قرآن و پیامبر(ص) مهمترین مشترکات ایران و جهان عرب است
کد خبر: 3565817
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹

قرآن و پیامبر(ص) مهمترین مشترکات ایران و جهان عرب است

گروه سیاست و اقتصاد: اسلام، قرآن و پیامبر(ص) مهمترین مشترکات بین ایران و کشورهای عربی است و همین‌ها برای داشتن یک گفتمان مشترک، کفایت می‌کند.

احسان قبول، دبیر اجلاسیه گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در حاشیه برگزاری این اجلاس در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم به واسطه زبان، فرهنگ، ادبیات و هنر با کشورهای عربی و سایر کشورهای منطقه گفت و گو کنیم، می‌توانیم بسیاری از تهدیدهای آینده را دفع کنیم.
وی با بیان اینکه امروز هر چه بیشتر بر روی زبان مشترک فرهنگی، ادبی و هنری میان ایران و جهان عرب سرمایه‌گذاری کنیم ثمره آن را در آینده با تحکیم روابط و تهدید زدایی، برداشت خواهیم کرد، گفت: تاریخ نشان داده هر وقت ایران و جهان عرب به یکدیگر نزدیک شده‌اند، این باعث قدرتمند شدن ایران و جهان عرب و در نهایت شکوفایی تمدن اسلامی شده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون دو صدا از جهان عرب و ایران به گوش می‌رسد یکی صدای گفتگو، عقلانیت و تعامل و دیگری صدای تعصب، تحجر و خون گرایی، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر صدای زبان تعصبات مذهبی، تحجر و عقب ماندگی بلندتر از صدای عقلانیت و تعامل است لذا باید سعی کرد که زبان اعتدال و عقلانیت و مشترکات بین ایران و جهان عرب، بلندتر از صدای تعصب باشد.
قبول با تاکید بر اینکه مهمانان شرکت کننده در این اجلاس، همگی از افراد صاحب تفکر و سمت در بخش‌های مختلف علمی و فرهنگی کشورهای عربی هستند، یادآور شد: وقتی این افراد شاخص، صدای اعتدال و عقلانیت را در ایران بشوند هنگامی که به کشورشان باز می‌گردند تاثیرات فکری و فرهنگی زیادی بر روی اطرافیانشان خواهند گذاشت.
قبول در ادامه به وجود تنوع فرهنگی بین ایران و جهان عرب اشاره کرد و افزود: باید بپذیریم هر کشوری دارای فرهنگ خاص خودش است که باید محترم شمرده شود اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که موقع گفتگو باید از اشتراکات شروع کنیم.
وی اسلام، قرآن و پیامبر(ص) را مهمترین مشترکات میان ایران و کشورهای عربی عنوان کرد و گفت: این‌ها برای اینکه از اختلافات فرهنگی، مذهبی، ریشه‌ای و تاریخی چشم بپوشیم و به یک گفتمان اشتراکی بین ایران و جهان عرب برسیم، کافی است.
captcha