ساخت حسینیه کنار مسجد، کارکرد مسجد را کم‌رنگ کرده است
کد خبر: 3855905
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳

ساخت حسینیه کنار مسجد، کارکرد مسجد را کم‌رنگ کرده است

گروه فرهنگی ــ استاندار قزوین با بیان اینکه باید بپذیریم از روزی که مسجد را از دست دادیم و حضور جوانان در آن کم‌رنگ شد آسیب اجتماعی بیشتر شد، گفت: هرچقدر جلو رفتیم پایگاه مساجد را کم‌رنگ کردیم و برای نمونه کنار مسجد حسینیه ساختیم که کارکرد مسجد را کم‌رنگ کرد.

مدارس با بسترسازی روح نماز را در جامعه زنده کنند

به گزارش ایکنا از قزوین، نشست هماهنگی ستاد اقامه نماز استان قزوین شب گذشته، 18 آبان با حضور استاندار، رئیس ستاد اقامه نماز و مسئولان آموزش‌وپرورش و مدیران اجرایی در استانداری قزوین برگزار شد.

هدایت‌الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، در این نشست اظهار کرد: ملتی هستیم که نماز ما را به قیام واداشت و از مسجد انقلاب را آغاز کردیم و از نماز الهام گرفتیم و امروز هم باید به این فریضه دینی اهمیت دهیم تا در ادامه کار موفق باشیم.

وی اضافه کرد: نماز دغدغه همه ماست و در شرایطی که به‌راحتی برای یک مسئولیت حاضریم در برابر دیگران خم و راست شویم اما متأسفانه در مقابل خدا که این‌همه نعمت داده هزاران بهانه می‌آوریم و از نماز غفلت می‌کنیم.

استاندار قزوین بیان کرد: باید نماز اول وقت را در مدارس و ادارات ترویج کنیم زیرا همه ما در برابر ترویج نماز مسئول هستیم؛ هر چند ترویج آن فقط متکی به اعتبار نیست بلکه بیشتر اعتقادی و باور دینی است.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم فرهنگ نماز را ترویج کنیم اما به نظر می‌رسد از همه ظرفیت‌های خود در آموزش‌وپرورش به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم درحالی‌که مربیان و معلمان پرورشی می‌توانند بخشی از نیازهای ما را در این زمینه تأمین کنند.

جمالی‌پور اظهار کرد: بهتر است برای جبران کمبود امام جماعت مدارس از طلبه‌های جوان و خوش‌فکر حوزه استفاده شود تا هم به شبهات دانش‌آموزان پاسخ دهند و هم نماز جماعت اقامه کنند تا آسیب‌ها کمتر شود.

وی بیان کرد: امروز که هجمه دشمنان علیه باورها و اعتقادات دینی جوانان و نوجوانان گسترش یافته باید نماز را جدی بگیریم و برای نمونه از خود معلمان هم برای امام جماعت استفاده کنیم که در این میان بهره‌گیری از ظرفیت روحانیان جوان حوزه علمیه قزوین هم ضروری است.

استاندار قزوین با انتقاد از خالی شدن مساجد اظهار کرد: باید بپذیریم از روزی که مسجدی را از دست دادیم و حضور جوانان در آن کم‌رنگ شد آسیب اجتماعی بیشتر شده و هرچقدر جلو رفتیم پایگاه مساجد را کم‌رنگ کردیم و برای نمونه کنار مسجد حسینیه ساختیم که کارکرد مسجد را کم‌رنگ کرد.

وی اضافه کرد: درگذشته سفره اطعام عروسی‌ها هم در مساجد بود اما امروز وقتی مساجد را سیاسی کردیم و نگذاشتیم تفکری که مثل ما نمی‌اندیشد وارد مسجد شود با رفتارهای غلط موجب تعطیل شدن نماز جماعت در مساجد شده‌ایم.

استاندار قزوین به حقیقت دیگری نیز اشاره کرد و گفت: امروز مساجد نشاط اجتماعی گذشته را ندارد که ما وظیفه داریم برای رفع این دغدغه علت‌یابی و تدبیر کنیم و ببینیم چرا از این ظرفیت بزرگ فرهنگی بازمانده‌ایم.

وی تصریح کرد: بدون شک بسیاری از آسیب‌های فرهنگی، بی‌حجابی، خشونت و بداخلاقی را می‌توان با کمک مساجد کاهش داد به‌شرط آن‌که مساجد احیا و برخی رفتارهای گذشته ما اصلاح شود.

استاندار قزوین یادآور شد: برپایی نماز موجب بازدارندگی از بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها در جامعه شده و به نشاط معنوی و خروج قرآن از مهجوریت هم کمک می‌کند.

جمالی‌پور گفت: درحالی‌که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم اما حاضر نمی‌شویم قبل از بروز مشکلات برای رونق مساجد و زیباسازی و تشویق جوانان با اجرای برنامه‌های فرهنگی در مساجد اعتباری اختصاص دهیم.

انتهای پیام
captcha