«مشق تولی»؛ عرض ارادت به ائمه(ع) در قاب هنر
کد خبر: 3638529
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴

«مشق تولی»؛ عرض ارادت به ائمه(ع) در قاب هنر

گروه فرهنگی: وقتی به تابلوهای نمایشگاه «مشق تولی» نگاهی می‌اندازید به خوبی به معنای آن و عرض ارادت خوشنویسان به ائمه(ع) پی خواهید برد که ماهرانه تولی و دوستی خود به اهل بیت(ع) را در قالب خطی خوش مشق‌نویسی کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با نزدیک شدن به عید غدیر خم نمایشگاهی از خوشنویسان برجسته استان خراسان رضوی و کشور در نگارخانه رضوان به نمایش درآمده است، تابلوهایی که هر یک مفهوم خاصی را به مخاطب خود منتقل می‌کند و روح را جلا می‌دهد، وارد نگارخانه که می‌شوم، جمعیت در حال آمدن به سوی نمایشگاه هستند، این شور و نشاط نشان دهنده علاقه وافر مردم به بازدید از آثار هنری فاخر و حساب شده است.
وقتی به تابلوها نگاهی می‌اندازید به خوبی به معنای نمایشگاه و عرض ارادت خوشنویسان به ائمه(ع) پی خواهید برد که ماهرانه تولی و دوستی خود به اهل بیت(ع) را در قالب خطی خوش مشق‌نویسی کردند.
آیین افتتاح دومین دوره نمایشگاه خوشنویسی «مشق تولی»، شب گذشته، 13 شهریورماه، با حضور خوشنویسان و اساتید برتر حوزه خط از سراسر کشور به مناسبت دهه ولایت، و با همت نگارخانه رضوان با موضوعات مذهبی و قرآنی برگزار شد.
در این نمایشگاه، 40 اثر از اساتید برجسته خوشنویسی همچون مجتبی شریفی، مصطفی عابدینی، علی گنجی، سید حیدر موسوی، احسان احمدی، سید رسول آقا میری، علی خیری، شهرام روحی، سید پیمان سادات‌نژاد، هادی سیدخانی و صفر گالشی در معرض دید عموم و مورد استقبال بسیاری از عاشقان این هنر قرار گرفت.
توجه به حاشیه نمایشگاه‌ها باعث فراموش شدن هنرمند می‌شود
مصطفی عابدینی، خوشنویس برجسته قزوینی که از شهرستان آبیک در این نمایشگاه حضور داشت، در گفت‌وگو با ایکنا  با بیان اینکه سطح جشنواره‌هایی همچون رضوی در حوزه هنر خوشنویسی با 10 سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است، گفت: یکی از کارهایی که هر سال منتظر انجام آن از سوی مسئولین بوده‌ایم، چاپ کتاب در انتهای برگزاری نمایشگاه و عرضه آن در بین علاقه‌مندان این هنر بوده که متاسفانه تا به امروز و با وجود هزینه‌های هنگفتی که این سازمان برای برگزاری مراسم در نظر می‌گیرد، انجام نگرفته به گونه‌ای که می‌توان گفت حاشیه‌های برگزاری این همایش‌ها و جشنواره‌ها آنقدر مورد توجه قرار می‌گیرد که هنرمند فراموش می‌شود.
این خوشنویس برجسته کشور با بیان اینکه مسئولین فرهنگی در حمایت از هنرمندان نخبه کشور بسیار ضعیف عمل می‌کنند، تصریح کرد: عدم حمایت از خوشنویسان در کشور باعث گرایش این گروه از هنرمندان به کشورهای دیگر و ارائه آثار آنان در نمایشگاه‌ها و موزه‌های دیگر شده است.
وی با اشاره به عرضه آثار جمعی از بهترین‌های خوشنویسی کشور در این نمایشگاه، تصریح کرد: آثار بسیار خوبی در نمایشگاه «مشق تولی» به نمایش گذاشته شده، مطلب در خوشنویسی جایگاه بالایی دارد و یکی از رسالت‌های خوشنویسی ارائه مطالب ناب و درجه یک در قالبی زیبا به منظور ایجاد تاثیرگذاری بیشتر در بیننده است.
عابدینی گفت: مردم هر روزه و در مکان‌های مذهبی مختلفی همچون مساجد شاهد این هنر زیبا بوده و با آن در ارتباط هستند، هنر خوشنویسی نقش بسیار مهمی بر گرایش بیننده به این هنر و ماندگاری مطالب در ذهن مردم داشته است.
این خوشنویس برجسته کشور با بیان اینکه گرایش به زیبایی در بشر نهادینه است، عنوان کرد: با توجه به زیبایی و جذابیتی که در هنر خوشنویسی و در شاخه‌های مختلف آن وجود دارد، شاهد انتقال نسل به نسل آن در تاریخ بوده‌ایم به طوری که هنرمندان پس از سوق دهی به این هنر با آن مأنوس و به نوعی می‌توان گفت با آن زندگی کرده‌اند. 
وی با اشاره به آثار خوشنویسی فاخر در دوره صفوی که در حال حاضر در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، ادامه داد: این آثار نشان دهنده ارادت تمام عیار هنرمندان ایرانی به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ارتباط تنگاتنگ خوشنویسان با ائمه(ع) بوده است، هر دوره از زمان همانند بنایی است که هرکس به اندازه توان خودش به آن آجری اضافه می‌کند، خوشنویسی نیز از این امر مستثنی نیست و در هر زمانی کامل‌تر شده و ویژگی‌های خاصی به آن افزوده شده است.
نرم‌افزارهای کامپیوتری جایگزین مناسبی برای هنرمندان نیستند
هادی سیدخانی، خوشنویس برجسته مشهدی در این نمایشگاه در خصوص خوشنویسی‌های انجام شده در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: با وجود اساتید بزرگی که در کشور داریم، درست نیست، خوشنویسی‌های نستعلیق به کار برده شده در حرم رضوی از طریق نرم‌افزارهای کامپیوتری صورت گیرد، با یک فراخوان کوچک، خوشنویسان درجه یک کشور حاضر به نوشتن این خطوط به صورت افتخاری خواهند بود.
وی گفت: خوشنویسی بر پایه مبانی عرفانی و اسلامی پدید آمده و ریشه بسیاری از خطوط نستعلیق و ثلث برگرفته از آموزش‌های امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) و قرآن‌های نوشته شده توسط این بزرگان بوده است.
سیدخانی با بیان اینکه هنر خوشنویسی از 700 الی 800 سال گذشته در بناهای معماری وارد شده است، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد جلوه‌های خط نستعلیق که بیشتر جنبه تزیینی دارد و همچنین خط ریحان در مساجد و مکان‌های مذهبی دیگر هستیم.
این خوشنویس برجسته با اشاره به اینکه نمایشگاه مشق تولی(1) در قالب استانی و سه بخش خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار شده بود، ابراز کرد: خوشبختانه نمایشگاه امسال گسترش بیشتری پیدا کرده و اساتید بزرگی از سراسر کشور و از شهرهایی همچون تبریز، اصفهان، قزوین و ... در این مراسم حضور دارند.
یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار و شرکت در نشست تخصصی خوشنویسی هر روز در دو نوبت ۹ الی ۱۳ صبح و ۱۷ الی ۲۰ عصر از 13 تا 23 شهریورماه، به نگارخانه رضوان واقع در کوهسنگی 17، پلاک 16، مراجعه کنند.
captcha