حس شنوایی؛ عنصر مهم در جایگاه اساسی زندگی بشر
کد خبر: 3846159
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

حس شنوایی؛ عنصر مهم در جایگاه اساسی زندگی بشر

گروه اجتماعی ــ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هشتم مهر برابر با سی‌ام سپتامبر، به‌عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده است و اهمیت حس ناشنوایی در تعاملات و روابط اجتماعی، به‌عنوان یک عنصر مهم در جایگاه اساسی زندگی بشر قرار دارد.

حس شنوایی؛ عنصر مهم در جایگاه اساسی زندگی بشربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، در هفتادوچهارمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به مناسبت‌های متعدد پیش‌رو در مهرماه، بیان کرد: هشتم مهر برابر با سی‌ام سپتامبر، به‌عنوان روز جهانی ناشنوایان نام‌گذاری شده‌ است و این نشست با استفاده از زبان اشاره ترجمه می‌شود که نشان از توجه شورا به این روز است. از مجموعه افرادی که در قالب نهادهای غیردولتی و سمن‌ها فعالیت می‌کنند، دعوت کرده‌ایم.

وی افزود: اهمیت حس ناشنوایی در تعاملات و روابط اجتماعی، به‌عنوان یک عنصر مهم در جایگاه اساسی در زندگی بشر قرار دارد. هلن کلر، کسی که خودش از دو حس نابینایی و ناشنوایی بی‌بهره‌ بود، گفته‌ است اگر به من فرصت داده‌ می‌شد که، نابینایی یا ناشنوایی را انتخاب کنم، ترجیح می‌دادم نابینا بمانم اما توانایی شنیدن داشته‌ باشم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در شورای پنجم با تعاملاتی که در حوزه ناشنوایان داریم، نقش حمایتی برای ناشنوایان خواهیم داشت، اظهار کرد: به مجموعه ناشنوایان اهمیت داده‌ایم و امیدواریم در مجموعه مدیریت شهری، نقش فعال خودشان را به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار داشته‌ باشند.

حیدری در ادامه عنوان کرد: امروز روز بزرگداشت مولوی است، این شخصیت آگاهی و درد را در یک شبکه تفسیر با هم پیوند می‌زند و معتقد است هر کس آگاهی بیشتری دارد، درد و رنج بیشتری را هم تحمل می‌کند. جهل و نادانی در نگاه مولوی از مهم‌ترین رنج‌های بشر به‌شمار می‌رود. یاد این شاعر پارسی‌گو را گرامی می‌داریم و امیدواریم بتوانیم حق این شاعر پارسی‌گو را ادا کنیم و اجازه ندهیم کشورهایی که به‌دنبال مصادره این شاعر هستند به همین شکل پیش‌روند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه سه‌شنبه، ۹ مهر، روز جهانی سالمندان است، بیان کرد: براساس آمار منتشر شده، 30 دهه آینده یکی از سالمندترین کشورها را در منطقه خاورمیانه خواهیم داشت و این هشدار را دانشمندان جمعیت‌شناسی هم داده‌اند. جدای از اینکه باید در این خصوص، توجه کنیم، مسئله دیگر این است که آیا ما زیرساخت‌های جامعه‌ای را که به سمت سالمندی می‌رود را فراهم کرده‌ایم؟ امیدواریم دستگاه‌های ذیربط در این بخش تلاششان را انجام دهند. مهم‌ترین بخشی که در آموزه‌های دینی هم داریم تکریم این سالمندان است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سنی جمعیت، یکی از مواردی که در حقوق شهرنشینی هم مطرح شده‌، راحت زندگی کردن سالمندان در شهر است.

حیدری همچنین با اشاره به اینکه دهم مهرماه، سالروز کشته شدن محمدتقی پسیان است، عنوان کرد: این فرد یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار تاریخ است، اینکه نوع مبارزه‌ ایشان در حوزه مبارزه با استبداد بوده‌است روشن و مشخص است. در حوزه‌های دیگری هم تأثیرگذار بوده‌ و در هویت تاریخی، احساس تعلق و هم‌بستگی مردم نقش بسزایی داشته‌ است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، بیان کرد: روز پنجشنبه، ۱۱ مهرماه آغاز هفته مبارزه با سرطان است، متأسفانه آمار بیماری‌های سرطانی رو به افزایش است و در بخش غربالگری‌ها به‌ویژه در دختران و زنان کاستی‌های ویژه‌ای داریم.

وی ادامه داد: در شورای شهر این آمادگی را اعلام کرده‌ایم که مدیران شهری از ظرفیت‌های تبلیغات شهری در سطح شهر استفاده کنند و مقوله پیشگیری را به درمان در این حوزه ترجیح دهند. یک بیمار سرطانی، مجموعه شبکه خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما آمادگی برای کمک در این زمینه را داریم.

حیدری عنوان کرد: روز شنبه، ۱۳ مهر روز نیروی انتظامی است، موضوع انتظام و نظم اجتماعی، یکی از شاخص‌های یک جامعه توسعه یافته است که در کنار درونی‌کردن ارزش‌ها، عوامل نظارتی برای کنترل رفتار در جامعه وجود دارد و از کنترل اجتماعی، برای ایجاد احساس امنیت در جامعه بی‌نیاز نیستیم. تعامل بسیار خوبی بین مدیران شهری و نیروی انتطامی برقرار است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین با اشاره به اینکه 14 مهر روز دامپزشکی است، گفت: این افراد، مظلوم‌ترین قشر در جامعه پزشکی هستند، اما در مجموعه هرم پزشکی قرار دارند و از امتیازهای پزشکی برخوردار نیستند، با وجود اینکه در حوزه نظارت بر تغذیه مردم نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha