واکاوی شکست تلاش آمریکا برای محکومیت ایران در شورای امنیت
کد خبر: 3679389
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
گفت‌وگوی شیخ‌الاسلام با ایکنا؛

واکاوی شکست تلاش آمریکا برای محکومیت ایران در شورای امنیت

گروه سیاسی: مشاور وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه آمریکا برای زنده نگه داشتن امیدهای جریان ضد انقلاب با فشار بر شورای امنیت سازمان ملل موضوع اغتشاشات اخیر را در دستور کار قرار داد، گفت: این اقدام برای خود آمریکایی‌ها گران تمام شد، زیرا جمع شدن سریع این اغتشاشات آن هم با حضور مردمی به سایر کشورها به ویژه اروپایی‌ها نشان داد که بازنده این جریان امریکاست و آنها هم نمی‌خواستند در طرف بازنده قرار بگیرند و لذا درخواست آمریکا برای محکومیت ایران را بی‌پاسخ گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته با فشار آمریکا جلسه‌ای درباره اعتراضات اخیر در ایران برگزار کرد اما نتیجه آن به تعبیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، چیزی جز «یک افتضاح دیگر در سیاست خارجی دولت ترامپ» نبود، زیرا کشورهای عضو این مسئله را یک مسئله داخلی تلقی و برعدم مداخله در اینگونه امور تأکید کردند و در این میان تنها برخی اعضا به چند تذکر کوتاه درباره نحوه برخورد با معترضان بسنده کردند.

در این جلسه نمایندگان کویت، سوئد، فرانسه، چین، روسیه، قزاقستان، لهستان، ساحل عاج، گینه استوایی و اتیوپی در کنار حمایت از حق آزادی بیان، مسئله ایران را یک موضوع داخلی دانسته که چون صلح و امنیت بین‌المللی را به خظر نینداخته در صلاحیت شورای امنیت نیست و از سوی دیگر هلند، انگلیس و پرو با مواضع امریکا همسویی نشان دادند. در نهایت از آنجا که ادامه جلسه وابسته به 9 رأی مثبت از 15 رأی اعضای شورای امنیت بود و این حد نصاب حاصل نشد جلسه بی‌نتیجه به پایان رسید. 

روحیه دادن به جبهه ضد انقلاب؛ دلیل اصلی فشار امریکا برای مطرح شدن موضوع اغتشاشات ایران در شورای امنیت

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ارزیابی خود از این شکست دیپلماتیک آمریکا گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند از هر ابزار و وسیله‌ای برای روحیه دادن به ضد انقلاب استفاده کنند، اما ممکن است استفاده از این ابزارها در نهایت برای خودشان هم گران تمام شود، اما چون می‌خواهند به جریان ضد انقلاب روحیه بدهند و نگذارند این جریان، که اکنون مأیوس شده، از صحنه خارج شود تن به این کار دادند و به شورای امنیت سازمان ملل فشار آوردند که مسئله اعتراضات ایران را در دستور کار قرار دهد.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند نتیجه این اقدام چه خواهد شد ولی این کار را تنها برای امیدوار نگه داشتن جریانات ضد جمهوری اسلامی انجام دادند و در نهایت با بی‌اعتنایی سایر کشورهای عضو شورای امنیت مواجه شدند.

اروپا نمی‌خواهد در طرف بازنده باشد

شیخ‌الاسلام درباره مواضع مستقلانه اخیر اروپا نسبت به آمریکا و تن ندادن به خواست آمریکا برای محکوم کردن ایران گفت: اروپایی‌ها می‌دانند که امریکا طرف بازنده است و چون امیدوار به آینده روابط با ایران به ویژه در حوزه اقتصادی هستند مستقل از امریکا رفتار می‌کنند در حالی که امریکایی‌‌ها مطمئن هستند هیچ آینده‌ای با ایران ندارند و بر همین مبنا به بهانه‌های مختلف می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار داده و اروپایی‌ها را با خود همراه کنند.

مشاور وزیر امور خارجه یادآور شد: تا به امروز هم آمریکایی‌ها از جیب اروپایی‌ها علیه ایران خرج می‌کردند و متاسفانه اروپایی‌ها هم همراهی می‌کردند اما پس از برجام اروپایی‌ها تلاش می‌کنند روابط اقتصادی با ایران را حفظ و تقویت کنند تا از منافع این روابط که پیش از برجام به خاطر همراهی با امریکا محروم شده بودند، بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: آمریکایی‌ها احساس کردند از حوادث اخیر می‌توانند به عنوان اهرم فشار بر دولت ایران استفاده کرده و به اروپایی‌ها این پیام را ارسال کنند که آینده ایران آینده باثباتی نیست و آنها را از توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران منصرف کنند اما جمع شدن سریع این اعتراضات آن هم با حضور مردمی، بدون اینکه شدت عمل چندانی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی در برخورد با این اغتشاشات به خرج داده شود، آمریکایی‌ها را مأیوس و جبهه ضد انقلاب را مأیوس‌تر کرد و مشخص شد این جریان ضد انقلاب در بین معترضین اقلیتی بیش نیست تا بتواند تأثیری بر سرنوشت کشور و نظام بگذارند. به همین علت اروپایی‌ها متوجه شده‌اند که بازنده این جریان امریکاست و آنها نمی‌خواهند در طرف بازنده قرار بگیرند.

captcha