از ناگفته‌های خبرنگاران تا قول‌های مساعد استاندار کردستان
کد خبر: 3834359
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

از ناگفته‌های خبرنگاران تا قول‌های مساعد استاندار کردستان

گروه فرهنگی- مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در استان کردستان با سه روز تأخیر شامگاه گذشته، 20 مردادماه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کردستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان شامگاه گذشته، 20 مردادماه در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کردستان برگزار شد.
مجری این برنامه از طیف خبرنگاران رسانه‌های گروهی و مجریان موفق استان انتخاب شده بود که در لابلایی اجرای برنامه به نوعی درد و دل‌های خبرنگاران را به گوش مسئولان می‌رساند و تذکراتی را برای پیگیری هرچه بیشتر مشکلات دامنگیر مردم استان و رساندن این امور به گوش مسئولان می‌داد.
در این مراسم که از ساعت 18 تا 22 شب طول کشید تعدادی از خبرنگاران که از قبل آمادگی خود را برای بیان مشکلات و مسائل پیشروی فعالان عرصه رسانه اعلام کرده بودند هر کدام به نوبه خود بخشی از مشکلات را بیان کردند، تعدادی از خبرنگاران همچنان با گوشی‌هایی در دست مشغول تایپ اخبار مراسم و انعکاس مطالب بیان شده در رسانه‌های خود بودند، تعدادی نیز مشغول دسته‌بندی مسائل پیش روی فعالان این عرصه بودند و گروهی نیز که به همراه خانواده در این مراسم حاضر شده بودند، درگیر امورات فرزندانشان بودند.
فعالیت 150 رسانه در کردستان
در ابتدای این مراسم کاظم ایمان‌زاده، رئیس خانه مطبوعات استان کردستان به عنوان اولین سخنران مراسم به ارائه آمار رسانه‌های گروهی فعال در استان پرداخت و اظهار کرد: 150 رسانه با 180 نفر فعال رسانه‌ای در سطح استان کردستان فعالیت دارند که از این تعداد 140 نفر تحت پوشش خانه مطبوعات هستند.
وی به رشد کمی رسانه‌های گروهی و نشریات محلی استان کردستان در طول دولت تدبیر و امید اشاره کرد و افزود: با وجود رشد کمی از لحاظ رشد کیفی موفقیت چشمگیری نداشته‌ایم و همچنان دچار کمبود مخاطب در این عرصه هستیم.
ایمان‌زاده عنوان کرد: کاهش تیراژ، مخاطبان مطبوعات و رسانه‌های الکتروینکی علاوه بر مشکلات و بحران‌های اقتصادی موجود ناشی از ناتوانی رسانه‌های گروهی در تأمین خوراک مخاطبان است.
خانه مطبوعات نهاد صنفی به تمام معنا نیست
وی به عملکرد خانه مطبوعات استان کردستان انتقاد و بیان کرد: خانه مطبوعات در استان نهاد صنفی به تمام معنا نبوده و وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد است و این جای انتقاد دارد.
رئیس خانه مطبوعات استان کردستان عنوان کرد: در حال حاضر خانه مطبوعات قدرت اجرایی ندارد و برای عملکردی بهتر باید به نهادی کاملاً صنفی تبدیل شده و مدیریت آن به دست فعالان این عرصه سپرده شود.
رسانه‌های کردستان سازماندهی شوند
در ادامه فیض‌الله پیری، خبرنگار هفته‌نامه سیروان با انتقاد از کپی پیست کردن در عرصه فعالیت رسانه‌ای اظهار کرد: متاسفانه در کردستان در جهنم روزنامه نگاری قرار داریم که ورود بدون شناخت به این عرصه از مهمترین دلایل آن است.
وی افزود: تعداد کمی از رسانه‌های ما به امر تولید محتوا می‌پردازند و تعدادی فقط با کپی پیست صفحات خود را پر می‌کنند که باید با سازماندهی رسانه‌ها فعالیت این دو طیف از هم تفکیک شود.
پیری، فرهنگ و ارشاد اسلامی را باغبان فرهنگ، هنر، رسانه و قلم دانست و افزود: در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این عرصه علف‌های هرز را از گل‌های خوشبو و شکوفا جدا کند تا بتواند زمینه‌ساز توسعه رسانه‌های استان باشد.
وی با تأکید بر حفظ اخلاق حرفه‌ای خبرنگاران استان عنوان کرد: خبرنگاران باید همواره اطلاعات خود را به روز کرده و همواره در حال ارتقای سطح دانش خود باشند تا بتوانند مطابق با نیاز جامعه به بررسی مسائل و مشکلات بپردازند.
این روزنامه نگار کردستانی در پایان یادآور شد: رسانه‌ها باید رسالت خطیر اطلاع‌رسانی و آگاه سازی جامعه را بدون بغض و یک جانبه‌گرایی منعکس کنند.
عدم بیمه خبرنگاران
روناک کنعانیان، به عنوان نماینده بانوان خبرنگار نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌ها و مشکلات بانوان پرداخت و نبود بیمه و حق‌الزحمه اندک خبرنگاران را از دغدغه‌های فعالان این عرصه عنوان کرد.
وی عدم انتقادپذیری مدیران دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از مشکلات اساسی خبرنگاران دانست و افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید گوشی شنوا برای رفع مشکلات جامعه با زبان رسانه داشته باشند و به جای بایکوت خبری خبرنگاران به رفع آن مشکلات بپردازند.
رسانه‌ها باید فروتنی را سرلوحه کار خود قرار دهند
سلیمان الله‌مرادی، سرپرست روزنامه روژان نیز افزود: مشکلات عدیده خبرنگاران و رسانه‌های گروهی با یکی دو جلسه این چنینی هیچگاه مرتفع نخواهد شد و لازم است تا بیشتر به امورات رسانه‌های گروهی توجه شود.
وی تأکید کرد: رسانه‌ها باید فروتنی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا هیچگاه دچار غرور و خود بزرگ‌بینی نشوند و با فروتنی خود یک زبان گویا برای بیان مسائل و مشکلات جامعه باشند.
الله‌مرادی با اشاره به اینکه درد زیاد داریم و متخصص کم، افزود: بزرگ‌ترین ضعف در استان کردستان عدم فهم و آگاهی است.
وی بیان کرد: مسئولان نباید به راحتی از کنار مسئولیت خود، مشکلات استان و انتقادات رسانه‌ها بگذرند و به این امر باور داشته باشند که همین خبرسازی در فضای مجازی نیز کار رسانه‌های گروهی داخلی است.
الله‌مرادی تأکید کرد: رسانه باید تولید فکر کند و بتواند استقلال رسانه‌های خود را حفظ کند تا دچار آسیب نشود و آزادانه به بررسی معضلات جامعه و ارائه راهکار از سوی مسئولان بپردازد.
تعداد دیگری از رسانه‌های گروهی نیز در ادامه نقطه نظرات و مشکلات و انتقادات خود را بیان کرده و از مسئولان استان خواستار رسیدگی به این امورشدند.
نامناسب بودن وضعیت اقتصادی رسانه‌های کردستان
جلال قلعه شاخانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم اظهار کرد: مطرح شدن کردستان در سطح کشور در گرو وجود رسانه‌ای سراسری است که ما هنوز در استان نداریم.
وی با نامناسب توصیف کردن وضعیت اقتصاد روزنامه‌ها و نشریات محلی گفت: اقتصاد رسانه یکی از بحث‌های کلیدی در عرصه فعالیت رسانه‌هاست که رسانه‌های استان در این بخش از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعداد، تکثر و تنوع نشریات دفاع می‌کنیم، افزود: ما معتقدیم هر فرد با داشتن شرایط حداقلی می‌تواند مجوز راه‌اندازی یک نشریه را دریافت کندچراکه معتقدم تمام جریان‌های فکری باید تریبونی برای بیان مباحث خود داشته باشند.
وی در مورد بیمه خبرنگاری نیز اظهار کرد: تعیین تکلیف وضعیت بیمه خبرنگاران وظیفه خود رسانه‌هاست اما خبرنگاران فاقد بیمه از طریق صندوق حمایت از هنرمندان و خبرنگاران می‌توانند خود را بیمه کنند.
توسعه کردستان محور همدلی و همراهی رسانه‌ها قرار گیرد
استاندار کردستان رسالت خبرنگاران را امیدآفرینی عنوان کرد و افزود: خبرنگاران باید در کنار نقدهای منصفانه خود، عملکرد مثبت مدیران دستگاه‌های اجرایی را نیز منعکس کنند.
وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید منصفانه رفتار کنند و شفاف در مورد عملکرد مدیران انتقاد کنند اما عملکرد منفی یک مدیرکل را به تمام مدیران تعمیم ندهیم..
استاندار کردستان عنوان کرد نشان دادن چهره زشت و فقیر و ... از استان کردستان موجب شده تا سرمایه گذاران رغبتی به فعالیت در استان نداشته باشند.
وی به برگزاری کنگره مشاهیر کُرد اشاره و عنوان کرد: تأثیر کنگره مشاهیر کُرد در سایر کشورها بیشتر از استان کردستان بوده است.
مرادنیا افزود: بازنگری و سازماندهی جدید در عرصه رسانه‌های استان کردستان، چاپ یک نشریه ملی به منظور رساندن صدای مردم کردستان با سرا سر صورت گیرد.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران در مورد مسکن مهر افزود: در سال جاری 900 میلیون تومان برای مسکن مهر خبرنگاران تخصیص یافته است.
استاندار کردستان خواستاری فوریت راه‌اندازی صندوق رفاه خبرنگاران شد و یادآور شد: امسال 200 میلیون تومان از سوی استاندار کردستان به صندوق رفاهی خبرنگاران تعلق خواهد گرفت.
انتهای پیام

captcha