تفسیرکننده‌ای که تکذیب‌کننده قرآن می‌شود
کد خبر: 3558674
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

تفسیرکننده‌ای که تکذیب‌کننده قرآن می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 5 سوره سوره جمعه که می‌فرماید: «مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» گفت: اگر یک عالم و روحانی آیه‌ای از قرآن را به مردم بگوید و تفسیر کند؛ اما خودش به آن عمل نکند او خودش تکذیب‌کننده آیات الهی است.

http://s6.uplod.ir/i/00851/t5fbt9jhq1a5.jpg

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ ،حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد پیشوایی، نماینده اسبق امام خمینی(ره) و استاد حوزه و دانشگاه، در جلسه هفتگی «تفسیر سوره جمعه» که شامگاه یکشنبه 12 دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد سیدالشهدا(ع) تهران برگزار شد، با اشاره به سوره هایی که با تسبیح خداوند شروع می‌شوند از جمله سوره جمعه، گفت: برخی از سوره‌های قرآن یا با «سَبَّحَ» یا با «يُسَبِّحُ» شروع شده‌اند که این تسبیح خداوند در ابتدای این سوره‌های قرآنی کنایه از این دارد که خداوند می‌فرماید اگر می‌خواهید در زندگی موفق باشید کارهای خود را با تسبیح خدا آغاز کنید.

وی ادامه داد: اول باید خود را از شرک پاک نمود سپس نیت، کار و حرکت را برای خدا انجام داد.

تسبیح خداوند توسط همه موجودات آسمان و زمین
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه اول سوره جمعه که می‌فرماید: «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»، به تسبیح خداوند توسط دیگر موجودات اشاره و بیان کرد: انسان در مقابل تسبیح کردن خداوند نباید مغرور شود که فقط انسان خدا را تسبیح می‌کند در صورتی که تمام آنچه در آسمان و زمین هست همه خداوند را تسبیح می‌کنند.

وی افزود: حیوانات، ماهیان دریاها، ستارگان آسمان، ماه و خورشید، صدای برگ درختان، حتی سنگریزه‌های بیان همه خداوند را تسبیح می‌کنند.

نعمت فرستادن انبیاء توسط خداوند

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی بعثت انبیاء را از نعمت های بزرگ خداوند دانست و گفت: میان این همه نعمت‌های دنیا یک نعمت از همه مهمتر است و آن نعمت بعث انبیاء و آمدن پیامبران است که معلوم می‌شود این از بزرگترین نعمت‌ها است.
وی تصریح کرد: خداوند از میان درس نخوانده‌ها و امی‌ها پیامبری را می‌فرستد که در آیه دوم این سوره هم آمده آنجا که می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا...»، این نشان از معجزه الهی است.
حجت‌الاسلام و المسلمین پیشوایی آمدن پیامبران را فضل از طرف خدا دانست و بیان کرد: آمدن پیامبران فضلی الهی است که در آیه بعد خداوند می‌فرماید: «ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»، بنابراین آمدن پیامبران هم برای پیامبران و هم برای پیروان آنها یک عنایت و فضل الهی است.

مثل عالمان بی‌عمل در قرآن
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه 5 سوره جمعه که خداوند می‌فرماید: « مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»، گفت: خطاب این آیه به علمای یهودی است که تورات کتاب آسمانی آنهاست. علمای یهودی کتاب تورات را در دست داشتند و آن را حمل می‌کردند و به مردم تورات می‌گفتند اما خودشان هیچ عملی به دستورات تورات نداشتند، دیگران را دعوت به عمل به تورات می‌نمودند اما خودشان عامل به آن نبودند.

آیه 5 سوره جمعه هر عالم بی‌عملی را شامل می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پیشوایی با بیان اینکه این آیه مختص علمای یهود نیست، گفت: این آیه فقط خطاب به علمای یهود نیست بلکه هر عالم بی‌عملی را شامل می‌شود؛ حتی کسانی که قرآن درس می‌دهند ولی خودشان عمل‌کننده به قرآن نیستند.

وی ادامه داد: مثل چنین عالمان بی‌عملی مثل آن چهارپایی است که کتاب بر او بار کنند و بگویند این کتاب‌ها را از اینجا تا جایی دیگر ببرد.چهار پا هم که حیوان است چیزی از متن کتاب نمی فهمد و کتاب را بر دوشش حمل می کند و فقط از این کتاب سنگینی آن را تحمل می کند.بنابراین هر عالمی که عامل نباشد مثلش همین است.

وی افزود: بعضی حتی مثل آن چهار پا هم نیستند که حداقل بار را سالم به مقصد برساند بلکه میان راه خسته می‌شوند و آن کتاب هایی هم که بارشان است را می‌ریزند.

تفسیر کننده قرآنی که تکذیب کننده قرآن است!
این استاد حوزه و دانشگاه به ادامه آیه 5 این سوره که می‌فرماید: «مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» اشاره و اظهار کرد: ما خیال می‌کنیم فقط مردم عادی تکذیب‌کننده آیات قرآن هستند در صورتی که اگر یک عالم و روحانی آیه‌ای از قرآن را به مردم بگوید و تفسیر کند اما خودش به آن عمل نکند او خودش تکذیب‌کننده آیات الهی است.

وی ادامه داد: خدا می‌فرماید وای به حال کسی که ادعا می‌کند ولی خودش عمل نمی‌کند.

انواع ظلم

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی در پایان سخنانش به انواع ظلم اشاره و بیان کرد: ظلم دو نوع است، یکی ظلم به نفس و دومی ظلم به غیر و دیگران است.

وی با توضیح ظلم به نفس گفت: ظلم به نفس این است که کسی دستورات خدا را انجام ندهد و به وظایف دینی و شرعی که بر گردن دارد عمل نکند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشوایی ظلم به غیر را بدتر از ظلم به نفس دانست و اظهار کرد: ظلم به غیر این است که انسان از محدوده خودش تجاوز کند، مال دیگران را بخورد، به ناموس دیگران نگاه کند، حلال را حرام یا حرام را حلال بداند و وارد حقوق اجتماعی شود که این ظلم کارش خیلی سخت و بدتر از ظلم به نفس است که توبه هم قبول نیست مگر اینکه حق الناس تمام مردم را که بر گردنش هست را بدهد.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha