فعالیت‌های فرهنگی ـ‌ قرآنی بسیج طلاب در مناطق تلفیقی و حاشیه شهر
کد خبر: 3609812
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

فعالیت‌های فرهنگی ـ‌ قرآنی بسیج طلاب در مناطق تلفیقی و حاشیه شهر

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی با اشاره به حضور اعضاء این نهاد در مناطق تلفیقی استان و همچنین حاشیه شهر مشهد، ابراز کرد: ما در این مناطق به انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و قرآنی می‌پردازیم که در دو سال گذشته خروجی خوبی را از این اقدامات شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام سیدرضا سرور، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی بسیج طلاب ابراز کرد: قرآن، یکی از منابع اصلی در حوزه علمیه کریم است به طوری که مراجعه ما در مباحث پژوهشی و همچنین متن دروس حوزویان از کلام وحی بوده و طلبه جدای از قرآن نیست.
وی با بیان اینکه بسیج طلاب در خارج از حوزه علمیه برای مردم عادی هم برنامه قرآنی دارد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی در مجموعه حوزه‌های بسیج طلاب جلسات انس با قرآن در مناطق محروم است.
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های آینده مجموعه بسیج طلاب گفت: حضور قاریان و حافظان قرآن کریم برای ایجاد انس و الفت جامعه با کلام وحی و ارائه آموزش‌های قرآن مانند تجوید، روخوانی، تفسیر و مفاهیم از جمله برنامه‌های آینده مجموعه حوزه‌های بسیج طلاب به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام سرور با اشاره به اینکه بخش مهمی از مناطقی که ما در آن حضور پیدا می‌کنیم، مناطق تلفیقی هستند، عنوان کرد: تلاش شده است تا در این مناطق از جمله در شهرهای مرزی خراسان رضوی از زیبایی‌ها و جلوه‌های قرآن که باعث وحدت‌آفرینی، نزدیک شدن و ایجاد قرابت با اهل سنت می‌شود، استفاده کرد.
وی با بیان اینکه سرکشی از خانواده‌های اهل سنت در روستاهای مناطق تلفیقی از دیگر برنامه‌های بسیج طلاب است، بیان کرد: بهترین هدیه که در این جلسات می‌توانیم به اهل سنت اهدا کنیم، قرآن کریم و در کنار آن ترجمه روانی است که تقدیم خانواده‌های محروم شیعه و سنی می‌شود.
حجت‌الاسلام سرور ابراز کرد: همچنین حدود دو سال قبل در حاشیه شهر مشهد که یکی از مصادیق بارز فقر فرهنگی و معیشتی است، حدود 40 آسیب فرهنگی و اجتماعی از جمله اعتیاد، تکدی‌گری، پرخاشگری و ... را شناسایی کردیم.
وی در ادامه این مطلب افزود: در همین راستا کارگاه‌های تحکیم بنیان خانواده، روش‌های سازش بین زوجین، ترویج سبک زندگی اسلامی، ارائه مشاوره به خانواده‌های نوبنیان و ... را برگزار کردیم که بسیار تأثیرگذار بود، به‌گونه‌ای که این فعالیت‌ها در کنار فعالیت‌های فرهنگی دیگر نهادها، باعث شد تا جایگاه استان از رتبه اول طلاق در کشور در سال 95 به رتبه پنجم طلاق برسد.
وی اضافه کرد:‌ رویکرد اصلی ما در این حوزه ارائه بحث‌های مشاوره دینی به خانواده‌های نوبنیان در سال‌های اولیه زندگی بود، زیرا روان‌شناسان معتقدند که طلاق در سال اول زندگی اتفاق می‌افتد که اگر بتوانیم سبک زندگی اسلامی را در سال اول زندگی مشترک توسعه دهیم و نحوه سازش زوجین را تبلیغ کنیم به اصطلاح از طلاق به‌عنوان یکی از آسیب‌های عمده، جلوگیری کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام سرور بیان کرد: سال گذشته حدود 60 گروه جهادی فعال از بسیج طلاب در سطح استان فعال بود که در آن‌ها بین 30 تا 300 نفر حضور داشتند و این گروه‌ها حدود 15 هزار نفر ساعت کار فرهنگی ـ تبلیغی را در سطح استان انجام دادند و امسال هم همین تعداد فعال بودند.
مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در پایان ابراز کرد: خواسته و تقاضای ما این است که همه علاقه‌مندان و دلسوزان به قرآن کمک کنند تا کلام وحی به معنای واقعی وارد متن زندگی مردم شده و در سطح جامعه پیاده شود تا آسیب‌هایی که نتیجه غفلت از قرآن است را رفع کنیم.
captcha