ثبت‌نام بیش از 6 هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن خراسان رضوی
کد خبر: 3681806
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

ثبت‌نام بیش از 6 هزار نفر در آزمون حفظ و مفاهیم قرآن خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در رابطه با آمار ثبت‌نامی‌های استان در این آزمون، گفت: تا امروز صبح در استان خراسان رضوی، 6 هزار و 39 نفر برای شرکت در ششمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی در نشست خبری ششمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که صبح امروز، ۲۴ دی‌ماه در محل این اداره‌کل برگزار شد، عنوان کرد: خدا را شاکریم که برای ششمین سال متوالی توفیقی نصیب ما شد که بتوانیم در خدمت جامعه قرآنی کشور باشیم.
وی با بیان اینکه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم همه ساله با مشارکت اوقاف و امورخیریه و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، تصریح کرد: پس از پنج سال تجربه موفق در این زمینه، سال جاری نیز به منظور هم‌افزایی، انجام کار مشترک و حذف موازی کاری همچنان این آزمون به صورت مشترک برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ طرح تربیت حافظان قرآن کریم در بقاع متبرکه در حال پیگیری است، تشریح کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، توسط سازمان اوقاف طی چهار سال گذشته ۱۰ میلیون حافظ تربیت خواهد شد.
وی افزود: طی پنج سال برگزاری این آزمون ۶۳ هزار ۱۵۱ نفر شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۰۶ نفر موفق به در یافت گواهینامه حفظ قرآن شده اند.
مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی ادامه داد: در این سال‌ها ۲ هزار و ۷ مربی در قالب ۳ هزار و ۱۴۹ کلاس آموزشی در اجرای این طرح همراهی کردند و ۷۶۶ نفر به دوره‌های تربیت مربی قم اعزام شدند.
حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه در این طرح توانستیم به صورت حضوری و غیرحضوری خدمت‌گزار جامعه قرآنی باشیم، ابراز کرد: در بخش غیرحضوری از سال ۱۳۹۲ برای اولین بار در کشور برنامه‌ رادیویی استان به نام «گامی به سوی نور» اجرا شد که همچنان ادامه دارد و در این کلاس‌های مجازی مربی به صورت تلفنی با ۹ هزار و ۴۸۸ نفر ارتباط برقرار می‌کند.

حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه آزمون سراسری حفظ قرآن، بزرگترین رویداد حفظ در استان همزمان با سراسر کشو است در رابطه با اهداف برگزاری این آزمون، گفت: هدف از اجرای آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، شناسایی و معرفی نخبگان قرآنی، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی مجموعه‌ها و دستگاه‌های قرآنی، تقویت وحدت و هم‌افزایی مجموعه‌های قرآنی، به‌روز رسانی بانک اطلاعات قرآن کریم در کشور و تشویق و انگیزه بخشی به علاقه‌مندان فعالیت‌های قرآنی در حوزه حفظ، مفاهیم قرآن و اهل بیت(ع) است.
مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی افزود: ثبت‌نام غیرحضوری طرح حفظ از طریق سایت آزمون از ۱۸ دی‌ماه آغاز شده است و تا ۳۰ دی‌ماه سال جاری ادامه دارد، همچنین این آزمون در چهار بخش و ۲۶ رشته پیش‌بینی شده است.
حجت‌‎الاسلام احمدزاده در رابطه با رشته‌های طرح آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، عنوان کرد: ۱۲ رشته حفظ ترتیبی، چهار رشته حفظ موضوعی، پنج رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، دو رشته تدبر در قرآن کریم و سه رشته معارف اهل بیت(ع) از جمله این رشته ها به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه آزمون به صورت کتبی و شفاهی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: آزمون کتبی برای همه مقاطع سنی در نظر گرفته شده است، بزرگسالانی که قصد شرکت در رشته حفظ کل را دارند پس از قبولی در آزمون حفظ کتبی باید در آزمون شفاهی هم شرکت کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه اداد: شرکت‌کنندگانی که شرایط سنی آن‌ها تا پایان مقطع ابتدایی است فقط در آزمون کتبی شرکت خواهند کرد و زمان آزمون کتبی برای تمام رشته‌ها پنجشنبه، 10 اسفند 96، زمان آزمون الکترونیکی درک معنا و تدبر در قرآن شنبه، 12 اسفندماه ساعت 8 صبح الی 20 در نظر گرفته شده است.
حجت‌الاسلام احمدزاده با بیان اینکه آزمون شفاهی حفظ قرآن ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و ویژه بزرگسالان حافظ کل، 12 تا 17 اسفندماه برگزار می‌شود، عنوان کرد: مکان برگزاری آزمون در تمامی مراکز شهرستان‌های استان خواهد بود و پایگاه‌های برگزاری آزمون نیز اعلام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت در این آزمون، محدودیت جنسی و سنی ندارد، بیان کرد: صدور کارت ورود به آزمون از 15 بهمن‌ماه تا 9 اسفندماه سال جاری از طریق سایت ثبت‌نام انجام خواهد شد و هر داوطلب می‌تواند در چهار رشته از هر موضوع یک رشته، شرکت کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص حدنصاب نمره قبولی در آزمون نیز گفت: نمره حدنصاب قبولی آزمون کتبی و الکترونیکی 70 و در آزمون شفاهی 75 به بالا خواهد بود، متسابقانی که نمره 95 به بالا را به دست آورند، لوح تقدیر دریافت خواهند کرد و به 3 هزار منتخب آزمون هدایای ارزنده‌ای تقدیم خواهد شد.
حجت‌الاسلام احمدزاده در رابطه با تفاوت‌هایی که این آزمون با آزمون‌های گذشته دارد، اظهار کرد: قرآن‌آموزانی که در مؤسسات قرآنی وابسته به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل اوقاف فعالیت می کنند، همزمان با یکدیگر در آزمون شرکت خواهند کرد، همچنین این آزمون برای اولین‌بار از استاندارهای سازمان سنجش اعم از فرآیند ثبت‌نام، صدور کارت و ... برخوردار است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان با بیان اینکه در ششمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآنی کریم، تصحیح پاسخنامه‌ها به صورت سیستمیک انجام خواهد شد و نتایج آزمون روز بعد قابل رؤیت است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته این فرآیند به صورت دستی انجام می‌شد.
وی در رابطه با آمار ثبت‌نامی‌ها در این آزمون اضافه کرد: آمار تا ساعت 8:30 امروز در استان 6 هزار و 39 نفر بوده که در کل کشور نزدیک به 85 هزار نفر از دو مجموعه اوقاف و ارشاد ثبت‌نام انجام داده‌‎اند.

captcha