هفت‌سین قرآنی منشأ روایی ندارد
کد خبر: 3584037
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

هفت‌سین قرآنی منشأ روایی ندارد

گروه معارف: استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هفت‌سین قرآنی ابتکار برخی از مومنین است و در روایات، مضمونی با این عنوان نداریم.

یکی از کارهای ایرانیان برای استقبال از سال جدید، چیدن سفره هفت‌سین است، از طرفی در بسیاری از خانواده‌ها، سال نو در پای سفره هفت‌سین با برداشتن قرآن، تلاوت و بوسیدن آن آغاز می‌شود و اعتبار و رسمیت می‌یابد. 
از میان آیات قرآن کریم، «هفت» آیه با کلمه «سلام» آغاز شده و در آن‌ها با سلام و درود به بندگان و ایامی خاص، بشارت‌هایی به صالحان داده شده است. این 7 آیه به هفت سین قرآنی معروف هستند و بعضی از علما نوشتن آن‌ها با گلاب و زعفران و خوردن آن را در هنگام سال تحویل توصیه کرده و گفته‌اند موجب فراوانی برکات در زندگی خواهد شد و مخصوصا برای شفای بیمار خوب است.
این آیات شامل
آیه 58 سوره یاسین، «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ، از جانب پروردگار[ى] مهربان [به آنان] سلام گفته مى‌شود»، آیه 79 سوره صافات، «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِين، درود بر نوح در ميان جهانيان»، آیه 109 سوره صافات، «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، درود بر ابراهيم»، آیه 120 سوره صافات، «سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَ هَارُون، درود بر موسى و هارون»، آیه 130 سوره صافات، «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ، درود بر پيروان الياس»، آیه 24 سوره رعد، «سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ، [و به آنان مى‏ گويند] درود بر شما به [پاداش] آنچه صبر كرديد راستى چه نيكوست فرجام آن سراى» و آیه 5 سوره قدر، «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْر، [آن شب] تا دم صبح صلح و سلام است» می‌شود.
حجت‌الاسلام محمد خامه‌گر، استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص هفت‌سین‌های قرآن اظهار کرد: برخی از مؤمنان که این عمل را انجام داده و به تجربه رسیدند، توصیه به انجام این عمل کرده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه هفت‌سین قرآنی منشأ روایی ندارد، افزود: هفت‌سین قرآنی ابتکار برخی از مؤمنان است و در روایات، مضمونی با این عنوان نداریم.
استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: منعی برای این عمل وجود ندارد و همانطور که گفته شد طبق تجربه علما و مومنان، سبب خیر و برکت در زندگی می‌شود.
captcha