تشکیل هیئت حفظ کرامت چهره‌های قرآنی/ ایرادات حقوقی مانع از تعیین تکلیف نهایی ادغام
کد خبر: 3793588
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

تشکیل هیئت حفظ کرامت چهره‌های قرآنی/ ایرادات حقوقی مانع از تعیین تکلیف نهایی ادغام

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مصوبات چهل و چهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی منتشر شد که براساس آن هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی تشکیل و بحث ادغام نیز به جلسه آینده شورا موکول شد.

تشکیل هیئت حفظ کرامت چهره‌های قرآنی / ایرادات حقوقی مانع از تعیین تکلیف نهایی ادغام

به گزارش ایکنا؛ سرانجام پس از یک هفته، مصوبات چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز 30 بهمن‌ماه برگزار شده بود، امروز اعلام شد. جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر از اعضای آن برگزار شد.
در ابتدای این جلسه «ماده‌واحده هماهنگ‌سازی اسناد سه‌گانه راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی» مورد بررسی قرار گرفت و سازوکارهایی در نظر گرفته شد که از جمله جلسه مشترک راهبری اجرای اسناد با مسئولیت دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با حضور دبیران کمیسیون‌ها برای تصمیم‌سازی در سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی و هماهنگی کمیسیون‌ها در اجرای اسناد تشکیل شود.
همچنین مقرر شد از ابتدای اجرای اسناد، تمامی برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها در چهارچوب اسناد راهبری تنظیم و اجرا شود. برنامه‌های قرآنی جاری دستگاه‌ها نیز در اسناد راهبردی جایابی و در صورت نیاز اصلاح شود.
در این بخش در نهایت هر یک از کمیسیون‌ها موظف شدند تا شاخص‌های ارزیابی متناسب با اسناد راهبردی حوزه تخصصی را در دو سطح فعالیت‌ها و پیامدها، تهیه و گزارش سنجش سالانه را حداکثر تا پایان سال دوم اجرای اسناد به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کنند.
اصلاح آیین‌نامه هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی که از جلسات گذشته به این جلسه ارجاع شده بود، بخش دیگری از دستورکارهای این جلسه بود. در نهایت نیز این آیین‌نامه در شش ماده و پنج تبصره به تصویب رسید تا به این ترتیب هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی مجوز تشکیل را دریافت کند.
در ماده سه این آیین‌نامه اعلام شده است که جلسات هیئت با حضور پنج نفر مقبول در جامعه قرآنی با حداقل چهل‌سال سن و مجرب در زمینه‌های حقوقی و تربیتی به نمایندگی از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی قرآن صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه شورا تشکیل شود. همچنین در ماده چهار این آیین‌نامه به لازم‌الاجرا بودن تصمیمات این هیئت برای تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی اشاره شده است.
در این آیین‌نامه، جامعه هدف، چهره‌های قرآنی شاخص، ملی و اثرگذار در نظر گرفته شده است و تشخیص مصادیق چهره‌های قرآنی که به تصویب هیئت خواهد رسید نیز برعهده هیئت گذاشته شده است.
بررسی مسئله ادغام دو اتحادیه قرآنی بخش مردمی یکی دیگر از دستورهای اصلی این جلسه بود که با توجه به عدم پیشنهاد مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، اصل موضوع ادغام مطرح و پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، نسبت به آن رأی‌گیری شد که به تصویب نرسید. اما به دلیل شبهات برخی اعضاء، مقرر شد نسبت به این شبهات بررسی حقوقی انجام و نتیجه در جلسه بعد مطرح و مجدداً موضوع ادغام یا عدم ادغام و چگونگی آن بررسی شود.
در بخش دستورها، بررسی وضعیت شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها به همراه ارائه پیشنهادات و ملاحظات مربوطه و نیز اعلام وصول برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به دلیل کمبود وقت به جلسه بعدی موکول شد.
بر اساس گزارش ایکنا در بخش پیش‌ از دستورها نیز رأی‌گیری برای انتخاب اعضای صاحب‌نظر حقیقی و مردمی امور قرآنی به دلیل تأخیر حضور اعضاء در ابتدای جلسه به انتهای آن موکول و در پایان نیز به دلیل کمبود وقت انجام نشد.
همچنین تصویب نهایی بند 9، نگاشت نهادی سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن که از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شده بود، با توجه به عدم وصول پیشنهاد به جلسه بعد موکول شد.

انتهای پیام 

captcha