مؤسسات قرآنی صاحب‌خانه و ادارات تبلیغات اسلامی مستأجرند
کد خبر: 3734100
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

مؤسسات قرآنی صاحب‌خانه و ادارات تبلیغات اسلامی مستأجرند

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ حجت‌الاسلام لطفیان با بیان اینکه شأن اتحادیه قرآنی استان را حفظ می‌کنیم، گفت: ادارات تبلیغات اسلامی باید خود را مستأجر و مؤسسات را صاحب‌خانه بدانند.

شأن اتحادیه قرآنی استان را حفظ کردیم/ ادارات تبلیغات اسلامی خود را مستأجر و مؤسسات را صاحب‌خانه بدانند

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با تعامل این سازمان با شورای توسعه فرهنگ قرآنی خراسان رضوی اظهار کرد: تعامل ما با شورای توسعه استان در مجموع خوب است، اما اینکه ما بتوانیم توقع مجموعه سازمان را از بستر آن مجموعه به کرسی بنشانیم، قطعاً محل تردید است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: دوستان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان، به مجموعه و همکاران ما در سازمان تبلیغات اسلامی احترام می‌گذارند، ولی اشکالات جدی در این مسیر وجود دارد که امیدواریم در ادامه با دستورالعمل‌هایی که جایگاه به سازمان تبلیغات می‌دهد، این مسئله حل شود.

یک حق رأی در شورای توسعه
لطفیان افزود: ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان، صاحب یک رأی هستیم و آن چیزی که بعضاً ما در شورا مطرح می‌کنیم، خیلی وقت‌ها به تصویب نمی‌رسد و اغلب مواقع آن چیزی که خود دوستان در شورای توسعه نسبت به آن تمایل دارند و رأی آن‌ها نیز معمولاً بیشتر بوده، به سرانجام می‌رسد. نکته بعدی اینکه بالاخره بودجه از یک کانالی توزیع می‌شود که این کانال هیچ ارتباطی با مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی ندارد. البته ممکن است دوستان به عنوان نگاه مشورتی، نگاه سازمان را در نظر بگیرند، اما سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه نگاه تصمیم‌سازی ندارد.

شأن اتحادیه را در استان حفظ کردیم

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با تعامل این سازمان با اتحادیه قرآنی استان نیز اظهار کرد: تعامل ما با اتحادیه قرآنی استان، بسیار خوب است و نگاه ما بر این امر استوار است که تمامی فعالیت‌های مردمی حوزه قرآن را به دست اتحادیه بسپاریم. همانطور که می‌دانید مدیرکل تبلیغات، عضو افتخاری اتحادیه قلمداد می‌شود و بیشتر در حوزه مشورتی و پشتیبانی به اتحادیه کمک می‌کند. بنابر این مأموریت تقویت اتحادیه و معرفی اتحادیه به مجموعه‌های مختلف درگیر با حوزه قرآن نیز جزء وظایف و رسالتی بوده که ما انجام دادیم و خیلی مؤثر واقع شده است.
وی با اشاره به ضرورت دفاع همه‌جانبه از اتحادیه نیز افزود: ما شأن اتحادیه را در استان خراسان رضوی حفظ کردیم و جایگاه آن را بالا بردیم. همچنین، حضور اتحادیه را حتی در بعضی از تصمیمات شورایی دارالقرآن گسترش دادیم و معتقدیم که اتحادیه یک ظرفیت بسیار بالایی برای مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی است.

سازمان تبلیغات اسلامی اعتبار دارد، ولی پول ندارد
لطفیان در پاسخ به این سؤال که ثبت برخی از اتحادیه‌های استان‌ها و ادغام اتحادیه کشوری هنوز انجام نشده است و بعضاً گفته می‌شود که سازمان تبلیغات در استان‌های مختلف هماهنگی درستی در این رابطه ندارد؛ آیا این مسئله صحت دارد یا خیر؟ گفت: این امر جزء مسائلی است که در دوران ‌گذار، کاملاً طبیعی است. سازمان تبلیغات اسلامی اعتبار دارد، ولی پول ندارد و برعکس بعضی از جاها پول دارند، ولی فاقد اعتبار لازم هستند. ما فعلاً از اعتبار معنوی دارالقرآن و سازمان تبلیغات اسلامی مایه می‌گذاریم. طبیعتاً تا حدودی ممکن است، مقاومتی را در این جبهه برای عدم ثبت آن با توجه به پررنگ شدن نقش دارالقرآن در اتحادیه به دنبال داشته باشد که بدین صورت این سنگ‌اندازی‌ها امری کاملا طبیعی است و به نظر بنده ما قابلیت عبور از این مشکلات را داریم. لذا موضوع خیلی مهم نیست؛ چراکه اتحادیه در حال حاضر مشغول به فعالیت بوده و کار خود را انجام می‌دهد.

اتحادیه استان را از دوران گذار باید عبور داد
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: البته متأسفانه مشکلاتی نیز در خود مجموعه‌های قرآنی وجود دارد. یک سری صف‌بندی‌هایی اتفاق افتاد که این صف‌بندی‌ها کار اتحادیه را سخت و دشوار می‌کند. همچنین، گروه‌بندی‌های بدون پشتوانه منطقی و به دور از منطق شکل گرفته که می‌خواهد اتحادیه را تکه تکه کند که در این زمینه باید مقاومت کنیم تا اتحادیه از این دوران گذار عبور کند. بنده معتقدم که الان تنها تکیه‌گاه اتحادیه، مجموعه دارالقرآن و سازمان تبلیغات اسلامی است.
لطفیان درباره توجه سازمان تبلیغات استان به مؤسسات قرآنی نیز اظهار کرد: اعتقاد بنده بر این است که مبنای همه عملیات فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ما باید قرآن و زندگی ما نیز باید بر پایه قرآن‌ باشد. بنده، خیلی عبارت سبک زندگی قرآنی را نمی‌پسندم و در این رابطه زندگی قرآن‌پایه را مطرح می‌کنم که باید محور و مدار ما باشد. آخرین اقدامی که بنده در حال انجام آن هستم، این است که در سفری که به شهرستان‌ها داشتم، در چند شهرستان خواستم که فضای سازمان را برای ورود جدی مؤسسات به داخل سازمان آماده کنند. یعنی مکان و برنامه را ما به مؤسسات ارائه دهیم و عملیات اجرایی را آن‌ها انجام بدهند. این بدان معنا است که به هیچ عنوان دوگانگی بین سازمان و مؤسسات، مجموعه‌های قرآنی و ... را نمی‌پسندم. معتقد هستم که سازمان، خانه آن‌ها است. این اعتقاد جدی ما است که ما مستأجر و مؤسسات صاحب‌خانه هستند. این امر فکر، اعتقاد و باور ماست و تا جایی که امکانات داشته باشیم، قطعاً آن را در اختیار مؤسسات قرار خواهیم داد. ان‌شاءالله در این زمینه تحولی را در استان خراسان رضوی صورت خواهیم داد یعنی هم در پشتیبانی از مؤسسات و هم در اختیار قرار دادن امکانات سازمان برای گسترش فعالیت‌های قرآنی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام

captcha