از تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام تا ابلاغ دستورالعمل مسابقات سراسری
کد خبر: 3569655
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

از تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام تا ابلاغ دستورالعمل مسابقات سراسری

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته‌ای که گذشت، رویدادهای قرآنی مختلفی همچون تجدید پیمان جامعه قرآنی با آرمان‌های امام و انقلاب، تا حادثه برای قاری روشندل ورامینی و ابلاغ دستورالعمل چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن و ... در کشور رخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت، رویدادهایی مرتبط با امور قرآنی کشور از جمله تجدید پیمان جامعه قرآنی با آرمان‌های امام و انقلاب، جدال مرگ و زندگی قاری روشندل به خاطر غفلت مأموران شهرداری ورامین، برگزاری مسابقات قرآن تکواندوکاران، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم با مدارس اسلامی صدرا، اعلام برنامه‌های یازدهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی، اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات بنیاد شهید، ابلاغ دستورالعمل چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن و ... رخ داد.
تجدید پیمان جامعه قرآنی با آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی
مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۹ بهمن‌ماه در حرم مطهر امام راحل(ره) برگزار شد. مراسم اهدای تاج گل با حضور مدیران، قاریان، حافظان و مدرسان قرآن کریم، قرائت زیارتنامه و بیانیه جامعه قرآنی از بخش‌های این مراسم بود.
در بخشی از این بیانیه آمده است؛ پیروزی مستمر، عزت آفرین و غرورانگیز جبهه مقاومت بر تکفیریان، ارتجاع خودفروخته منطقه و در راس آنها استکبار جهانی، فرصتی مغتنم جهت عرضه فراگیر و جهانی ابعاد مختلف تمدن و پیشرفت اسلامی بر پایه آیات قرآن کریم و سیره ائمه هدی (ع) می‌باشد و لذا از مسئولین و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و به ویژه دولتمردان محترم می‌خواهیم تا با بهره‌گیری از این فرصت و استفاده از نیرو‌های با اخلاص و نصب العین قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری، نسبت به ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی اهتمام بیشتری ورزیده و از رهگذر با تعامل با مدیران، اساتید و فعالان قرآنی دلسوز تمامی امکانات مادی و معنوی را برای نهادینه نمودن آموز‌ه‌های قرآن به کار گیرند.
در بخش دیگری از این بیانیه می‌خوانیم؛ یکی از نقشه‌های دشمن، نفوذ فرهنگی در جامعه اسلامی و گسترش فرهنگ غربی در میان اقشار مختلف مردم و از جمله قشر جوان و تحصیل کرده می‌باشد. آنچه که می‌تواند با این هجمه فرهنگی مقابله نماید، توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم در کشور و آشنا نمودن هر چه بیشتر جوانان این مرز و بوم با فرهنگ غنی و بی نظیر قرآن و مفسران حقیقی آن یعنی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌باشد. لذا جامعه قرآنی و دستگاه‌های مرتبط با این وظیفه خطیر را مد نظر قرار داده و از همه امکانات خود برای تحقق این مهم استفاده نماید. در همین راستا همه مسئولین نظام وظیفه دارند تا با حمایت‌های همه جانبه خود از این قشر تاثیرگذار، به وظیفه شرعی و ملی خود عمل نمایند.
جدال مرگ و زندگی قاری روشندل به خاطر غفلت مأموران شهرداری ورامین
متأسفانه بی‌احتیاطی و غفلت برخی عوامل در شهرداری ورامین موجب شد تا یک قاری روشندل دچار سانحه شود. این اتفاق ناگوار ساعت 7:30 روز شنبه، 9 بهمن‌ماه رخ داد به علت اینکه پل عابر پیاده‌ای که در عرض بلوار رسالت ورامین (ابتدای میدان رازی) وجود داشت و در حال تعمیر بود و هیچ گونه علامت خطری مبنی بر اینکه طرف مقابل این پل هنوز آماده رفت و آمد نیست، نداشت. یک قاری جوان روشندل طبق روزهای گذشته وقتی داشت از آن عبور می‌کرد، از روی پل سقوط کرد و متأسفانه دچار سانحه دردناکی شد. همچنین، روز 13 بهمن‌ماه با پیگیری ایکنا، جمعی از مسئولان سازمان بهزیستی کشور با حضور در بیمارستان محل بستری «عباس نوباغی» قاری روشندل ورامینی، ضمن عیادت از وی و آرزوی بهبودی این مداح اهل بیت(ع)، حافظ و قاری قرآن روشندل در جریان آخرین روند درمان قرار گرفتند.
همچنین براساس مشاهدات خبرنگار ایکنا، وضعیت عباس نوباغی به گونه‌ای است که توان واکنش نشان دادن به حضور اطرافیان و شنیدن صداهای آنها را دارد و به صحبت‌های آنها نیز واکنش نشان می‌دهد که به گفته پرستار اینها نشان از بهبودی نسبی وی دارد. پرستاران از بیان گزارش‌ بیشتر در مورد وضعیت بیمار، خودداری کرده و به پزشک معالج ارجاع دادند.
