نگاهی به تاریخچه رهبانیت/ رهبانیت مؤمن در «زهد» است
کد خبر: 3612670
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
در تفسیر سوره حدید مطرح شد:

نگاهی به تاریخچه رهبانیت/ رهبانیت مؤمن در «زهد» است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که ما در اسلام «زهد» داریم، زهد ترک دنیا نیست بلکه ترک تعلقات و دلبستگی به دنیاست، اظهار کرد: تحریم ازدواج، انزوای اجتماعی، پشت پا زدن به دین و عمل نکردن به وظایف اجتماعی خود، بنا کردن صومعه و دیر در بیابان‌ها برای عبادت و تارک دنیا و جدایی و بیگانگی از دنیا از جمله بدعت‌هایی بود که پیروان حضرت عیسی مسیح به اسم رهبانیت ایجاد کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه جمعه، دوم تیرماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعثت خرم‌آباد، گفت: آیات 26 و 27 سوره حدید با این مضمون «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ(26) ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ» در آیه 27 سوره حدید مسئله رهبایت مطرح شده کمااینکه آیه 26 مقدمه‌ای برای آیه 27 است.
وی افزود: خدای متعال پیامبرانی را که فرستاد از بین آنها پنج نفر اولوالعزم یعنی صاحبان شریعت هستند آنها دارای کتاب آسمانی بودند وحی بر آنها نازل می‌شد آنها قانون و دستورالعمل داشتند.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: خداوند متعال در این آیات بیان می‌کند این پیامبران اولوالعزم چه کسانی بودند و در میان آنها به عیسی و پیروان عیسی مسیح اشاره می‌کند.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که از حضرت نوح(ع) به‌عنوان «شیخ‌الانبیا» یاد شده است، ادامه داد: اولین پیامبر صاحب شریعت حضرت نوح(ع) بوده است بعد از نوح دومین پیامبری که صاحب شریعت بوده حضرت ابراهیم(ع) است و خدای متعال فرموده است: «ما نبوت را در ذریه نوح و ابراهیم قرار دادیم» پس سلسله نبوت از نسل نوح و ابراهیم هستند.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) نسلش و آبا و اجدادش به حضرت ابراهیم(ع) می‌رسد نه این‌که تصور کنیم نبوت موروثی است این‌طور نیست که نبوت نیز مثل پادشاهی موروثی باشد بلکه کسانی‌که از ذریه این دو پیامبر یعنی حضرت نوح و ابراهیم(ع) اهل تقوی بودند، انتخاب می‌شدند.
آیت‌الله میرعمادی در ادامه به «قَفَّيْنَا» از ریشه قفا به‌معنی پشت است یعنی سپس پشت سر هم پیامبران دیگری آمدند کمااینکه مفسرین گفته‌اند جمله «ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِرُسُلِنَا» اشاره به حضرت موسی(ع) است که بعد از حضرت ابراهیم(ع) سومین پیامبر صاحب شریعت است.
امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری این‌که کتاب انجیلی که الان در دسترس مسیحیان است «اناجیل اربعه» است که در حقیقت بعد از حضرت عیسی(ع) توسط حواریون جمع‌آوری و نوشته شده است لذا این کتاب دچار تحریف شده است، اضافه کرد: دو کلمه «رَأْفَةً» و «َرَحْمَةً» اشاره به دو صفت است مثل همان جاذبه و دافعه معمولاً رفعت برای دفع ضرر است و در جایی به‌کار می‌رود که در مقابل ضرر و سختی را دفع کردن در مقابل عذاب است   امام رحمت یعنی جلب نعمت و منفعت این دو صفت به یاران حضرت عیسی‌مسیح داده شده که آنها جاذبه منافع و دافعه مضار داشته‌اند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که رهبانیت به‌معنی خشیت و ترس است منتهی این واژه بعد از عیسی بن مریم(ع) معنای دیگری پیدا کرد، در رابطه با تاریخچه رهبانیت و این‌که چرا این واژه در  اسلام ممنوع و طرد شد، گفت: عیسی پیروان خود را به عبادت و تعبد دعوت می‌کرد و مقید به این بود لذا پیروان حضرت عیسی(ع) عادت پیدا کردن به عبادت کردن اما بعد از رفتن حضرت عیسی(ع) به آسمان پیروان عیسی دست‌شان از عیسی کوتاه شد آنها مطابق شریعت عیسی عمل می‌کردند تا این‌که پادشاهی روم به شخصی به‌نام «دیوسیوس» رسید که آدم خون‌خواری بود او بر ضد خدا، عبادت و بندگی قیام کرد و یاران حضرت عیسی(ع) را قلع و قمع کرد لذا عده‌ای از حواریون حضرت عیسی(ع) سر به بیابان گذاشتند تا در امان باشند و به این ترتیب دین حضرت عیسی(ع) دچار انحراف شد.
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: به حواریونی که سر به بیابان گذاشتند «رهبان» گفته می‌شد رهبان به کسی گویند که از ترس خدا عبادت کند و ترک دنیا کند کمااینکه راغب اصفهانی می‌گوید: «رهبانیت آن ترس از خدا است که آمیخته با تعبد و عبادت کردن و ترک دنیا باشد».
وی ادامه داد: در این‌که در دین مسیح اصل تعبد وجود داشت شکی نیست اما آن‌ کاری که پیروان حضرت مسیح انجام می‌دادند چیزی بود که از خودشان درآورده بودند آنها حد و مرز عبادت را رعایت نکردند لذا دچار انحراف شدند.
وی در ادامه تحریم ازدواج، انزوای اجتماعی را از مواردی ذکر کرد که توسط این راهبان به دین مسیح اضافه شد و افزود: این افراد راهب و راهبه به دین پشت پا زدن آنها به وظایف اجتماعی خود عمل نکردند، برای خودشان صومعه و دیرهایی برای عبادت در بیابان‌ها احداث می‌کردند، تارک دنیا شدند و  جدایی و بیگانگی از دنیا را در پیش گرفتند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که ما در اسلام «زهد» داریم کمااینکه زهد ترک دنیا نیست بلکه ترک تعلقات و دلبستگی به دنیاست، اظهارکرد: در این دو آیه ما با معنای رهبانیت، تاریخچه رهبانیت، بدعت‌هایی که پیروان حضرت عیسی مسیح به اسم رهبانیت ایجاد کردند، آشنا شدیم.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که اسلام به‌شدت با رهبانیت مخالفت کرده است و رهبانیت در اسلام نداریم، گفت: در اسلام تعبد، عبادت و زهد هست اما رهبانیت نیست چون انسان موجودی اجتماعی است و در اجتماع باید رشد و تکامل پیدا کند کمااینکه نبی مکرم اسلام فرموده است: «رهبانیت امت من در روزه،حج و جهاد در راه خداست».
captcha