مساجد موفق تأمین‌کننده خروجی فرهنگی شهر/ مساجد را به محل مردگی تبدیل نکنیم
کد خبر: 3739785
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
مسئول هیئت انصارالصلاه قزوين:

مساجد موفق تأمین‌کننده خروجی فرهنگی شهر/ مساجد را به محل مردگی تبدیل نکنیم

گروه فرهنگی- یکی از فعالان فرهنگی استان قزوین فرهنگی با اشاره به اینکه مساجد موفق خروجی فرهنگی شهر را تأمین می‌کنند و موجب رخدادهای اثرگذار در شهر و محلات می‌شوند، گفت: باید نمونه‌سازی و الگوسازی از مساجد نمونه انجام شود تا مساجد دیگر نیز با توجه به این نمونه‌ها بتوانند قدم‌های مفیدی در این مسیر بردارند.

مساجد موفق تأمین‌کننده خروجی فرهنگی شهر/ مساجد را به محل مردگی تبدیل نکنیم

سعید خورشیدی مسئول هیئت انصارالصلاه و فعال فرهنگی استان در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: در حال حاضر در سطح مساجد نگاه فرهنگی حاکم نیست و همین امر در کنار نوع مدیریت فعلی مساجد موجب شده تا برخی از کارکردهای مسجد تغییر و جابجا و در مسیر بهره‌برداری از آن به حداقل‌ها بسنده شود.
وی افزود: برخی مسجد را به‌صرف منبع درآمد می‌بینند و برای نیل به این هدف مسجد را صرفاً برای مجالس ترحیم اختصاص می‌دهند و حتی برخی از متولیان امر نسبت به این‌که این هزینه‌ها در کجا صرف می‌شود پاسخ‌گو نیستند، در حقیقت بخش مهمی از درآمدهای بیشتر مسجد در جایی هزینه می‌شود که جزء وظایف و اولویت‌های آن نیست.
خورشیدی با بیان اینکه این تغییر کارکرد هنوز در بخش اعظمی از روستاها اتفاق نیفتاده چرا که محل رجوع و اجتماع آن‌ها هنوز در مسجد است ، تصریح کرد: متأسفانه در بیشتر شهرها این تغییر کارکرد را به‌عناوین‌مختلف دامن زده‌ایم و نیاز مردم به این مکان مقدس و معنوی و بسیار راه گشا را محدود به مواردی چون اقامه نماز و مجالس ترحیم و امثال آن کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در ایجاد این وضعیت یک رکن هم در این امر مقصر نیست و نباید همه نقص‌ها و کمبودها را به گردن هیئت‌امنا یا امام جماعت مساجد انداخت چرا که خود جوانان نیز در این فضا کمتر و کندتر از همیشه حاضر هستند.
مسئول هیئت انصارالصلاه قزوین خاطرنشان کرد: زمانی در مساجد به دلیل نقش دادن به جوانان شاهد صف کشیدن آن‌ها برای ایفای نقش بودیم اما در حال حاضر به دلیل کم‌رنگ شدن این فرصت جوانان نیز خود را کنار کشیده‌اند لذا باید تلاش شود تا این رویه تغییر و اصلاح یابد.
وی افزود: متولیان مسجد به فکر جذب کودکان باشند نه به فکر حذف آن‌ها لذا به برنامه‌هایی برای جذب بیشتر آن‌ها بیندیشند اما متأسفانه گاهی برخی با ذکر این جمله که مسجد جای بچه‌بازی نیست سدی در مقابل ایده‌ها و افکار نو قرار می‌دهند.
این فعال فرهنگی اضافه کرد: ما از زمان کودکی در مسجد حضور داشته‌ و در این محیط بزرگ شده‌ایم حال باید از حضور بچه‌ها در مسجد هم استقبال شود و گردانندگان مسجد برای ایجاد آرامش و درعین‌حال بازی و شیطنت آن‌ها فکری کنند تا به آرامش مسجد خللی ایجاد نشود.
خورشیدی تأکید کرد: در کنار تمامی نقش‌ها و کمبودها، ما شاهد بسیاری از رخدادهای زیبا و دل‌نشین و موفق در فضای مساجد نیز هستیم که خوب است به این فضا نیز اهمیت داده شود و با نشان دان این زیبایی‌ها آن را برای دیگر مساجد شهر نیز پررنگ نمود.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه مساجد موفق خروجی فرهنگی شهر را تأمین می‌کنند و موجب رخدادهای اثرگذار در شهر و محلات می‌شوند، یادآور شد: در مساجدی که همکاری لازم بین هیئت‌امنا و امام جماعت با نسل جوان وجود دارد شاهد رشد و ترقی آن مسجد و حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل نو هستیم.
خورشیدی با اشاره به عملکرد یکی از مساجد نمونه و موفق کشور خاطرنشان کرد: برای نمونه در شهر کیش مسجد جدید تأسیسی به نام حضرت زینب (س) ساخته‌شده که برای تمام شئون مسجد فکر شده است برای مثال برای کودکان بازیگاه سرپوشیده‌ای در داخل مسجد ایجاد شده بود که این موجب تشویق کودکان برای حضور در فضای مسجد می‌شد و بزرگان خود را برای حضور در این فضا تشویق می‌کردند و از فضای مسجد هم خاطره‌ای خوب برای کودکان به‌جا می‌ماند.
مسئول هیئت انصارالصلاه قزوین در پایان با بیان اینکه قطب فرهنگی هر شهری مساجد آن شهر هستند، گفت: باید نمونه‌سازی و الگوسازی از مساجد نمونه انجام شود تا مساجد دیگر نیز با توجه به این نمونه‌ها بتوانند قدم‌های مفیدی در این مسیر بردارند.

انتهای پیام

captcha