وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه‌ها مغفول مانده است/ راه‌اندازی مجمع خیران دانشگاه شیراز
کد خبر: 3797034
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه‌ها مغفول مانده است/ راه‌اندازی مجمع خیران دانشگاه شیراز

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه‌های کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: در این رابطه با مقامات استانی از جمله آیت‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس جلساتی برگزار شده و راهکار‌هایی ارائه شده است که امیدواریم این مسئله در سال ۹۸ ساماندهی شود.

به گزارش ایكنا از فارس، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز امروز، 20 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر عدم تعامل و وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: این مسئله را قبول دارم و حق با شماست و مسئله وحدت و حوزه دانشگاه در دانشگاه‌های كشور مغفول مانده است.
وی در عین حال تأكید كرد كه در این رابطه با مقامات استانی از جمله آیت‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس جلساتی برگزار شده و راهكارهایی ارائه شده است كه امیدواریم این مسئله در سال 98 ساماندهی شود.
نادگران در ادامه سخنان خود بحث مهارت و كارآفرینی دانشجویان را یادآور شد و گفت: در سال 98 بحث مهارت‌آموزی دانشجویان را در این دانشگاه ادامه خواهیم داد.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک برج فناوری علوم انسانی در دانشگاه شیراز راه‌اندازی می‌شود، ابراز امیداوری کرد که در سال‌های پیش رو معضل بیكاری با كارآفرینی خود دانشجویان حل شود.
وی افزود: معاونت مستقل کارآفرینی در دانشگاه شیراز تشکیل شده و در حال فعالیت است و قراردادهایی با دانشگاه علمی کابردی، فنی‌وحرفه‌ای منعقد شده و سالانه نیز با پیش‌بینی اعتباراتی نسبت به تجهیز آزمایشگاه‌ها اقدام می‌کنیم.

اشتغال و جذب فارغ‌التحصیلان از موضوعات جدی در سطح كلان است
نادگران همچنین با بیان اینکه اشتغال و جذب فارغ‌التحصیلان از موضوعات جدی در سطح كلان است و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم نیز هدایت دانشجویان به سمت امور کارآفرینی را از رویکردهای اصلی خود قرار داده‌اند، گفت: پوسته قدیمی آموزش و پژوهش در این دانشگاه در حال اضمحلال است.
رئیس دانشگاه شیراز به فعالیت تشكل‌های دانشجویی در این دانشگاه هم اشاره و عدم قرابت دانشگاه با تشكل‌های را دانشجویی تكذیب كرد و گفت: در سال 97 بیش از 357 فقره درخواست اجرای برنامه از سوی تشکل‌ها مطرح شد که هیئت نظارت دانشگاه تنها با هفت مورد آن به دلایل موجه مخالفت کرد.
وی با تصریح بر اینکه حركت تشكل‌ها در دانشگاه شیراز مطلوب است، تاکید کرد که دو شاخص رعایت قانون و حفظ امنیت و آرامش برای انجام اموری كه تشكل‌ها درخواست می‌كنند، مدنظر قرار می‌گیرد.
نادگران همچنین در خصوص حادثه نماز جمعه شهر صدرا گفت: تنها در حد اطلاع و انعکاس خبری مبنی بر اعتراض تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به عدم پرداخت حقوق پاکبان‌های این شهر شنیدم؛ دانشگاه نه دخالتی در این باره می‌کند و نه وظیفه‌ای دارد.
رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه نیز گفت: برآورد ما برای تعمیر اساسی خوابگاه مفتح 60 میلیارد تومان است كه قریب 75 درصد این مبلغ برای مرمت بقیه خوابگاه‌ها نیازمند است اما بودجه‌ای كه برای این كار اختصاص می‌یابد برای تعمیر زیرساخت‌ها نیست.
وی به بودجه پژوهشی اساتید این دانشگاه در سال 97 هم اشاره و با بیان اینکه بودجه سال جاری برای این حوزه حدود ١٥ میلیارد تومان بوده كه درصد قابل توجهی از بودجه کل دانشگاه را تشكیل داده است، گفت: علی‌رغم تنگناهای مالی اما درصد دیگری به بودجه پژوهشی اساتید اضافه شد.
نادگران با تصریح بر اینکه دانشگاه شیراز یكی از دانشگاه‌های اثرگذار در بودجه‌ریزی وزارت علوم است، اظهار کرد که در حال تغییر چارت دانشگاه و بازنگری در معاونت‌ها از دو سال گذشته هستیم.
وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود بازار كار بعضی از رشته‌ها اشباع شده صحیح نیست، بلکه جهت گیری رشته‌ها متفاوت شده و در حال تغییر رویكرد بعضی رشته‌ها كه از متقاضیان كمتری برخوردار است، هستیم.
نادگران در بخشی از سخنانش با بیان اینکه هر ساله در دوره ارشد و دكترا دانشجویانی بدون كنكور پذیرش می‌شوند كه جزو دانشجویان ممتاز هستند و طبق آیین نامه وزارت علوم می‌توانند تقاضای تحصیل در دانشگاه‌های ایران داشته باشند، گفت: 25 درصد از ظرفیت ارشد و دكترای دانشگاه شیراز سالانه به این دانشجویان اختصاص داده می‌شود.
وی افزود: هم‌اینک 17 هزار دانشجو در سه مقطع آموزشی در این دانشگاه تحت سرپرستی ٧١٤ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینكه صندلی خالی در رشته‌های پرتقاضا در این دانشگاه وجود ندارد، گفت: همه رشته‌های دانشگاهی در حال بازنگری است و قصد تعطیلی هیچ رشته‌ای نداریم.
نادگران به حذف كنكور كه مصوبه سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی است هم اشاره كرد و گفت: این مهم در حوزه كارشناسی در وزارت علوم و بهداشت در حال بررسی است البته حذف كنكور برای رشته‌های پرتقاضا امكان‌پذیر نیست.
وی همچنین تعداد طرح‌های استانی منعقد شده توسط دانشگاه را ٤٦ طرح به ارزش ٢٨ میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: تعداد طرح‌های اساتید این دانشگاه با دستگاه‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.
رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در نظام رتبه‌بندی ISC كشور، دانشگاه شیراز رتبه سوم دانشگاه‌های اسلامی را دارد، گفت: در حال حاضر با 6 دانشگاه‌های تركیه، آلمان، گرجستان و مجارستان تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده و تبادل استاد و دانشجو، پروژه مشترك و پایان نامه مشترك در حال انجام است.
نادگران با اشاره به رتبه بین‌المللی این دانشگاه گفت: در سال‌های گذشته رتبه ما بین 800 تا 900 بود اما اكنون این رتبه به 500 تا 600 تغییر پیدا كرده است.
وی همچنین یادآور شد كه این دانشگاه هم‌اكنون دارای 17 هزار دانشجو در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتراست كه برای این تعداد 700 نفر عضو هیئت علمی فعالیت می‌كنند.
رئیس دانشگاه شیراز در ادامه با تأكید بر اینكه به جد به دنبال تجمیع دانشگاه در پردیس ارم هستیم تا از پراكندگی در سطح شهر نجات پیدا كنیم، گفت: دانشگاه شیراز اراضی زیادی دارد كه در حال برنامه‌ریزی برای آن‌ها هستیم.
نادگران یادآور شد: دو كار برای این اراضی باید انجام دهیم یكی پیدا كردن سرمایه‌گذار و دیگری استفاده از خیران است كه مجمع خیران در دانشگاه شیراز به ثبت رسیده است و جلسات آن مرتب در حال برگزاری است.
انتهای پیام

captcha