برگزاری مسابقات قرآن تکواندوکاران
مسابقات قرآن تکواندوکاران طی دو روز شنبه و یکشنبه، 9 و 10 بهمن‌ماه با حضور مجموعاً ۲۰۲ شرکت کننده در دو بخش بانوان و آقایان، در سه رده سنی در سه رده سنی كمتر از ۱۴ سال، ۱۵ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۳۰ سال و در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم برگزار شد. در روز اول این مسابقات بانوان (123 نفر) به رقابت پرداختند که در پایان همان روز برگزیدگان آن رقابت مشخص شدند.
در روز دوم نیز شرکت کنندگان بخش مردان (79 نفر) رقابت خود را از صبح روز دهم بهمن‌ماه آغاز و تا بعدازظهر به پایان رساندند. رده‌بندی شركت‌كنندگان براساس مجموع امتیازات مسابقات قرآن و پومسه مشخص شد و در پایان به نفرات اول تا سوم هر رده‌ سنی حكم قهرمانی، مدال و جایزه اهدا شد.
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن با مدارس صدرا
مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم با مدارس اسلامی صدرا عصر روز ۱۱ بهمن ماه از ساعت ۱۴ با حضور مهدی قره‌‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و داود بهرام‌سری، رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی صدرا در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن برگزار ‌شد.
مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی در این مراسم ‌بیان کرد: پیرو سیاستی که در این دو سال گذشته دنبال کردیم، بحث استفاده از ظرفیت‌ها و تعاملاتی است که می‌توانیم در بخش‌های مختلف در موضوع قرآن داشته باشیم که در طول این دو سال گذشته نیز شاید نزدیک به بیست تفاهم‌نامه در این راستا با مراکز مختلف امضا کردیم و اخیراً نیز با مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم.
اعلام برنامه‌های یازدهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی
از سوی سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول کمیته قرآن ستاد مرکزی گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ریز برنامه‌های یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی کشور یادواره مرحوم استاد محمدتقی مروت که شام‌گاه 15 بهمن‌ماه در محل مجتمع شهدای سرچشمه واقع در میدان بهارستان برگزار می‌شود، اعلام شد.
بنابر برنامه‌ اعلام شده از سوی کمیته قرآن ستاد مرکزی گرامیداشت دهه فجر، یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن کریم توسط گروه هم‌خوانی سبیل‌الرشاد آغاز خواهد شد. همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم،‌ پس از اجرای برنامه خیر مقدم به صورت گفت‌و‌گومحور از سوی رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و مجریان برنامه، پخش کلیپ مرحوم استاد محمدتقی مروت و برنامه تجلیل از خانواده ایشان برنامه‌های دیگر همایش خواهند بود. در ادامه، اجرای برنامه صابر خراسانی، شاعر آئینی، پخش کلیپ قاریان و حافظان بین‌المللی، تجلیل از قاریان و حافظان و تلاوت قرآن توسط ابراهیم فلاح‌تبسم‌چهره، نفر سوم مسابقات بین‌المللی کویت از دیگر برنامه‌های همایش خواهد بود.
همچنین، پخش کلیپ اساتید گروه اول و تجلیل از این اساتید، سخنرانی گفت‌و‌گومحور، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مجریان برنامه به همراه پخش کلیپ و تقدیر از اساتید گروه دوم نیز برنامه‌های دیگر همایش تکریم چهره‌های قرآنی است. پایان‌بخش این مراسم معنوی و قرآنی نیز مراسم قرعه‌کشی و اهدای جوایز به افراد برگزیده در همایش به همراه قرائت دعای ختم توسط حضار در مراسم خواهد بود.
اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات بنیاد شهید
مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم و ششمین دوره اختران بنیاد شهید در سه سطح و در چهار رشته(حفظ، مفاهیم، قرائت و اذان) برگزار شد. بر همین اساس، این مسابقات که از تاریخ پنجم تا هشتم بهمن‌ماه در جریان بود، با حضور ۴۷۳ منتخب مرحله استانی در مجتمع ایثار واقع در کردان کرج برگزار شد.
در مراسم اختتامیه این مسابقات روز هشتم بهمن‌ماه و در مجتمع ایثار واقع در کردان کرج برگزار شد، علاوه بر تجلیل از نفرات برتر این رقابت‌ها استان‌‌ها و ادارات کل برتر نیز معرفی شدند که بر اساس آن اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی به عنوان برترین استان و استان‌های گیلان و همدان به ترتیب دوم و سوم شدند.
در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان بنیاد شهید کشور همراه بود از ۶۹ نفر از برترین‌های رشته‌های مختلف این مسابقات که توسط هیئت داوران انتخاب شده بودند تجلیل شد. همچنین، در این مراسم به ۲۲ نفر از نفرات برتر از بین ۳۱۸ نفر شرکت کننده در مسابقه فرهنگی ویژه دهه فجر به قید قرعه جوایزی اهدا شد.
یادآور می‌شود، در مرحله انتخابی استانی دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم و ششمین دوره اختران تعداد ۲۲۲۳ نفر از کارکنان و خانواده های آنها در سراسر کشور شرکت کرده بودند که از این تعداد ۴۱۴ نفر در مسابقات قرآن کریم و ۵۹ نفر در مسابقات اختران به مرحله کشوری راه یافتند.
اعلام اسامی برگزیدگان «آزمون به سوی فهم قرآن» ویژه کارکنان دولت
مرحله نخست این آزمون به صورت الکترونیکی و گزینه‌ای و با محوریت مفاهیم و تدبر سوره مبارکه صف برگزار شد، در این مرحله بیش از ٥٠٠ هزار نفر از کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی شرکت کردند و برگزیدگان این مرحله که بیش از ٢٠ هزار نفر بودند به مرحله دوم این آزمون راه یافتند. مرحله دوم آزمون به صورت الکترونیکی و تشریحی برگزار شد و در این مرحله رقابت نزدیکی بین شرکت‌کنندگان وجود داشت، حدود ١٦ هزار نفر از شرکت‌کنندگان این مرحله کارکنان وزارت آموزش و پرورش و حدود ٤ هزار نفر دیگر متعلق به سایر دستگاه‌های دولتی بودند. در نهایت حدود ٦ هزار نفر به عنوان نفرات برگزیده این آزمون سراسری انتخاب شده‌اند، پنج هزار نفر از برگزیدگان این مرحله کارکنان وزارت آموزش و پرورش و مابقی نفرات متعلق به سایر دستگاه‌های دولتی هستند.
ابلاغ دستورالعمل چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن
دستورالعمل اجرایی چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جهت برگزاری در سال ۹۶ ابلاغ شد. در این دستورالعمل علاوه بر اعلام زمانبندی برگزاری این دوره از مسابقات، جدول معرفی مسابقات و رشته‌ها، زمان برگزاری مسابقات در بخش بانوان و آقایان، شرایط شرکت در مسابقات، ضوابط اجرایی رشته‌ها، مراحل و محتوای مسابقات و جشنواره، سهمیه‌بندی استانی و جدول معافیت‌های مرحله‌ای رتبه‌داران تشریح شده است.
بر اساس این دستورالعمل اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات در سطح استان‌ها ثبت نام مرحله شهرستانی از ۱۲ بهمن تا ۲۰ فروردین‌ماه ادامه دارد.  مرحله شهرستانی نیز در بازه زمانی ۲۰ فروردین‌ماه تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و مرحله استانی نیز ۱۰ تیرماه آغاز می‌شود و به مرور تا ۱۲ مرداد‌ماه پایان خواهد یافت. همچنین در این دستور‌العمل شیوه‌نامه اجرایی مسابقات رشته‌‌های حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، رشته‌های معارفی حفظ موضوعی قرآن،‌ حفظ و معارف احادیث، تفسیر قرآن کریم، رشته‌های جشنواره‌ای دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم، اذان، مقطع‌خوانی گروهی قرآن کریم همسرایی دو یا چند زبانه،‌ آثار کوتاه رسانه‌ای و انشاد انفرادی تشریح شده است.
در پایان این دستورالعمل نیز نحوه ثبت نام در این مسابقات نیز اعلام شده است، بر همین اساس ثبت نام برای حضور در این مسابقات از دو راه سایت رسمی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به نشانی www.quraniran.ir و یا مراجعه حضوری به ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور صورت می‌گیرد. همچنین، علاقه‌‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دستورالعمل مسابقات به سایت رسمی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.
جزئیات مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)
مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول برگزاری این مسابقات بیان کرد: این مسابقات قرآنی با حضور حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر از آقایان در پنج رشته حفظ کل، حفظ ۲۰ و ۱۰ جزء، قرائت تحقیق و ترتیل‌خوانی در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران در بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار خواهد شد.
وی افزود: در این دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که بزرگترین مسابقات سراسری قرآن ویژه آقایان از سری مسابقات این دارالقرآن در سطح کشور بوده، به مدت ۵ روز در تهران برگزار می‌شود. بیش از ۲۱۶ نفر از متسابقین از اتباع کشورهای خارجی هستند که بیشتر آنها از افغانی‌های مقیم ایران و یا از طلاب و دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران هستند.
مدیر دارالقرآن امام علی(ع) اضافه کرد:در این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن ۳۵۳ نفر، حفظ ۲۰جزء ۳۲۸ نفر، حفظ ۱۰جزء ۹۸۷ نفر، قرائت تحقیق ۶۱۹ نفر و قرائت ترتیل ۴۱۵ نفر شرکت کرده اند و هفت گروه داوری از بهترین داوران مسابقات کشوری و بین‌المللی، داوری این دوره از مسابقات را بر عهده دارند. این سابقات طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ بهمن‌ماه و در سه نوبت صبح از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ و بعداز ظهر از ساعت ۱۴تا ۱۸ و شب‌ها از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار شده که نوبت حضور افراد در صبح هر روز تعیین می‌شود و شرکت‌کنندگان باید یک ساعت قبل از نوبت خود حتما در محل مسابقه حضور داشته باشند.

captcha