نگاه اقتصادی در تأسیس مؤسسات قرآنی باید تغییر کند
کد خبر: 3697291
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷

نگاه اقتصادی در تأسیس مؤسسات قرآنی باید تغییر کند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نگاه غیر متخصصان به تأسیس موسسات قرآنی اقتصادی است، گفت: نگاه افراد نسبت به تأسیس موسسات قرآنی باید در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی باشد و از حالت اقتصادی خارج شود.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم اختتامیه محفل قرآنی بانوان «ضحی» که شامگاه 14 اسفندماه در مشهد برگزار شد، در جمع اساتید و بانوان فعالان قرآنی گفت: هدف از برگزاری برنامه‌ها و محافل قرآنی منجر شدن این فعالیت‌ها به آشنایی و ترویج سبک زندگی قرآنی در جامعه است.
وی ادامه داد: خداوند در سوره قمر پنج مرتبه آیه‌ای با مضمون اینکه همانا ما قرآن را برای پند و اندرز فرستادیم را آورده است که در این تکرار حکمتی وجود دارد و نشان دهنده این است که اساس قرآن بر پند و موعظه است.

سبک زندگی براساس مدل قرآن
کاظمی نسب با بیان اینکه هر چیزی از لوازم مورد نیاز انسان که تولید می‌شود همراه خود دفترچه راهنما دارد، تصریح کرد: خداوند بشر را خلق کرده و قرآن را برای راهنمایی او فرستاده و سبک زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... را بر اساس مدل قرآنی در این کتاب مقدس آورده است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: قرآن، کتاب زندگی است و تدبر در قرآن نقشه راه را برای رسیدن به خوشبختی، بهروزی در زندگی و سعادت دنیا و آخرت برای همه ما روشن می‌کند.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از فاصله گرفتن از فرهنگ قرآن
کاظمی نسب، علت اصلی گرفتاری جامعه در آسیب‌های اجتماعی را فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل قرآنی برشمرد و ابراز کرد: افزایش آمار طلاق در مشهد به عنوان ام‌القرای فعالیت‌های قرآنی، پایتخت فرهنگی جهان اسلام و همجواری با بارگاه منور رضوی به دلیل این است که از سبک زندگی قرآنی دور شده ایم.
وی افزود: امروز درمان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جامعه از جمله طلاق، اعتیاد، سرقت و ...که متاسفانه آمار بالایی در بین جوانان و نوجوانان دارد با تأسی از رهنمودهای قرآن میسر است.
کاظمی نسب با بیان اینکه با فاصله گرفتن از قرآن سبک زندگی غربی رواج یافته است، عنوان کرد: امروز احترام به بزرگترها در بین جوانان و نوجوانان رنگباخته و آستانه تحمل در این رده سنی کاهش یافته است، سبک زندگی دیر خوابیدن و دیر بیدارشدن برخلاف آنچه که در قرآن شب را مایه آرامش و استراحت و روز را برای کار و تلاش دانسته است، در حال گسترش است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تأخیر در امر ازدواج را از دیگر موارد رواج سبک زندگی غربی برشمرد و ابراز کرد: جامعه‌ای که قرآن، اهل بیت(ع)، امام هشتم(ع) و رهبری فرزانه دارد باید عاری از معضلات اجتماعی باشد و اینکه چرا این اتفاق نیفتاده برای آن است که قرآن ملموس و محسوس در اختیار افراد قرار نگرفته است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ و سبک زندگی قرآنی از وظایف جامعه قرآنی است، ادامه داد: مانوس شدن با قرآن و درک مفاهیم این کتاب مقدس سعادت دنیا و آخرت بشر را تامین می کند.
کاظمی نسب تصریح کرد: نگاه غیرمتخصصان برای تأسیس موسسه قرآنی یک نگاه اقتصادی است در حالیکه باید این نوع نگاه تغییر یافته و با رویکرد ترویجی و تبلیغی به تأسیس موسسه اقدام شود.

راه‌اندازی خانه ایده‌های قرآنی

وی در خصوص صدور مجوز برای اساتیدی که تمایل به تأسیس موسسه قرآنی دارند، اظهار کرد: در حال حاضر صدور مجوز به صورت اینترنتی ظرف مدت دوماه پس از طی مراحل ثبت نام در سایت تلاوت امکان پذیر است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت مشهد در زمینه قرآنی از تشکیل خانه ایده‌های قرآنی با هدف جمع آوری طرح های قرآنی خبر داد و افزود: این طرح ها با نام خود فرد و یا موسسه ثبت و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

 انتهای پیام

captcha