ایکنا با کیفیت‎ترین خبرگزاری ایران است/ اعلام آمادگی برای همکاری رسانه‌ای
کد خبر: 3600770
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
مدیرعامل مرکز رسانه‌ای تات:

ایکنا با کیفیت‎ترین خبرگزاری ایران است/ اعلام آمادگی برای همکاری رسانه‌ای

گروه بین‌الملل: موخامیاتویچ، مدیرعامل مرکز رسانه‌ای «تات» جمهوری تاتارستان، در دیدار صابرفرزام؛ خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) را باکیفیت‌ترین خبرگزاری ایران عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به قازان، حمید صابر فرزام، مدیرعامل ایکنا، ظهر پنج شنبه 28 اردیبهشت ماه به وقت محلی با «صدیق شمیل موخامتویچ» مدیرعامل مرکز رسانه ای «تات» در مرکز تاتارستان دیدار کرد.
ایکنا با کیفیت‎ترین خبرگزاری ایران است/ اعلام آمادگی برای همکاری رسانه‌ای
موخامتویچ در این دیدار با بیان اینکه خبرگزاری «تاتار اینفرم» اصلی ترین خبرگزاری جمهوری تاتارستان و یک آژانس خبری دولتی است که به دو زبان روسی و تاتاری خبر ارسال می کند، افزود: روزانه بین 30 تا 40 هزار نفر بازدیدکننده داریم و به طور متوسط بین 250 تا 300 خبر در روز روی خروجی این خبرگزاری ارسال می شود.
مدیرعامل مرکز رسانه ای تات، با اشاره به اینکه این مرکز شامل شش رسانه از جمله 2 روزنامه الکترونیک و 2 روزنامه کاغذی با تیراژ 200 هزار نسخه در روز می شود، گفت: در خبرگزاری تات اینفرم 50 خبرنگار مستقر داریم و در سایر نقاط تاتارستان نیز خبرنگاران ما فعال هستند. در مجموع نزدیک به 60 رسانه در تاتارستان فعال هستند.
در ادامه این دیدار صابرفرزام، با بیان اینکه ایکنا تنها خبرگزاری تخصصی جهان اسلام است که در حوزه دین و قرآن فعالیت می کند، یادآور شد: ما امروز در 8 سرویس خبری روزانه نزدیک به 600 خبر به 19 زبان منتشر می کنیم که زبان روسی ما به دست حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی افتتاح شده است.
مدیرعامل ایکنا با بیان اینکه ما یک خبرگزاری غیر دولتی هستیم و تنها 20 درصد از اعتبارات ما توسط دولت تأمین می شود، اعلام آمادگی کرد که در صورت تفاهم، زبان تاتاری این خبرگزاری نیز فعال شود.
وی تصریح کرد: اساس کار ایکنا، بر پوشش اخبار مربوط به کل مسلمانان است و ما فارغ از نقاط افتراق بین مذاهب اسلامی، صرفا بر روی مشترکات تأکید داریم و تلاش ما این است که تصویری از اسلام واقعی را در برابر اسلام افراطی به نمایش بگذاریم و این برای ما یک اصل است.
رئیس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور، همچنین با اشاره به وجود بزرگترین مسجد اروپا در قازان و نیز دانشگاه اسلامی این شهر، گفت: ما آماده هستیم که اخبار فعالیت های دینی این منطقه را پوشش دهیم.
مدیرعامل مرکز رسانه ای تات در ادامه این دیدار، با بیان اینکه تاریخ دوستی و روابط عمیق فرهنگی بین ایران و تاتارستان، بهترین دلیل برای انجام برنامه های مشترک است، گفت: در خانه همه مردم تاتارستان حداقل یک شاهنامه فردوسی وجود دارد و 20 درصد واژه ها در زبان ما فارسی هستند.
ایکنا با کیفیت‎ترین خبرگزاری ایران است/ اعلام آمادگی برای همکاری رسانه‌ای
وی با اشاره به سفر خود به مشهد مقدس گفت: با حضور در حرم امام رضا(ع) حسی شبیه به حج به من دست داد و احساس کردم که ده بار به حج رفته ام.
موخامتویچ اضافه کرد: در این سفر از موزه قرآن مشهد بازدید کردم که در آنجا نسخه قرآنی مربوط به سده 12 را مشاهده کردم که از بلغار به آنجا برده شده است. همچنین نسبت به معرفی سبک زندگی در ایران و تاتارستان می توانیم با هم همکاری کنیم.
در ادامه خبرنگار خبرگزاری تاتار اینفرم نظر صابرفرزام درباره شهر قازان را پرسید که وی در پاسخ گفت: هنوز فرصت کافی برای شناخت بدست نیامده ولی آنچه می توان گفت این است که علی رغم اشتراکات فرهنگی و مذهبی موجود، مردم ایران هنوز به خوبی تاتارستان را نمی شناسند که امیدواریم در آینده با تبادل دانشجویان از طریق مرکز گردشکری دانشجویان و نیز همکاری در حوزه رسانه ای، این خلأ پوشش داده شود.
وی اضافه کرد: در هیئتی که از ایران به قازان آمده، تعدادی از طراحان مدل و لباس ایرانی اسلامی نیز حضور دارند و امیدواریم که همه این موارد زمینه ساز افزایش همکاری بین ایران و جمهوری تاتارستان شود.
در بخش بعدی این دیدار، مدیرعامل مرکز رسانه ای تات، به فرشهای مسجد «قل شریف» که همگی ایرانی است اشاره کرد و سپس در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره وضعیت تأمین مالی خبرنگاران و جایگاه آنها در تاتارستان اظهار کرد: خبرنگاران قشر فرهیخته و از نخبگان جامعه هستند. رسانه ها در اینجا آزاد و دولتی یا غیر دولتی هستند و حقوق خبرنگاران از سطح متوسط بالاتر است. همچنین قازان در حوزه رسانه ای فعال ترین منطقه در فدارسیون روسیه است و در حوزه رسانه ای و میزان مراجعه اول هستیم. در مجموع تاتارستان توسعه یافته ترین منطقه روسیه است و در  حوزه های اقتصادی و سیاسی نیز از نظر کمیت و کیفیت برتر است.
مدیرعامل مرکز رسانه ای تات، اضافه کرد: رسانه های اسلامی نیز در تاتارستان فعال هستند اگر به ترافیک اینترنت نیز مراجعه شود، می بینیم که استقبال خوبی هم از این رسانه ها می شود به ویژه که در ماه رمضان این مراجعه به اوج می رسد.
موخامتویچ با بیان اینکه با خبرگزاری ایکنا آشناست و گاهی از اخبار این خبرگزاری استفاده می کند، گفت: معتقدم ایکنا با کیفیت ترین خبرگزاری ایران است.
وی با بیان اینکه برای افزایش ارتباطات رسانه ای باید گامهای عملی برداریم، گف: در وهله نخست باید یک پل ارتباطی بین ما و ایکنا ایجاد شود تا بقیه کارها طبق روال انجام گیرد.
وی در پایان تأکید کرد: روابط اقتصادی و سیاسی روسیه و ایران برای ما اهمیت دارد.
در جریان این بازدید، بختیاری؛ مشاور سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز مطالبی درباره شهر قازان و اشتراکات فرهنگی بین ایرانیان و تاتارها مطرح کرد.
ایکنا با کیفیت‎ترین خبرگزاری ایران است/ اعلام آمادگی برای همکاری رسانه‌ای
یادآور می شود، در پایان این دیدار، هیئت ایرانی در تحریریه خبرگزاری تات اینفرم حضور یافت و از نحوه فعالیت خبرنگاران این خبرگزاری اطلاعاتی کسب کرد. 

captcha