تفکر در سایه مطالعه شکل می‌گیرد
کد خبر: 3858454
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶

تفکر در سایه مطالعه شکل می‌گیرد

گروه فرهنگی ــ استاندار قزوین با بیان اینکه هر آیه قرآن شأن نزول دارد و اولین آیه در خصوص خواندن نازل‌ شده است، افزود: تفکر و تأمل در سایه مطالعه شکل می‌گیرد.

قوانین بسیاری از کشورهای غربی بامطالعه قرآن شکل‌گرفته استبه گزارش ایکنا از قزوین، هدایت الله جمالی‌پور، استاندار قزوین، در مراسم بزرگداشت روز کتاب و کتاب‌خوانی که پیش از ظهر امروز در کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، بیان کرد: کتاب و کتاب‌خوانی در دین اسلام مورد توجه قرارگرفته است و اولین آیه‌ای که بر پیامبر نازل‌ شده نیز بر خواندن تأکید دارد، جامعه‌ای که مطالعه هدف اصلی آن نباشد دچار جهل می‌شود.

وی افزود: در پیرامون ما اتفاقاتی رخ‌داده است که نوع آن نشان از جهل دارد جهلی که انسان قربانی می‌شود؛ همه ما احتیاج به مطالعه، تحقیق و خواندن داریم تا آینده‌ای بهتر برای جامعه رقم بزنیم بنابراین باید خواندنی که سعادت جامعه را تضمین کند را در جامعه تقویت کنیم.

استاندار قزوین بیان کرد: خواندن به‌تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه خواندن باید همراه با تفکر باشد چراکه خواندن بدون تفکر جهل را رقم می‌زند، خیلی از آدم‌ها که آتش زدند و کشتند نیز کتاب‌خوان بودند اما کتاب خواندن آن‌ها بر اساس تعقل و تفکر نبود.

وی تأکید کرد: اگر انسان مطالعه بدون تفکر داشته باشد می‌شود هیتلر و خون جاری می‌کند بعد از آن هم کتاب می‌نویسد و فرهنگ خودش را در جامعه ترویج می‌کند، ما به خواندنی نیاز داریم که ارزش‌های دین را رقم می‌زند تفکر و تعقل همراه دارد.

جمالی‌پور بیان کرد: دین ما مملو از ارزش‌های اجتماعی است باید بررسی کرد که چقدر باارزش دین آشنا هستیم؟ آیا دین فقط نماز و روزه است یا حقوق بشر را نیز شامل می‌شود؟ در قرآن منظومه‌ای برای سعادت بشر وجود دارد که اگر به‌درستی به آن بپردازیم می‌توانیم خوشبخت باشیم و از دین برای رسیدن به اهداف استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: هر آیه قرآن شان نزول دارد و در اتفاقی خاص نازل‌ شده است، اولین آیه قرآن در خصوص خواندن نازل‌شده است بنابراین نشان از اهمیت آن دارد، تفکر و تأمل در سایه مطالعه شکل می‌گیرد.

استاندار قزوین بیان کرد: امروز بسیاری از کشورهای غربی قرآن را خوانده و قوانین کشورشان را از آن بهره‌برداری کرده‌اند، درواقع در این کشورها خیلی از رفتارها با مطالعه قرآن شکل‌گرفته است بدون این‌که نامی از قرآن آورده شود، ما نیز باید قرآن را در دستور کار خود قرار دهیم.

استاندار بیان کرد: ناهنجاری‌های جامعه نشان از نخواندن و توجه نکردن است باید فرهنگ مطالعه را در کشور تقویت کنیم، جامعه اگر خوب نخواند و درس نگیرد آینده بدی خواهد داشت؛ ما باید به تاریخ نگاه کنیم و از گذشتگان درس بگیریم.

وی در پایان بیان کرد: حالا ما در ابتدای خط و به دنبال از اول شروع کردن هستیم، خسارت‌هایی در جامعه رخ‌داده است که نتیجه آن فاصله از مطالعه است؛ تمسک جستن به ارزش‌های دین و بهره‌گیری از درس‌های بزرگان و تأسی جستن به سیدالشهدا (ع) و مطالعه می‌تواند دل‌ها را به هم نزدیک کند و جامعه را بر اساس اخلاق بسازد.

انتهای پیام
captcha