فهرست بلندبالایی از مطالعات فرهنگی وجود دارد
کد خبر: 3794867
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
وزیر ارشاد:

فهرست بلندبالایی از مطالعات فرهنگی وجود دارد

گروه ادب ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و شاخص‌های آن فهرست بلندبالایی از مطالعات بنیادین وجود دارد که باید در راستای کاربردی کردن آن‌ها تلاش کنیم.

نیازمند مطالعات بنیادین و کاربردی فرهنگی هستیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال صبح امروز ۱۲ اسفندماه، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علی منتظری، رئیس گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» فرهنگستان هنر و جمعی از اهل فرهنگ و پژوهش در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.
صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: حوزه فرهنگ و هنر به عنوان حوزه کانونی و هویتی ما بوده و امانتی در دست ماست؛ از این رو این هویت نیازمند پشتیبانی و حمایت است و باید در این راستا زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های علمی ایجاد شود تا بتوان از آن محافظت کرد.
وی افزود: نیازمند آن هستیم تا حوزه آمار، اطلاعات فرهنگی و هنری را جدی‌تر بگیریم چرا که متأسفانه در این زمینه هم گرفتار فقر و هم حبس اطلاعات هستیم و همانند ذخایر شخصی با آن‌ها برخورد می‌کنیم، نه به عنوان ذخایر و منابع عمومی. از سوی دیگر گرفتار ضعف پردازش اطلاعات نیز هستیم و تحلیل‌های ثانوی در اطلاعات وجود ندارد و این اطلاعات در برنامه‌ریزی‌های ما کمتر دخیل است؛ از این رو باید تلاش بیشتری برای جبران این ضعف‌ها کنیم.
صالحی با بیان اینکه نیازمند پژوهش‌های فرهنگی و کاربردی هستیم، ادامه داد: در حوزه‌های گوناگون کار‌های خوبی انجام شده، اما در پژوهش‌های بنیادین راه نرفته بسیاری داریم تا به یک زمین استوارتری گام نهیم.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ با شاخه‌های گوناگون، در گام‌های آغازین هستیم، به این معنی که در حوزه فلسفه فرهنگ، فرهنگ و دین، فرهنگ و اجتماع، فرهنگ و شعر و ... هنوز گام‌های نخستین را برمی‌داریم. اگر این گام‌ها سریع نشود، در حوزه توسعه اجتماعی فاصله‌مان بیشتر خواهد شد.
وزیر ارشاد گفت: در حوزه سیاستگذاری فرهنگی و شاخص‌های آن فهرست بلندبالایی از مطالعات بنیادین وجود دارد که نیازمند رسیدگی و توجه بیشتری است. همچنین در مطالعات کاربردی فرهنگ نیز نیاز‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانیم مطالباتمان را تعریف کنیم. در حوزه اقتصاد و فرهنگ نیز کار فراوانی وجود دارد و نیازمند جدی‌تر گرفتن این مناسبات هستیم. علاوه بر این در حوزه مطالعات مرتبط با فرهنگ مانند سینما، فرهنگ عامه و ... نیازمند مطالعات کاربردی‌تر است و فعالیت‌هایی که در این زمینه‌ها انجام شده، اتفاقاتی نیست که به کام باشد.

وزیر ارشاد در ادامه به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اشاره کرد گفت: این پژوهشگاه یکسری فعالیت‌های مستقیم و مستمر انجام می‌دهد، اما به نظرم نقش اصلی آن نقش میانجی است که باید، هم در حوزه اطلاعات آماری و هم پژوهش‌های فرهنگی این نقش را ایفا کند و فعالیت‌هایی که در این دریای اطلاعات انجام می‌شود، باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در دوره کنونی در بحث و‌ گفت‌وگو‌های فرهنگی طی ماه‌های اخیر دبیرخانه جدیدی آغاز به کار کرده و به‌دنبال حل مسائل این حوزه است، همچنین دبیرخانه اتاق فرهنگ و ارتباطات راه‌اندازی شد و این دبیرخانه تلاش می‌کند از طریق گفت‌وگو در حوزه‌های فرهنگی نقش میانجی را ایفا کند.
صالحی در پایان به پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال اشاره کرد و گفت: این جشنواره می‌تواند با تعریف امتیازات و تمایزات، پلی میان عرصه فرهنگ و حوزه آمار و اطلاعات و پژوهش‌های محض باشد.

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha