«حلیة القرآن»؛ حاصل شاگردی در محضر استاد مروت و 15 سال تدریس
کد خبر: 3553466
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
موسوی‌بلده عنوان کرد:

«حلیة القرآن»؛ حاصل شاگردی در محضر استاد مروت و 15 سال تدریس

گروه ادب: استاد و پیشکسوت قرآنی کشور گفت: کتاب «حلیة القرآن» حاصل شاگردی در محضر مرحوم استاد محمدتقی مروت و 15 سال تدریس در حوزه تجوید قرآن بوده است که بیش از 7 میلیون نسخه از آن به چاپ رسیده است.

سیدمحسن موسوی‌بلده، یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کتاب «حلیةالقرآن» گفت: این کتاب را که خداوند به معنای واقعی کلمه فرصت توفیق نوشتن آن را به من داد، با تواضع اعلام می‌کنم که صرفاً توفیق الهی بوده است و خود را در این حد نمی‌دیدم که این توفیق را نصیب من کند. 
وی افزود: این کتاب حاصل مطالعاتی است که در بحث تجوید داشتم و همچنین تجربیات سال‌ها تدریسم قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، این کتاب پس از پیروزی انقلاب در قالب جزوه‌ای منتشر شد که در دوره‌های آموزش قرآن و تربیت قاری تدریس می‌شد.
موسوی‌بلده ادامه داد: با چاپ این جزوه، کتاب تجوید مدون شد که قبل از آن به این شکل در ایران کمتر وجود داشت و یا می‌توان گفت تا سال 68 کتابی در رابطه با تجوید قرآن وجود نداشت. البته مهمترین کتابی که قبل از «حلیة القرآن» بود، «سرّ البیان» بود که نویسنده آن مرحوم استاد سرهنگ بیگلری از اساتید قدیمی که خدا رحمتش کند، آن را نوشته بود. این کتاب درباره تجوید قرآن، قرائت‌ها و اختلاف قرائات بوده و در سطح خود بسیار مفید بود.
این پیشکسوت قرآنی در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایلی که سبب شد «حلیة القرآن» به صورت کاربردی چاپ شود این است که در کتاب «سر البیان» قرائات مختلف کلمات قرآن و قواعد تجوید و قرائت با هم مخلوط شده بود و استاد بیگلری از هم دیگر تفکیک نکرده بود که این نکته و نحوه خواندن این کلمه مربوط به روایت حفص است و در روایت خلف از همزه نباید خوانده شود و اگر کسی به نسبت به این حوزه آگاهی نداشت، آن را با یکدیگر مخلوط می‌کرد.
وی تصریح کرد: در کتاب «حلیة القرآن» قواعد را به صورت کاربردی و همانطور که خوانده می‌شود، به نگارش درآوردم که بعدها این کتاب به عنوان منبع و مأخذ اصلی مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که به صورت مشخص به روایت حفص از عاصم است.
موسوی‌بلده با بیان اینکه از سال 50 تدریس را آغاز کردم، گفت: قبل از پیروزی انقلاب، در محضر استادم محمدتقی مروت جزئیات و امهات تجوید را فراگرفتم و پس از 15 سال تدریس کتاب «حلیة القرآن» را به نگارش درآوردم.
وی یادآور شد: این کتاب به دلیل استقبال مخاطبان، بیش از 200 بار چاپ شده است که در حال حاضر تعداد چاپ‌های رسمی آن به اذعان ناشران آن، به بیش از 7 میلیون نسخه می‌رسد و این در حالی است که بیش از 100 هزار نسخه آن به صورت قاچاق و بدون اطلاع من به چاپ رسیده است.
captcha