عدم پرداخت یارانه مراکز نگهداری معلولان در سال 97
کد خبر: 3794440
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
سعدآبادی بیان کرد:

عدم پرداخت یارانه مراکز نگهداری معلولان در سال 97

گروه سلامت ــ مدیر انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور با اشاره به عدم پرداخت یارانه مصوب سال 97 برای مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، ادامه این روند را موجب تعطیلی این مراکز دانست.

عدم دریافت یارانه سال 97 معلولان و بیماران روانی مزمنسعید سعدآبادی، مدیر انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به حضور دو هزار و 300 مرکز نگهداری معلولین در کشور اظهار کرد: در این مراکز ۱۲۰ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن حضور دارند که ۲۵ هزار نفر شبانه‌روزی به ارائه خدمت به آنان مشغول هستند.
وی با بیان اینکه هر ساله هزینه‌های این مراکز براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تعیین می‌شود، گفت: این هزینه‌ها با حضور نماینده انجمن و نماینده‌های سازمان برنامه و بودجه، بهزیستی، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برآورد و براساس آن برآورد در بودجه سنواتی دولت تعیین و باید به مراکز پرداخت شود. در سال ۹۷ هم این اتفاق افتاد و هزینه‌ها مطابق برآورد‌ها تعیین شد، اما در نهایت هزینه‌ها را مطابق بودجه سال ۹۶ پرداخت کردند.
سعدآبادی با بیان اینکه هزینه نگهداری این افراد در مراکز خصوصی به میزان دستمزد، درصد افزایش حقوقی، درصد افزایش اجاره بها، سنوات و عیدی کارکنان ارتباط دارد، گفت: مواد غذایی، دارو و پوشک نیز از جمله هزینه‌‎های نگهداری یک معلول در سال ۹۶ بود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. این رقم در سال ۹۷ به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که این افزایش قیمت، مشکلاتی را برای مراکز نگهداری معلولین ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: یارانه این مراکز نیز به موقع پرداخت نمی‌شود. در سال ۹۶ ماهیانه را که به ازای هر نفر ۶۴۰ هزار تومان بود پرداخت کردند. این یارانه در سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان رسید که هنوز پرداخت نشده است و مابه‌التفاوت این هزینه‌ها را باید خانواده‌ها پرداخت کنند. بدهی مابه‌التفاوت یارانه سال قبل و امسال مراکز بهزیستی ۱۲۰ میلیارد تومان است که با عدم پرداخت آن، مشکلات زیادی برای مراکز به وجود آمده است.
مدیر انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور یادآور شد: یارانه ۹۵۰ مرکز روزانه نگهداری از معلولان و سالمندان ۴۳۵ هزار تومان است؛ ضمن اینکه ۸۰۰ مرکز شبانه نیز وجود دارد که یارانه این مراکز ۸۰۰ هزار تومان است.
سعدآبادی تصریح کرد: در سال ۹۸ با توجه به اینکه ۶۵ درصد هزینه‌ها را دستمزد کارکنان تشکیل می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد و اگر دستمزد حتی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، قطعاً بسیاری از مراکز تعطیل می‌شود. در این صورت باید سازمان برنامه و بودجه حداقل 20 درصد یارانه‌ها را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه تمامی هزینه‌های دارویی و غذایی مراکز با یارانه ۶۴۰ هزار تومانی تأمین می‌شود، گفت: مشکلات بسیاری در حوزه دارو برای بیماران وجود دارد. ضمن اینکه ۱۵ هزار نفر از افرادی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند مجهول‌الهویه هستند. این افراد هیچ خانواده‌ای ندارند که بتوانند به ما کمکی کنند. لذا باید به طور کامل هزینه‌های آن‌ها را پرداخت کنیم.
سعدآبادی بیان کرد: چنانچه اعتباری که از محل هدفمندی یارانه برای مراکز نگهداری معلولان در نظر گرفته شده است به درستی به بهزیستی پرداخت شود، می‌تواند در جهت ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش اقدام کند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم که در طبقه‌بندی بیماران خاص قرار دارند، تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: با توجه به اینکه بودجه این بیماران کاهش پیدا کرده است ما هم با کمیسیون بهداشت و هم کمیسیون‌های اجتماعی جلساتی را داشته‌ایم تا این موضوع حل شود. 
انتهای پیام
captcha