هدف مردم از انقلاب اسلامی حاکمیت دین در جامعه بود
کد خبر: 3572040
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
امام جمعه مشهد:

هدف مردم از انقلاب اسلامی حاکمیت دین در جامعه بود

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی عنوان کرد: هدف مردم از انقلاب اسلامی برپایی حاکمیت دینی در جامعه بود و به این دلیل بود که مردم با همراهی اما خمینی(ره) به قیام و انقلاب پرداختند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 19 بهمن ماه، به مناسبت دهه فجر در جمع نمایندگان اصناف خراسان رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: هدف مردم از همراهی امام راحل(ره) برپایی حاکمیت دینی بود و ما اکنون با یک تحلیل جامع و در سایه عقلانیت، تحقق این هدف در جامعه را مورد بررسی قرار دهیم.
وی ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: اصناف ما از جمله نیروهای فعال مباشر در ایام انقلاب بوده، قوی‌ترین حرکت‌ها در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی را انجام داده‌اند و جزء فجر آفرینان واقعی در عرصه عملیات انقلاب هستند، به همین جهت یادآوری نکات و خاطرات مربوط به انقلاب در جمع اصناف موضوعیت ندارد.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: آنچه امروز در جمع اصناف قابل تأمل است، ارائه یک تحلیل جامع در ارزیابی اصول انقلاب و تحقق دست‌آوردهایی خواهد بود که شما در آن نقش پیروزمندانه‌ای داشته‌اید.
وی با بیان اینکه رفتارهای ما در برخورد با حوادث اطراف خود به دو بخش انفعالی و افعالی تقسیم می‌شود، افزود: عملیات انفعالی در برخورد با حوادث در شرایطی پیش می‌آید که گاهی اصلاً به آن فکر نکرده‌ایم و شرایط جدید به وجود آمده ایجاب می‌کند تا رفتار مناسب از ما سر بزند اما رفتارهای انقلابی به ویژه در زمان اوج‌گیری انقلاب از این عملیات‌ها نبوده است.
رفتارهای انقلابی مردم، نوعی عملیات افعالی بود
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه رفتار ما در ایام انقلاب یک رفتار فعلی یا افعالی بوده‌ است، اضافه کرد: رفتارهای افعالی با هدفی انجام می‌شود که این هدف نقطه تحقق یک آرمان بوده و به همین جهت دست به حرکاتی زده می‌شود و یک مسیر رفتاری طی می‌شود که باید در آن مسیر تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ شده و جدا از فرمان مرکز فرماندهی، رفتارهایی متناسب در برخورد با حوادث آن لحظه انجام شود که گاهی با فرمان اصلی مطابقت ندارد.
ترسیم آرمان‌ها توسط امام(ره) و ایده‌مردم برای انقلاب
وی با بیان اینکه آرمان انقلابی ترسیم شده توسط امام راحل(ره) در ضمن رفتارهای جدی، با اراده و با برنامه مسیر خود را طی کرده‌ است، ابراز کرد: رسیدن به اهداف برای امام و مردم مشخص بود و صرف نظر از اینکه مردم حرکت افعالی خود را با نظر مرجع تقلید خود انجام‌ می‌دادند، آرمان‌ها و ایده‌های مورد نظر مردم منطبق بر یک حاکمیت دینی بوده است.
آیت‌الله علم‌الهدی با طرح این سؤال که آیا آنچه برای تحقق انقلاب اسلامی در نظر بوده محقق شده‌ است، ادامه داد: در این زمینه باید یک تحلیل ارائه شود تا مشخص شود آنچه در شرایط کنونی وجود دارد با آرمان‌های اولیه سنخیت دارد یا اینکه چنین نیست و آنچه مورد نظر بوده چیز دیگری است.
آیا مردم با آگاهی، رأی به جمهوری اسلامی دادند؟
وی افزود: شعار و ایده جمهوری اسلامی چند‌ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ع) اعلام شد و کمی بعد از پیروزی انقلاب نیز انتخابات جمهوری اسلامی برگزار شد، سؤالی که امروز نسل چهارم انقلاب ما با آن مواجه شده این است که آیا رأی 98 درصدی مردم به نظام اسلامی با تشخیص و فهم انجام شده است؟
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه اگر بگوییم مردم نفهمیدند و رأی دادند، یک توهین بی‌سابقه در بین جوامع بشر ارائه کرده‌ایم، بیان کرد: اگر هم مدعی باشیم که مردم همه ابعاد نظام اسلامی را می‌دانستند، حرف درستی نزده‌ایم و در حقیقت باید گفت مردم خود صاحب ایده بودند و به جهت در نظر داشتن حاکمیت دینی بود که به همراهی یک عمامه به سر، پرداخته و سینه خود را مقابل گلوله قرار دادند.
وی گفت: جریان‌های مختلفی در مقابله با حکومت پهلوی به پا خاستند اما مردم به دنبال آن‌ها نرفتند و حرکت شروع شده توسط امام نیز یک حرکت منفعتی در جهت خواسته‌های اقتصادی و امثال آن نبود که بخواهند برای آن کشته شوند و برای مثال یک بانوی چادری جلوی چشم فرزند خود زیر زنجیرهای تانک کشته شود.
پیش‌بینی ما از انقلاب اسلامی چه بود؟
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه در مسئله تحقق آرمان‌ها باید دید آیا پیش‌بینی ما همین اندازه بوده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم روی مبانی دینی و فقهی تکیه کنیم و به دنبال گرفتن اشکالات باشیم قطعاً ایرادات فراوانی خواهیم یافت که البته در زمان امام علی(ع) نیز این شرایط وجود داشت و این نوع آرمان‌خواهی محقق نشد، پس باید دید اگر یک جریان، دستاوردهای نظام را نادیده می‌گیرد، این جریان برپایی عدل در بین تک‌تک افراد جامعه را در نظر داشته در صورتی که معنای حقیقی برپایی عدل فراگیر شدن حاکمیت عدل است.
وی اضافه کرد: آرمان ما عدم انجام فعل حرام در جامعه نبود حال آنکه اگر در حکومت امام زمان(عج) هم این ایده را داشته باشیم اشتباه کرده‌ایم زیرا آن زمان نیز حکومت عدل و داد گسترش می‌یابد نه اینکه افراد در جامعه گناهی مرتکب نخواهند شد.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه پیگیری و رسیدگی به برخی مفاسد در جامعه از جمله پیگیری اختلاس‌های کلان در کشور یک حسن محسوب می‌شود، ادامه داد: در کشورهای دیگر هم اینگونه چپاول‌هایی صورت می‌گیرد اما هیچ کجا صدای کسی بلند نمی‌شود ولی در نظام ما اینگونه رفتارهایی به سرعت پیگیری و به نتیجه می‌رسد و این یک حسن برای حاکمیت دینی در یک جامعه است.
رهایی دین از چهارچوب مسجد و برقراری حاکمیت دین در جامعه
وی با اشاره به اهمیت حاکمیت دین در جامعه افزود: روزگاری پیش از این، دین در چهارچوب مسجد و حسینه زندانی بود درحالی که پس از انقلاب علاوه بر حاکمیت دینی موجود در کشور شاهد تأثیر آن به ویژه بر دنیای استکبار بودیم و دیدیم که شرایط به گونه‌ای پیش رفت که مولود نامبارک غرب در منطقه یعنی اسرائیل، حتی در مجامع تصمیم‌گیری منطقه نیز جایی ندارد و این در شرایطی است که حداکثر دید ما حاکمیت دین بر کشور خودمان بود.
نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه امروز دشمن را تا سواحل مدیترانه عقب زده‌ایم، بیان کرد: امروز شهدای مدافع حرمی که می‌آورند مشغول مبارزه در سواحل مدیترانه‌ بوده‌اند و این به معنای گسترش حاکمیت دین در سطح منطقه است.
شکر باورمندانه به خاطر نعمت الهی انقلاب اسلامی لازم است

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمودند حرکت ما برگرفته از القای الهی بود، ابراز کرد: امام نگفت این سیاست ما بود بلکه در هر قدم از این حرکت دستی نامرئی حوادث را مدیریت می‌کرد و ما باید برای چنین شرایطی به صورت جدی و باورمندانه شاکر خداوند باشیم.
وی در ادامه گفت: اگر این نعمت به دست آمده را کفران کنیم، شرایط برمی‌گردد و البته وضعی بدتر و ذلیلانه‌تر از قبل ایجاد خواهد شد و اگر شاکر باشیم در این مسیر به جایی خواهیم رسید که اتصال به قیام فراگیر حضرت بقیةالله(عج) خواهد داشت.
آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه وظیفه ما در نتیجه یک تحلیل عقلانی شکر این نعمت‌است، افزود: امیدواریم نسل آینده ما نیز با احساس‌تر و باورمندانه‌تر شاکر نعمت این حاکمیت دینی بوده و این مسیر را ادامه دهد.
captcha