لازمه ایجاد زندگی مستقل برای سالمندان؛ گسترش خدمات بیمه‌ای
کد خبر: 3846329
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
قبادی‌دانا تأکید کرد؛

لازمه ایجاد زندگی مستقل برای سالمندان؛ گسترش خدمات بیمه‌ای

گروه جامعه ــ‌ رئیس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه باید تلاش شود که سالمندان زندگی مستقلی همراه با مشارکت فعال در جامعه داشته باشند و شرایط جامعه برای این زندگی مستقل فراهم شود، گفت: اگر استقلال سالمندان را خواهانیم باید خدمات بیمه‌ای گسترش داده شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛‌ وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور، امروز 9 مهرماه، در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند در جمع 600 نفر از سالمندان شهر تهران در برج میلاد با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 درصد جمعیت کشور سالمند است، گفت: نرخ رشد جمعیت کشور 1.24 درصد است در حالی که نرخ رشد سالمندی 3.6 درصد است و این نشان می‌دهد که تعداد سالمندان در حال افزایش است؛ ما انتظار داریم در سال 1430 حدود 26 درصد جمعیت یعنی یک چهارم جمعیت کشور سالمند شوند.

وی با ذکر اینکه هدف سازمان بهزیستی این است که سالمندان نیز مانند سایر اعضای جامعه در درون خانواده دیده شوند، اظهار کرد: در منابع دینی نیز درباره احترام به سالمندان تأکید شده است. امام رضا(ع) می‌فرمایند که به بزرگترها احترام بگذارید و به کودکان مهربانی کنید. در سوره اسراء نیز تأکید شده است که حتی به پدر و مادر خود اُف نگویید.

قبادی‌دانا با بیان اینکه باید تلاش شود سالمندان زندگی مستقلی با مشارکت فعال در جامعه داشته باشند و شرایط جامعه برای این زندگی مستقل فراهم شود، تصریح کرد: اگر استقلال سالمندان را می‌خواهیم باید خدمات بیمه‌ای گسترش داده شود.

وی با مطرح کردن این سؤال که چقدر ساختمان‌ها، اداره‌ها، بانک‌ها و ... را برای زندگی مستقل سالمندان فراهم کرده‌ایم، گفت: استقلال باعث سلامت سالمندان می‌شود. وقتی سالمندان مجبور شوند برای انجام کارهایشان از اینترنت استفاده کنند، ذهن آنها فعال می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: باید سالمندی را به منزله دوره مهمی از زندگی به رسمیت بشناسیم. سالمندی پایان زندگی نیست و کودکان و جوانان باید نیازهای سالمندان را بیاموزند.

وی افزود: دبیرخانه ملی سالمندان در سال 83 در سازمان بهزیستی تشکیل شد و امروز پس از 15 سال سند ملی سالمندان رونمایی می‌شود. در حال حاضر نیز 725 هزار سالمند تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند. امروز در جهان داشتن مراکز مجهز نگهداری از سالمندان دیگر افتخار محسوب نمی‌شود، بلکه باید به سمت ایجاد خانه‌های کوچک سالمندان حرکت کنیم تا آنها در کنار هم زندگی کنند.

قبادی‌دانا در پایان اظهار امیدواری کرد که با رونمایی از سند ملی سالمندی اقدامات لازم در زمینه حمایت از سالمندان انجام شود.

انتهای پیام
captcha