مفاهمه حوزه و دانشگاه دین و دنیای مردم را آباد می‌کند
کد خبر: 3865050
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
حجت‌الاسلام حکیمیان:

مفاهمه حوزه و دانشگاه دین و دنیای مردم را آباد می‌کند

گروه اندیشه ــ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) در مورد ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: همان‌طور که امام روی مسئله وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کردند، باید توجه کنیم که اگر چنین مفاهمه‌ای شکل گیرد، می‌توان دین و دنیای مردم را آباد کرد.

مفاهمه حوزه و دانشگاه دین و دنیای مردم را آباد می‌کند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست دومین هم اندیشی همکاری حوزه و دانشگاه، امروز، 27 آذر‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در پژوهشکده مطالعات و همکاری حوزه و دانشگاه، برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام علی‌محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: دو مکتب حوزه و دانشگاه، وقتی در مقابل یک گزینه «الف» مساوی با «ب» است، قرار می‌گیرند، دو نوع مواجهه را پیش می‌گیرند. حوزه سؤال می‌کند که چه کسی می‌گوید «الف» مساوی با «ب» است، در حالی‌که دانشگاهی می‌پرسد که به چه علت «الف» مساوی با «ب» است. به بیان دیگر، حوزه مرجعیت اخبار را پیگیری می‌کند و اصالت هر چیزی را از خداوند و اهل‌بیت(ع) می‌داند که در اینجا، حوزه به معنای سنتی آن مراد است. اما دانشگاه به‌معنای دانشگاهی که از غرب آمده است، مرجعیت را برای واقعیت و یک امر تجربی و مشاهده‌ای و آزمایشی قرار می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: این پرسش، نتایجی هم دارد. یکی می‌گوید وظیفه من این است که شما را خدایی کنم و به کمالی برسانم که به او نزدیک شوید و عاقبت و آخرت شما را آباد می‌کنم و یکی می‌گوید وظیفه من این است که از وضعیت دنیا استفاده درستی شود و شما زندگی آرام و مساعدی داشته باشید.
 
حکیمیان افزود: بنابراین، یکی ما را متوجه دنیا می‌سازد و دیگری ما را متوجه آخرت و برخورداری از نعمت‌هایی که در آن دنیا وعده داده شد می‌کند. فاصله این دو مکتب که یکی به دنیا و دیگری به آخرت می‌اندیشد بسیار زیاد است و یکی خدا را مرجع می‌داند و یکی تجربه و مشاهده را به‌عنوان مرجع قبول دارد. موضوع وقتی دشوارتر می‌شود که این زیربنای فکری در جایی سامان می‌گیرد که کسانی که به دانشگاه می‌روند، در فرهنگ دینی تربیت شده‌اند و آن‌ها نیز صاحب اعتقاد هستند و پدران خود را دیده‌اند که به حوزه اهمیت می‌دهند و قطعاً جمع نقیضین دشوار است. 
 
وی ابراز کرد: از طرف دیگر در حوزه اندیشمندانی وجود دارند که امام خمینی(ره)، یکی از آن‌هاست و ایشان معتقدند، نمی‌شود زندگی این دنیا را نادیده گرفت و فقط به آخرت فکر کرد. پس باید ما به سمت یافتن راه‌حل‌ها حرکت کنیم. از آن طرف بزرگانی از حوزه متوجه این امر دنیایی شده‌اند و در جامعه دانشگاهی هم بزرگانی اذعان کرده‌اند که ما هم باید موضوع خداوند در علوم  را حل کنیم و ببینیم سازگاری اینها چطور ممکن است.
 
حکیمیان در ادامه گفت: انقلاب ما که انقلاب نور بود، در حقیقت سعی کرد که این دو تفکر را به هم نزدیک کند، امام خمینی(ره)، در این مورد فرمودند، حوزویان و دانشگاهیان باهم صحبت کنند و زبان مفاهمه‌ داشته باشند و کشور اسلامی را بسازند. یعنی هم زندگی مردم را آباد کنند و هم به مسائل اعتقادی آن‌ها سامان بخشند و از قالب‌های صرفاً سنتی بیرون روند.
 
وی بیان کرد: کار در گفتار آسان و در عمل بسی دشوار است، اما این راه دشوار را پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چهل سال است که طی کرده و در این تلاطم‌هایی که در این امواج بیکران تفکر با آن برخورد داشته است، راه خود را ادامه داده و نتیجه آن، انتشار 510 کتاب در حوزه علوم انسانی و اسلامی است. در این کتب هم سعی شده به لسان و گفتاری بحث شود که بتوان زبان مفاهمه را بین دانشگاه و حوزه برقرار کرد.
 
مفاهمه حوزه و دانشگاه دین و دنیای مردم را آباد می‌کند
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار کرد: اعضای هیئت علمی و نویسندگان، اعتقاد راسخ دارند که انسان‌های معتقد فراوانی در دانشگاه حضور دارند و اگر تعداد آن‌ها از معتقدان حوزوی بیشتر نباشد، کمتر نیست. لذا باید  با آن‌ها بنشینیم و درباره این مسائل اتفاق‌نظر و اندیشه داشته باشیم. لذا سعی کرده‌ایم در سه پژوهشکده‌ای که رایج بود، مباحث امروزی و مسائل امروزی کشور را مطرح کنیم و خوشبختانه از بحث‌های نظری فراتر رفتیم و در کنار روان‌شناسی، کلینیک درمانگری را نیز راه اندازی کرده‌ایم.
 
وی بیان کرد: در روزهای سه‌شنبه تعداد زیادی دانشگاهیان در کارگاه می‌نشینند و می‌پذیرند که درمانگری معنوی نیز از امری است که با اصطلاحات روز روان‌شناسی می‌شود آن را را توجیه و به دنیا عرضه کرد و به واسطه آن مشکلات را حل کرد امروز می‌خواهیم بگوییم، می‌توانیم با هم ایران اسلامی آبادی را بسازیم و روی پیوند حوزه و دانشگاه کار کنیم. پیوند حوزه و دانشگاه آرمان امام و رهبری است و در صدد آنیم که به این آرمان جامه عمل بپوشانیم. 
 
گزارش تصویری را اینجا ببینید. 
انتهای پیام
captcha