گفت‌وگو؛ شاخصه اصلی فرهنگ/ تفاوت مسابقات مناظره با مدل‌های بین‌المللی
کد خبر: 3864758
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
علیزاده تبیین کرد؛

گفت‌وگو؛ شاخصه اصلی فرهنگ/ تفاوت مسابقات مناظره با مدل‌های بین‌المللی

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در نشست خبری مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: اگر برای فرهنگ شاخصه‌هایی تعریف کنیم، گفت‌وگو شاخصه اصلی این مقوله و مسابقات مناظره مدلی برای تمرین گفت‌وگو و درست شنیدن است.

گفتگو؛ شاخصه اصلی فرهنگ/ تفاوت مسابقات مناظره با مدل‌های بین‌المللیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در ساختمان اصلی این نهاد برگزار شد.

وی با بیان اینکه رویداد‌های تعریف شده در جهاد مباحثی مبتنی بر نیاز است، اظهار کرد: هر فعالیتی که تعریف می‌شود، برخاسته از نیاز جامعه و برطرف کردن مشکلات در هر عرصه است. مسابقات مناظره دانشجویان نیز براساس نیاز موجود از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی پیگیری شد و امسال هشتمین دوره این مسابقات برگزار می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه اگر برای فرهنگ شاخصه‌هایی تعریف کنیم، گفت‌وگو، شاخصه اصلی این مقوله است، ادامه داد: در فرهنگ کهن ملی کشور ما توجه به موضوع گفت‌وگو با رشد اماکنی مانند قهوه‌خانه‌ها، نشان‌دهنده اهمیت مقوله گفت‌وگو است. همچنین در برخی دوران‌ شاعران ما از ادبیات مناظره استفاده می‌کردند، در دوره معاصر هم شعرایی مانند پروین اعتصامی از این ادبیات بهره گرفته‌اند؛ اما در مقوله گفت‌وگو، درست شنیدن و تحمل نظر مخالف آموزش داده نمی‌شود.

وی با ذکر اینکه این مسابقات فرصتی برای یادگیری شنیدن نظر مخالف است، گفت: سبک زندگی ما باعث شده موضوع گفت‌وگو مورد غفلت قرار گیرد و تعریف آن در دانشگاه از این حیث بود که مسائل آن از طریق تریبون خود دانشگاه مورد نقد و نظر قرار گیرد.

تفاوت مسابقات مناظره با مدل‌های بین‌المللی
علیزاده درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های مسابقات مناظره دانشجویان با مسابقات در سطح بین‌المللی اظهار کرد: مناظرات دانشجویی ما با پرهیز از تحقیر، توهین و تمسخر است و تلاش شده با در نظر گرفتن مقوله اخلاق، استاندارد‌های بین‌المللی بومی شود و هر فرد خود را حق مطلق و باطل مطلق نداند. مناظره کار انسانی‌هایی است که خود را جایزالخطا می‌دانند؛ در نقطه مقابل گفت‌وگو، خشونت و جزم‌اندیشی است. جامعه‌ای که در جهت توسعه فرهنگی گام برمی‌دارد باید به این مسئله توجه کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: دو نوع از برنامه‌های فرهنگی ما مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد؛ نخست برنامه‌هایی که با مشارکت گسترده دانشجویان همراه است و دیگری برنامه‌هایی که در آن موضوعات اجتماعی مانند مهارت گفت‌وگو آموزش داده می‌شود. فارغ از هر گونه مسئله، تمامی حوزه‌های مورد علاقه و به‌روز را در مناظرات جای داده‌ایم. در این مسابقات کار تیمی شکل می‌گیرد و گروه‌ها با پشتوانه علمی ساعت‌ها درباره گزاره‌ها بحث می‌کنند.

داوری دانشجویان در کنار اساتید
وی افزود: در این دوره داوران حرفه‌ای که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و در کنار آن‌ها هیئت داوری دانشجویی، کار داوری را برعهده می‌گیرند. چگونگی موافقت و مخالفت داوران با گزاره ملاک داوری نیست.

علیزاده با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی و معیشتی کشور باعث شده بعضی حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت قرار گیرد و اگر این غفلت ادامه داشته باشد، قطعاً لطماتی به کشور وارد خواهد شد، گفت: تلاش می‌کنیم که دانشجویان با رعایت موارد اخلاقی گفت‌وگو کنند و اخلاق گفت‌وگو را بیاموزند. مسئولان هم باید ظرفیت‌های خود را برای شنیدن حرف‌های مخالف آماده کنند. مناظرات دانشجویی تمرین شیوه گفت‌وگو و مطالبه است که باید قبل‌تر از دانشگاه (مدرسه) به افراد آموزش داده شود. تولید محتوا پیش‌نیاز ما در برگزاری مسابقات مناظره است. باید در طول سال نشست‌هایی برگزار شود و اطلاعات برای استفاده در مناظره آماده و استخراج شود.
 
