ادبیات عاشورایی معرفت‌افزا و شورانگیز باشد
کد خبر: 3841289
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

ادبیات عاشورایی معرفت‌افزا و شورانگیز باشد

گروه فرهنگی ــ یک شاعر و پژوهشگر مشهدی گفت: هر چقدر پیوند ادبیات عاشورایی با معرفت‌افزایی و شور و شعور حسینی بیشتر شود، قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

ادبیات عاشورایی باید معرفت‌افزا و شورانگیز باشدجواد نعیمی، یک شاعر، نویسنده و پژوهشگر مشهدی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص حافظان انقلاب حسینی گفت: اگر به دوران امام حسین(ع) و دوران پس از شهادت ایشان بازگردیم، مشاهده می‌کنیم که بلافاصله شخصیت‌های گرانقدری همچون حضرت زهرا(س)، امام سجاد(ع) و دیگر ائمه نیز در مناسبت‌های مختلف، به عنوان حافظان انقلاب حسینی عمل کردند.

وی ادامه داد: پس از آن دوران نیز این رسالت عمدتا بر عهده ادیبان قرار گرفت که به دنبال آن ادبیات عاشورایی به عنوان یکی از شاخه‌های ادبیات دینی شکل گرفت. بنابراین این هنر (ادبیات) می‌تواند به ماندگاری معنویت کمک بسیار خوبی داشته باشد.

نویسندگان و ادبیان ادامه دهنده راه ائمه هستند
نعیمی بیان کرد: ادبیات عاشورایی، ادبیات تحرک‌آفرین، مقاومت، جوششی، عدالت‌خواهانه، ضد ستم و پیام‌دار است. این ادبیات انسان را با معنویت و معنا پیوند می‌دهد. ادیبان در طول تاریخ، همچون ائمه که در مناسبت‌های مختلف سعی در زنده نگه داشتن حماسه حسینی داشتند، با اشعار، سروده‌ها، کتاب‌ها، آثار و نوشته‌های خود ادامه دهنده همان راه بودند.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: در روزگار ما و سال‌های اخیر، اقبال خوبی نسبت به ادبیات عاشورایی انجام شده که هنوز نیز جای کار داشته است، چرا که عظمت این مسئله به حدی است که فعالیت‌های انجام شده همچون قطره‌ای در دریاست.

نقش ادبیات عاشورایی به اندازه همان حماسه است
وی افزود: به همان اندازه‌ای که خود این حماسه جامعه را به حرکت درمی‌آورد، هنر و ادبیات نیز در این تحت تاثیر قرار دادن، نقش دارد. این ادبیات عاشورایی نه تنها بر افراد مستعد تاثیرگذار است، بلکه آن معنویت و تفکر موجود در این ادبیات، باعث می‌شود تا زبان، آن زبانی فخیم و آگاهاننده باشد. هر چقد پیوند این نوع ادبیات با معرفت‌افزایی و شور و شعور حسینی بیشتر شود، قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت.

پدیدآورنده و منابع آثار، مصداق صحت این آثار هستند
نعیمی اظهار کرد: آثار زیادی در خصوص واقعه عاشورا و امام حسین (ع) نقل و ثبت شده است. صحت این آثار از دو جهت  پدیدآورنده این آثار و منابع آن آثار قابل بررسی است. در خصوص پدیدآورنده آن شخص باید موجه بودن آن را مورد نظر قرار دهیم و منابع آن آثار، هنر و ادب باید از منابع قابل اعتماد و معتبر باشد.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: افرادی که پدیدآورنده ادبیات عاشورایی هستند، باید به موضوع «مخاطب شناسی» توجه زیادی داشته باشند، نویسندگان باید توانایی‌های درک و دریافتی مخاطب و سن آنان را هنگام تولید آثار خود، مورد توجه قرار دهند. ما قابلیت توصیف حادثه عاشورا را علاوه بر بزرگسالان، برای کودکان نیز داریم، اما زبان کودکانه قطعا با زبان بزرگسالان متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: نثر‌های پیشینیان ما، امروزه برای نوجوانان ما قابل ارائه نیستند، چرا که محتوا آنان در حد درک آنان نخواهد بود. همین نثر‌ها را می‌توان با بازنویسی به زبان امروز، در اختیار مخاطبان قرار داد.

تحقیق و پژوهش، استفاده از منابع معتبر و مخاطب شناسی
نعیمی در خصوص ضعف و کاستی‌های موجود در ادبیات عاشورایی بیان کرد: همه افرادی که در ادبیات عاشورایی نقش دارند، از منابع معتبر و به صورت استنادی و دقیق استفاده و بعضی افراد نیز مخاطب‌شناسی را در آثار خود رعایت نمی‌کنند، اگر این دو ضعف در کنار هم برطرف شوند، قطعا آثار تاثیرگذاری به دست مخاطبان خواهد رسید.

این نویسنده و پژوهشگر مطرح کرد: همه ما مدیون حماسه عاشورا هستیم و باید از هر فرصت و موقعیتی با زبانی فخیم و موثر معرفت‌افزایی را نشان دهیم. شناخت امام حسین(ع) در زمینه معنویت (تفکر و تعقل) و مورد توجه قرار دادن احساسات و عواطف دو موردی است که افراد در ادبیات عاشورایی باید مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: در وجود و زندگی امام حسین(ع) مسائلی غیر از مبارزه و ستم ستیزی ایشان وجود دارد، گاهی در ادبیات عاشورایی پرداختن به چنین مسائلی نیز خالی از لطف نخواهد بود. در تک تک سخنان، سیره و روش ایشان نکته‌ها و برجستگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که اینها نیز می‌توانند بخشی از ادبیات عاشورایی باشند.

انتهای پیام

captcha