ضرورت ساخت مسجد در شهرک‌های تازه تأسیس /مسجد؛ محور 25 درصد موقوفات کشور
کد خبر: 3739121
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
عادل تبیین کرد:

ضرورت ساخت مسجد در شهرک‌های تازه تأسیس /مسجد؛ محور 25 درصد موقوفات کشور

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف برخی از شهرک‌های تازه تأسیس را فاقد مسجد دانست و گفت: ‌25 درصد موقوفات جدید طی پنج سال گذشته مربوط به موضوع مسجد بوده است.

3/ضرورت اهتمام واقفان به شهرک های تازه تأسیس فاقد مسجد/مسجد محور 25 درصد موقوفات کشورحجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا؛ تعداد کل مساجد ثبت شده در سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه کشور را 81 هزار و 755 مسجد اعلام کرد و گفت: البته ممکن است در این میان مساجدی نیز وجود داشته باشند که اطلاعات آنها در این سامانه ثبت نشده باشد که از جمله می‌توان به مساجد بین راهی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هر مکانی که صیغه مسجد برای آن خوانده شده باشد، وقف محسوب می‌شود، گفت: برخی از این مساجد موقوفه دارند و برای آنها رقبه احداث شده است که از درآمد رقبات که شامل مغازه و یا زمین کشاورزی و مسکونی است برای فعالیت‌ها و هزینه‌های مسجد استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: موقوفات وقف شده برای مساجد 96 هزار و 450 مورد هستند که بعضا دارای درآمد و برخی نیز انتفاعی هستند. در این میان 77 هزار  و 874 موقوفه انتفاعی و 18 هزار و 576 موقوفه نیز منفعتی هستند. 307 هزار و 989 رقبه نیز مشمول این موقوفات هستند.

شهرک‌های تازه تأسیس فاقد مسجد!

وی در ادامه سخنان خود برخی از شهرک‌های تازه تأسیس را فاقد مسجد دانست و گفت: ‌از خیران و واقفان تقاضا داریم تا نسبت به ساخت مسجد در این شهرک‌های تازه تأسیس اهتمام داشته باشند. همچنین در برخی مناطق طی سال‌های گذشته با ازدیاد جمعیت روبرو بوده‌ایم، به نحوی که مساجد موجود جوابگوی تعداد جمعیت جدید ساکن نیست و نیاز به توسعه مسجد در این مناطق داریم.

حجت‌الاسلام عادل از خیران و واقفان خواست تا به ادارات اوقاف مراجعه و نسبت به احصای نیازهای موجود مناطق اقدام کنند تا در اولویت فعالیت خود این موارد را لحاظ کنند، به نحوی که در یک منطقه با ازدیاد مسجد و در محله‌ای دیگر با کمبود مواجه نباشیم.

وی آمار وقف‌های جدید از سال 92 تا کنون را 14 هزار و 51 مورد برشمرد که سه هزار و 405 مورد آن مربوط به مسجد بوده است و گفت: بیشتر این موارد شامل وقف زمین برای ساخت مسجد و یا رقباتی برای هزینه‌های مسجد بوده است. به طور کلی می‌توان گفت 25 درصد موقوفات جدید مربوط به موضوع مسجد بوده و این امر حاکی از گرایش واقفان به ساخت خانه‌های خدا به سبب اهمیت، جایگاه و کارکردهای آن در کشور دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه علت گرایش گسترده واقفان به ساخت مسجد را به سبب تأثیری که این اماکن بر جامعه به لحاظ گسترش حس معنویت، ایجاد صلاح و آرامش دارند و همچنین آیات و روایاتی دانست که در تعالیم اسلامی مؤمنان را به ساخت مسجد دعوت می‌کند.

حجت‌الاسلام عادل در بخش دیگری از سخنان خود به شاخصه‌های مسجد تراز اسلامی اشاره و عنوان کرد: چنین مسجدی صرفا به اقامه نماز محدود نیست. نماز عمود دین است اما مسجد باید تمام شئون زندگی مردم را در برگیرد و در این زمینه به ایفای نقش بپردازد به نحوی که در کنار دین به دنیای امروز مردم نیز توجه کند و در جنبه‌های فرهنگی،‌ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فعالیت بهینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مکتب، بازار، صندوق قرض الحسنه و ... در کنار مساجد به فعالیت مشغول بودند، عنوان کرد: علاوه بر ساخت مسجد که خود وقف و سبب خیر محسوب می‌شود، می‌توان با تخصیص دادن رقبات و موقوفات از هزینه‌های مسجد پشتیبانی کرد تا در موضوعات فرهنگی، آموزشی، دستگیری از نیازمندان و فقرای محله، اشتغال زایی و ... که همگی جزو کارکردهای مسجد به شمار می‌آید اما نیاز به هزینه و حمایت دارد،‌ ورود پیدا کند و کارکردهای واقعی خود را در قالب سبدی خدماتی در اختیار مردم محلات قرار دهد.

وقتی مسجد مکانی برای رفع نیازها می‌شود

وی هدف اصلی بنا شدن و فعالیت مسجد را رشد و کمال انسان‌ها برشمرد و اظهار کرد: احیای کارکردهای مسجد سبب می‌شود مردم برای رفع نیازهای مختلف خود ملجأیی مطمئن را بیابند و با رفع معضلات و دستیابی به آرامش پا در مسیر کمال بگذارند. در این صورت هم مردم از خدمات مسجد منتفع و خود را در مسیر رستگاری و سعادت به وسیله یک ابزار دینی و برخاسته از تعالیم اسلام می‌بینند و هم واقف تا الی الابد از فیوضات این عمل خیر بهره‌مند می‌شود.

حمایت از دین و دنیای برادر مسلمان در مسجد

حجت‌الاسلام عادل ایجاد وحدت بین جهان اسلام را از دیگر کارکردهای مساجد عنوان و تصریح کرد:‌ انسان‌ها با هر قومیت و سطح علمی، اقتصادی و نژاد، در صف‌های نماز جماعت مسجد که می‌ایستند در پیشگاه خداوند یکسان هستند، مگر آنکه تقوای بیشتری داشته باشند. نمازگزاران در یک صف واحد در مساجد رو به قبله می‌ایستند و خدا را پرستش می‌کنند و با اتحادی وصف ناپذیر از وحدانیت خدایی سبحان یاد می‌کنند. آنچه در این میان مسلمانان را به گردهم آورده تا ضمن پرستش خداوند، در مراوده با یکدیگر باشند و از احول یکدیگر باخبر شوند تا در صورت لزوم یاری گر یکدیگر باشند، مسجد است. مسجدی که می‌تواند با کنار هم قرار دادن افراد فارغ از منزلت و رتبه اجتماعی، آنان را برادرانی دینی ترسیم کند که سر به سجده گذاشته و از دین و دنیای برادر مسلمان خود حمایت می‌کنند.

وی شبکه سازی میان مساجد را عاملی برای توسعه فعالیت‌های این اماکن مقدس خواند و گفت: بازدید متولیان مساجد از سایر مساجد و ایجاد شبکه‌ای که بتواند اطلاعات و تجربیات را در این زمینه در اختیار سایرین نیز قرار دهد سبب توسعه کارکردهای مساجد می‌شود. در این زمینه می‌توان از قابلیت‌های فضای مجازی نیز بهره گرفت و با ایجاد شبکه‌ای گسترده از تجربیات، کارآمدی‌ها و نحوه رسیدن به موفقیت‌ها، سایرین را نیز به تبعیت از مسیر تأثیرگذار طی شده رهنمون کرد.

انتهای پیام

captcha