از برپایی جشنواره «ملکوت» تا قرارگیری در شمار اسوه‌های قرآنی
کد خبر: 3608774
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳

از برپایی جشنواره «ملکوت» تا قرارگیری در شمار اسوه‌های قرآنی

گروه ادب: دبیر طرح ملی ملکوت با اشاره به اینکه ایده برپایی جشنواره ملکوت از سوی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی ارائه شد، افزود: رفتار، منش و شخصیت این شهید باعث شده بود که خود به عنوان یک چهره و اسوه قرآنی مطرح شود.

ابوالفضل خراسانی، دبیر طرح ملی ملکوت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه این طرح وابسته به بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء است، گفت: اصل ایده طرح ملی ملکوت از شهید حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی بود. در دورانی که وی رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا بود، این طرح را در قالب کتابخوانی ارائه کرد که در آن زمان با عنوان جشنواره ملی ملکوت برگزار شد.

وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: این طرح در دوره‌های بعد نیز با همفکری ایشان به خوبی پیش رفت و از شکل جشنواره به طرح ملی 10 ساله بدل شد که اکنون پنجمین سال برگزاری خود را سپری می‌کند که با عنوان ذوی‌ القربی و موضوع اهل بیت(ع) با محوریت کتاب «ادب فنای مقربان» برگزار می‌شود.

خراسانی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی از شاگردان درس تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی بود و باور جدی به کارهای قرآنی و ترویج فعالیت‌های قرآنی داشت. در همین راستا بارها گفته بود که امروز وظیفه داریم تا آثار آیت‌الله جوادی آملی را به عنوان بزرگترین مفسر قرآنی جهان اسلام اشاعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه تفسیر تسنیم توسط آیسسکو به عنوان تفسیر برگزیده جهان اسلام برگزیده شده است، ادامه داد: شهید تقوی همیشه می‌گفت که به عنوان سرباز جبهه قرآن وظیفه داریم تا روی آثار آیت‌الله جوادی آملی کار کرده و به ترویج آن در سطح ملی و بین‌المللی بپردازیم.

خراسانی از همکاری شهید حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در این طرح تا هنگامی که در قید حیات بود یاد کرد و گفت: همراه با ایشان به سفرهای استانی بسیاری در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در قالب طرح ملی ملکوت رفتم. ایشان شخصیتی متواضع بود که خود از اسوه‌های قرآنی به شمار می‌رفت و اخلاق، منش و رفتار ایشان کاملاً قرآنی بود.

دبیر طرح ملی ملکوت اظهار کرد: شهید حجت‌الاسلام تقوی در ابتدا کارش را با کتاب «انتظار بشر از دین» و سپس «سیرت و صورت انسان در قرآن» که از آثار آیت‌الله جوادی آملی است شروع کرد و در قالب طرح کتابخوانی به این آثار پرداخت و در همان سال اول، حدود 167 هزار نفر که اغلب آنها جزء جامعه دانشگاهی بودند، در این جشنواره شرکت کردند.

وی درباره عکس‌العمل آیت‌الله جوادی آملی درباره خبر شهادت این سید والامقام عنوان کرد: ایشان با شنیدن این خبر از سویی بسیار متأثر شدند و از سوی دیگر به دلیل رسیدن ایشان به فیض شهادت خوشحال بودند. در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی که رئیس بنیاد علوم وحیانی اسراء است، خواستار آن شد تا تلاشی شود تا اقدامی برای این شهید صورت گیرد.

خراسانی از پیشنهاد ارائه پیام برای این شهید به عنوان بهترین کار یاد کرد و گفت: در همین راستا پیام وزینی را از سوی حجت‌الاسلام جوادی آملی به خبرگزاری‌ها دادیم که به خوبی پوشش داده شد. در این پیام سعی شد که تجلیل مناسبی از شخصیت شهید تقوی به عمل آید.

وی افزود: این پیام را در مجلسی که در حسینیه سیدالشهدا قم با حضور خانواده ایشان برگزار شد، قرائت کردیم و عرض تسلیت آیت‌الله جوادی آملی و مجموعه همکاران بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و خانواده ملکوت را به خانواده این شهید ابراز کردیم. این اقدامات کمترین کاری بود که می‌‌توانستیم برای این شهید که چهره‌ای قرآنی در زمینه‌های مختلف بود انجام دهیم.

captcha