سپس مهدی کاظمی‌خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در سخنانی با بیان اینکه در هشت دوره برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان این موضوع به اثبات رسیده که وقتی باب گفت‌وگو باز می‌شود، بحران‌ها کمتر است، اظهار کرد: در سازمان دانشجویان تلاش کردیم به دانشجویان نحوه گفت‌وگوی صحیح و سالم را آموزش دهیم. این انتقاد همواره وجود دارد که چرا فضای مناظره دانشجویی به سطح جامعه نمی‌آید. این اقدام نیاز به فضایی آرام و عقلانی دارد. لذا لازم است این مناظرات حتماً در فضایی علمی برگزار شود.

وی ادامه داد: با مطالعه مدل مسابقات جهانی مناظره، مدل مسابقه مناظره دانشجویان ایران طراحی شد. رعایت اخلاق گفت‌وگو در داوری‌ها در اولویت است. دانشجویان نیز در این مسابقات از موضع حقیقی خود از گزاره‌ها دفاع می‌کنند. در این مسابقات اعضای هیئت علمی کار داوری را انجام می‌دهند. به این دلیل که فضای آموزشی مسابقات به کلاس‌های درس دانشگاهی منتقل شود، از طرفی دانشجویان هم نظر اساتید را به راحتی می‌پذیرند.

به گفته رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران ۶۲۵ تیم شرکت کردند. پس از مراحل دانشگاهی و استانی، ۵۴ تیم به مرحله منطقه‌ای و نهایتاً ۱۲ تیم به مرحله کشوری راه یافته‌اند که این تیم‌ها از 30 آذر تا دوم دی‌ با هم به رقابت می‌پردازند. تاکنون تیم‌هایی از دانشگاه‌های تهران، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد و شیراز موفق شده‌اند که نشان خواجه‌نصیر را از آن خود کنند. در اختتامیه این دوره از مسابقات مناظره، مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی افتتاح می‌شود. طی هشت سال گذشته تلاش کردیم که به دانشجویان آموزش دهیم و خوب است با وجود این مرکز ارتباط بیشتری میان دانشجویان برقرار شود.

در ادامه مهدی عباسی، دبیر اجرایی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان، نیز گفت: در این دوره ۱۶ نفر از اساتید دانشگاهی کار داوری را انجام می‌دهند. اشرف بروجردی، آقای زکیانی، مهدی فیض، حسین میرزایی، خواجه‌سروی، دکتر منتظری، خانم کولایی و نعمت‌اله فاضلی از جمله داوران هستند. همچنین در این دوره 9 نفر از دانشجویان، که از برگزیدگان دوره‌های پیشین مسابقات مناظره بودند، ما را در داوری همراهی می‌کنند. داوری مسابقات مناظره براساس شش فصل است و داوران به هیچ وجه بر مبنای موافقت و مخالفت خود با گزاره‌ها داوری نمی‌کنند. ۳۵ آیتم‌ براساس این شش فصل تنظیم شده و مسائلی مانند اخلاق، فن بیان، احاطه و اشراف به موضوع مورد بحث، خلاقیت در طرح بحث و سؤال، نکته‌یابی و ... در داوری مدنظر است.

بیانیه گام دوم؛ محور اصلی گزاره‌های مرحله کشوری
وی ابراز کرد: مرحله کشوری طی سه روز(شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آتی) در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود. بیش از ۱۰۰ گزاره در اختیار ۱۲ تیم نهایی قرار گرفت و تیم‌ها مواضع خود را به دبیرخانه اعلام کردند و براساس مواضع تیم‌ها کار انتخاب گزاره‌ها برای مرحله کشوری تصمیم‌گیری شد. بیانیه گام دوم محور اصلی مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان است. در مجموع ۱۳ مناظره طی سه روز خواهیم داشت.

به گفته عباسی؛ یک مسابقه هم میان بهترین بازنده‌ها که اخلاق را بیشتر رعایت کرده‌اند در مرحله فینال برگزار می‌شود و بهترین بازنده انتخاب و معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دوشنبه، دوم دی‌ماه، از ساعت 13:30 تا 17 مرحله فینال و مراسم اختتامیه برگزار می‌شود، گفت: مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات مناظره دانشجویان با حضور عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ربیعی، سخنگوی دولت، برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha