر را طی می‌کمنم و امیدوارم در این راه موفق شوم.
در پایان صحبتی دارید؟
خدا را شاکرم که توفیق حفظ کلام وحی را به من عطا کرد. امیدوارم خداوند عنایت کند تا همیشه کلام حق در جانم محفوظ بماند و سایر مسلمانان نیز به سمت حفظ حرکت کنند.


captcha