قدس متعلق به ترامپ نیست که آن را ببخشد
کد خبر: 3714604
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
معترضان فلسطینی:

قدس متعلق به ترامپ نیست که آن را ببخشد

گروه بین‌الملل - روز دوشنبه در حالی که نیروهای امنیتی اسرائیل حداقل 55 فلسطینی را در اعتراضات نوار غزه کشتند و 2400 نفر را زخمی كردند، اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس در سایر نقاط فلسطین اشغالی نیز در جریان بود.

معترضان فلسطینی: قدس متعلق به ترامپ نیست که آن را ببخشد/ ادیت شده

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره؛ مسلمانان ساکن قدس نیز تظاهرات گسترده‌ای علیه این اقدام غیرقانونی آمریکا برگزار کردند. یکی از ساکنان قدس به الجزیره گفت: از زمانی که ترامپ تصمیم خود مبنی بر انتقال سفارت به قدس را اعلام کرده است، بیش از 100 نفر از معترضانی که در نوار غزه و کرانه باختری به شکل صلح آمیز با این تصمیم ابراز مخالف کردند کشته شده‌اند.

وی افزود: انتقال سفارت نشان دهنده موضع آمریکا در خصوص حقوق مردم فلسطین و اشغال قدس است. قدس شهر ترامپ نیست که آن را به اسرائیل ببخشد. اینجا شهر ماست و در آن می مانیم. این حرکت بر خلاف قوانین بین‌المللی است و باید جلوی آن گرفته شود.

در مراسم روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که 800 نفر از مقامات عالی رتبه از کشورهای مختلف را برای شرکت در این مراسم دعوت کرده بود، انتقال سفارت آمریکا به قدس را اتفاقی بزرگ و شگفت انگیز برای اسرائیل خواند.

اجرای مراسم بعد از به آتش بستن مردم معترض فلسطین توسط رژیم اسرائیل و به شهادت رسیدن 55 نفر از آنان و مجروح شدن حدود 2 هزار و چهارصد نفر صورت گرفت.

نتانیاهو با اشاره به اینکه انتقال سفارت باعث شده است تا روابط‌ ‌تل‌آویو با واشنگتن بیش از پیش محکم شود، گفت: ترامپ تاریخ را درست شناخت و مجدداً تاریخ را رقم زد.

وی قدس را پایتخت 3 هزارساله اسرائیل خواند و ادعا کرد: امروز روز خوبی برای صلح  نیز هست. صلح را فقط می‌توان برپایه حقیقت بنا کرد. حقیقت این است که قدس به مدت 3 هزار سال پایتخت اسرائیل بوده است.

اما محکومیت اقدام آمریکا از سوی اغلب کشورهای جهان نشان داد سخنان او مورد قبول مقامات بین‌المللی نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص انتقال سفارت امریکا به قدس گفت: این کار نقض قوانین بین المللی، به ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بریتانیا نیز از این اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را موجب ایجاد تنش‌های بیشتر در خاورمیانه دانست.

در روز انتقال سفارت مردم معترض فلسطین و تعدادی از یهودی‌های مخالف دولت، در محل سفارت آمریکا تجمع کرده بودند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «نه به تصمیم ترامپ»، «قدس را آزاد کنید». این پلاکاردها پیش از آغاز مراسم توسط نیروی پلیس رژیم صهیونیستی پاره و دور انداخته شد.

رانیا محارب، عضو موسسه حقوق بشر «الحق»، این حرکت آمریکا را چراغ سبزی برای سرکوب بیشتر فلسطینی‌ها توسط اسرائیل و تغییر بیشتر بافت جمعیتی قدس به نفع صهیونیست‌ها دانست.

وی افزود: این انتقال اجباری از زمان اشغال آغاز شده است. اما در چند ماه گذشته چنین اقداماتی از سوی اسرائیل سرعت گرفته تا فلسطینی‌ها را از این شهر بیرون کنند و قوانینی تصویب کرده‌اند تا شهرک‌های صهیونیستی که در بیرون بیت المقدس قرار گرفته‌اند نیز به این شهر اضافه شوند.

انتهای پیام

captcha