فراگیری حفظ قرآن به عنوان یک عمل تشریفاتی
کد خبر: 3778335
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد:

فراگیری حفظ قرآن به عنوان یک عمل تشریفاتی

گروه فعالیت های قرآنی - رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: حفظ قرآن در کشور ما به عنوان یک عمل فوق مستحبی و تشریفاتی فراگیر شده است.

حفظ قرآن در کشور ما به عنوان یک عمل فوق مستحبی فراگیر شده استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، عصر دیروز، 13 دی ماه، در همایش مدیران موسسات و تشکل های قرآنی در تالار نور در خصوص اهمیت حفظ قرآن گفت: در جهان اسلام موضوع آموزش های قرآنی یک پیوند عمیق با حفظ قرآن دارد. در کشورهایی مثل مصر، الجزایر، لیبی و سودان آموزش های قرآنی بدون حفظ قرآن معنا و مفهومی ندارد. در دانشگاه الازهر مصر حتی کسانی که در رشته های معمولی تحصیل می کنند باید حافظ قرآن باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: حفظ قرآن در گذشته نسبت به عصر امروز کاهش پیدا کرده است. با توجه به بیانات شهید ثانی در کتاب خویش، گذشتگان فقه و حدیث را به کسی که حافظ قرآن نبود آموزش نمی دادند.

حسینی بیان کرد: به دلایل تاریخی با گذشت زمان اهمیت حفظ قرآن در بین مردم کم رنگ شد تا به نقطه ای رسیدیم که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی حتی به تعداد انگشتان دست نیز حافظ قرآن نداشتیم.

وی مطرح کرد: با وجود اینکه هنوز هم به آن حد لازم از حافظان قرآن نرسیده ایم اما خوشبختانه از ۴ یا ۵ نفر حافظ قرآن به ۱۰ هزار نفر حافظ در کشور رسیده ایم. این اتفاق باعث شد اگر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۳ فرموده بودند که ما یک میلیون نفر حافظ می خواهیم، در سال ۱۳۹۰ بفرمایند که به حرکت هایی که صورت گرفته امیدواریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مجموعه های مردمی که شامل موسسات و خانه های قرآنی هستند، تا قبل از سال ۱۳۹۰ هم شروع به کار کرده بودند و اگر ما امروز شاهد ۱۰ هزار حافظ در کشور بوده و این اتفاق را مدیون مجموعه های مردمی هستیم.

حسینی خاطر نشان کرد: در نتیجه بیانات رهبر معظم انقلاب انتظار داشته ایم که یک کار منسجم در کشور صورت گیرد اما رفتار ما در مقابل بیانات رهبر معظم انقلاب همان رفتاری بود که در مقابل بسیاری از حوزه ها نشان می دهیم. افرادی به برداشت اشتباه گمان کردند که منظور مقام معظم رهبری حفظ قرآن و یا حفظ کل قرآن نبوده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که اخیرا با اعضای شورای نگهبان داشته اند، تاکید کردند که: من شروع به حفظ قرآن کرده ام، شما هم شروع کنید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در کشوری که قرار است یک نفر فرمان بدهد و مابقی نافرمانی کنند، قاعدتا ما ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن نخواهیم داشت. این ۲۰ هزار نفری که اکنون به عنوان حافظ کل قرآن شناخته شده اند در طول این ۲۰ سال شکل گرفتند؛ به عبارت دیگر ما در هر سال به طور متوسط هزار حافظ قرآن تربیت کرده ایم.

حسینی بیان کرد: در کشوری مانند ترکیه که گاها لاییک نامیده می شوند و تا مدتی قبل فعالیت های دینی در آن کشور ممنوع بود، هم اکنون ۲۴۰ هزار نفر حافظ کل قرآن هستند و در کشوری اسلامی که رهبر آن دستور به حفظ قرآن داده است، فقط ۲۰ هزار حافظ قرآن داریم. یک قسمت از علت موفق بودن دیگر کشورها در حفظ قرآن این است که حفظ قرآن را باور کرده اند و به عنوان یک کار تشریفاتی یا فوق مستحبی به آن نگاه نمی کنند. در کشور ما هیچ یک از ارگان ها به این باور نرسیده اند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در راستای بیانات مقام معظم رهبری مجموعه های مختلف با عنوان های حفظ جزء ۳۰، حفظ موضوعی و... شروع به کار کردند. حتی در یک سازمان، مثل سازمان صدا و سیما شبکه قرآن و رادیو قرآن دو راه مختلف را در پیش گرفته اند.

حسینی خاطر نشان کرد: تا زمانی که هر ارگان، سازمان و یا مجموعه کار های مختلف و غیر منسجمی را در راستای یک هدف پیگیری کند، قطعا به نتیجه نخواهد رسید بلکه این فعالیت ها و پیگیری ها منجر به موازی کاری خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در اواخر سال ۱۳۹۶ اعضای شورای توسعه فرهنگی قرآنی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات، سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه ها و تشکلات تصمیم به انجام یک عمل متحد و منسجم گرفته اند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: در راستای این هدف گذاری منسجم کار ویژه ای به نام طرح ملی حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم تعریف شد. طرح دیگری که از سال ۱۴۴۱ توسط شبکه قرآن انجام شد، امسال قرار بر آن شد که این طرح پیوست رسانه ای همین طرح ملی حفظ باشد.

حسینی بیان کرد: این حرکت منسجم در دیگر حوزه ها هم در قالب برگزاری مسابقات، برگزرای دوره های قرآنی و... در حال اجراست. همچنین با هماهنگی هایی که با وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به این نتیجه رسیده ایم که کار باید با وحدت و هماهنگی های مردمی انجام شود و تا زمانی که هر ارگان و تشکل متفرق عمل کند به خروجی مطلوبی نخواهیم رسید.

وی مطرح کرد: اگر انرژی هایی که صرف جمع آوری آمار های مختلف در کشور می شود، صرف کار شود و علاوه بر این از نام و نشان دست برداریم و به این باور برسیم که همه خدمت گذار قرآن هستیم، قطعا به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بسیاری از مشکلات موسسات قرآنی فقط در صورت اختصاص دادن یک مکان به آن ها حل خواهد شد. بر اساس تلاش ها و اهتمامات سازمان امور خیریه و اوقاف این آمادگی را در مجموعه می بینیم که بتواند مکان هایی را برای موسسات در نظر بگیرد تا قسمت زیادی از این مشکلات را برطرف کند.

انتهای پیام

captcha