حلقه مفقوده وحدت حوزه و دانشگاه باور به اثر بخشی وحدت است
کد خبر: 3674808
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
سپاسی آشتیانی:

حلقه مفقوده وحدت حوزه و دانشگاه باور به اثر بخشی وحدت است

گروه معارف: مدیر حوزه علمیه استان مرکزی گفت: حلقه مفقوده تحقق وحدت حوزه علمیه و دانشگاه، باور به این مهم است که اتحاد این دو نهاد آموزشی برای رسیدن به پیشرفت کشور لازم است.

حجت‌الاسلام کاظم سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه علمیه استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به نسبت دین و علم گفت: در اثرگذاری علم و دین بر یکدیگر باید روشن کرد که علم مؤید و مکمل دین است یا معارض دین، نکته‌ای که از سوی امام راحل و رهبری نیز مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: خواستگاه نسبت علم و دین در غرب با نظام اسلامی ایران متفاوت است، غرب بر این باور است که دین سازگاری با علم ندارد و بر همین اساس در حال حرکت به سمت سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، علوم اجتماعی و تجربی هستند، برخلاف این نظر، اندیشمندان موفق حوزه علمیه و دانشگاه معتقدند که علوم در حوزه‌های گوناگون اعم از تجربی و الهی با هم در ارتباط هستند، توجه به علوم دینی به کاربرد علوم اجتماعی در جامعه کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام سپاسی آشتیانی افزود: امام راحل تأکید داشتند که خواستگاه علوم دینی و دیانت که حوزه علمیه است با دانشگاه که خواستگاه علوم تجربی است هیچ تضادی ندارند و باید تعامل و وحدتی بین این دو مرکز آموزشی وجود داشته باشد، حوزه و دانشگاه در کنار هم  توانستند زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کنند ازاین رو اتحاد این دو مجموعه به پیشرفت نظام کمک می‌کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: ضرورت طرح نظریه وحدت حوزه و دانشگاه از آنجایی است که در اسلام نه تنها علم در مقابل دین نیست بلکه علم مؤید و مکمل مسائل دینی است، آنچه تحت عنوان دین در اسلام مطرح است توسط علم، تأیید، کشف و بازگو شده  است و همین امر در باور مردم تأثیر مثبت دارد، اگر علم می‌تواند در خدمت دین باشد دین هم در دانشگاه می‌تواند در خدمت علم باشد تعامل این دو باعث حفظ وحدت می‌شود.

حجت‌الاسلام سپاسی آشتیانی ادامه داد: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مانع واقعی وجود ندارد، شاید دلیل عدم باور برخی به تحقق این وحدت، ناشی از عدم تلاش خود آنهاست اساتیدی که ضرورت این وحدت را باور کردند در ایجاد این اتحاد در هر نهادی که بودند از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

وی تأکید کرد: حلقه مفقوده وحدت حوزه و دانشگاه، باور درست به این وحدت است صرف سخنرانی و برگزاری مراسم گرامیداشت کافی نیست، باید کرسی‌های علوم اسلامی در دانشگاه‌ها برقرار و شبهات دانشگاهیان مطرح و پاسخ داده شود، حوزه علمیه نیز باید خود را به مسائل علمی نزدیک‌تر کند و با پیشرفت علوم هماهنگ‌تر باشد حلقه مفقوده تحقق این وضعیت، باور به این مهم است که اتحاد برای رسیدن به پیشرفت کشور لازم است.

حجت‌الاسلام سپاسی آشتیانی با اشاره اینکه مفهوم وحدت برای حوزه و دانشگاه تبیین نشده است، افزود: واقعیت این است که تبیین درست و دقیقی از وحدت برای طرفین باید انجام شود وحدت به این معنا نیست که حوزویان در دانشگاه و دانشگاهیان در حوزه فعالیت گسترده داشته باشند حوزه علمیه و دانشگاه هر کدام نظام آموزشی با سیاست‌ها، کمالات و نقاط ضعف خود را دارند برخی فکر می‌کنند وحدت بدین معناست که این دو نهاد آموزشی منحل و یکی شوند در حالیکه می‌توان با حفظ نظام دانشگاه و حوزه علمیه، روشی هدفمند برای پیشرفت پیدا کرد.

مدیر حوزه علمیه استان در تشریح اسلامی شدن دانشگاه نیز گفت: بزرگان دین و دانشگاه بر ضرورت تحقق وحدت حوزه و دانشگاه متفق‌القول هستند، دانشگاه‌های امروز نیز با رویکرد اسلامی حرکت می‌کنند و با دین بیگانه نیستند، اما هدف نهایی این است که دانشگاه و حوزه‌ای داشته باشیم که بر اهداف اسلام منطبق باشند و در مسیر تحقق مبانی اسلامی حرکت کنند. خوشبختانه تاحدی به این هدف دست یافتیم اما تا هدف متعالی فاصله داریم.

حجت‌الاسلام سپاسی آشتیانی در پایان بیان کرد: امروز روحانیون در دانشگاه حضور دارند و دانشگاهیان در حوزه علمیه، در حالیکه قبل از انقلاب این دو مجموعه با هم غریبه بودند. تعامل خوبی بین دانشگاه و حوزه حاکم است، ولی انتظار می‌رود دانشگاه که با علوم روز و تجربی حرکت می‌کند متوجه باشد که این علم بدون دین مفید نخواهد بود و از طرفی حوزه نیز بر این باور باشد که اگر مطالعات و پژوهش منطبق با نیاز و مطالبه زمان پیش نرود فایده‌ای در بر نخواهد داشت. هر دو بال علمی کشور باید باور داشته باشند که مزیت یکدیگر را بگیرند و عیوب یکدیگر را رفع کنند.

captcha